15.8.2017

כנס האדריכלות והעיצוב הבינלאומי בחולון | מעוף ותעוזה - מורשת זאהה חדיד באדריכלות ובעיצוב

עיריית חולון ומוזיאון העיצוב בחולון, בשיתוף עמותת האדריכלים המאוחדים בישראל, יקיימו בשנה זו את כנס העיצוב והאדריכלות העשירי שיפתח את עונת העיצוב בחולון. הכנס יתקיים ביום ו' 8.9.17 במדיטק חולון. 09:00 - 15:30.

הכנס יוקדש למורשתה של האדריכלית החשובה, זאהה חדיד שהלכה לעולמה לפני כשנה בגיל 65, ויתייחס לעולמות התכנון האדריכלי, עיצוב הפנים ועיצוב האופנה - בהם נגעה והשפיעה. במיוחד לכנס הוזמנו שתי אורחות מחו"ל, שעבודתן קשורה למורשת של חדיד. האדריכלית שרה קלומפס, שותפה במשרדה של חדיד, תספר על הדרך שעשתה עמה, בבניין הנפלא בבאקו, במרכז האקווטי בלונדון ובפרויקטים נוספים. נעה רביב מעצבת האופנה הישראלית, הפועלת בניו יורק, שעבודתה פורצת הדרך מבוססת על התחום הדיגיטלי ומזכירה בעיצוביה הזורמים את עבודתה של חדיד, תציג את יצירותיה. אוצרת הכנס: אדריכלית בתיה סבירסקי- מלול.



על זאהה חדיד
ילידת עיראק, הייתה גדולה בכל מובן שהוא: ביצירתיות, ביכולות הטכניות, בחיבה האקספרימנטלית, ובמונומנטליות של המבנים שלה. ילדותה עברה עליה בבגדד הדמוקרטית, הפתוחה אל העולם המערבי. ב-1972 לאחר שהשלימה תואר במתמטיקה באוניברסיטת ביירות, עברה ללונדון. בלימודיה ב-AA, בית הספר של איגוד האדריכלים, שנחשב למתקדם בעולם, מצאה חדיד את מקומה. אליה זנגליס ורם קולהאוס היו שני המורים שעוררו בה השראה כמו גם חקר עבודתם פורצת הדרך של הקונסטרוקטיביסטים הרוסים כמו מאלביץ ואחרים. למרות שה - AA והאווירה המיוחדת בו היו כר מתאים להתפתחותה של חדיד, תמיד פרצה לה דרך ייחודית משלה תוך שהיא מתמודדת עם לא מעט קשיים שלדבריה נבעו לא רק מהקושי הרגיל להעביר רעיונות חדשניים ופורצי דרך אלא מהקושי של להיות זרה בסביבתה ובעיקר אשה.


את משרדה העצמאי הקימה חדיד בשנת 1979. בו התבלטה בסגנונה הייחודי הדה קונסטרוקטיביסטי. משרדה הפיק לאורך השנים אדריכלות פורצת דרך שהחלה מתפישה חדשה של המרחב והתפתחה תוך שימוש במחשב לאדריכלות דיגיטלית זורמת - "מלכת הקו הזורם", כינו אותה בברנז'ה.  השנים הארוכות בהן לא הצליחה לבנות את יצירותיה האדריכליות, הפכו לזמן איכות בו פיתחה את שפתה הייחודית באמצעות עיצוב ואופנה. מסלול זה הפך לחלק בלתי נפרד מתפיסתה ההוליסטית באמנות עיצוב ואדריכלות. המשרד מקפיד להמשיך בתפיסה זו של פיתוח מוצרים וסביבות בעיצוב פנים, ריהוט, עיצוב תכשיטים, עיצוב תעשייתי ועיצוב אופנה.

חדיד, היתה האשה הראשונה שזכתה בפרס פריצקר ב-2004 והאשה הראשונה שזכתה ב-2015 במדליית זהב מארגון האדריכלים הבריטי (RIBA). היא נודעה בסגנון האדריכלי הייחודי שלה שהתאפיין בקווים מעוגלים ובצורות מורכבות וגם בעלות ביצוע גבוהה. הבניין הראשון שחדיד תיכננה ובנתה ב-1993 היה תחנה לכיבוי אש במתחם VITRA בדרום גרמניה, יותר מ-15 שנה לאחר שסיימה את לימודיה. מאז היא חתומה על עשרות פרויקטים פורצי דרך, הגדול שבהם הוא אצטדיון הכדורגל הגרנדיוזי בקטאר ובניינים כמו מוזיאון המקסי ברומא (2009), מרכז התרבות חיידר אלייב באזרביג'אן (2013) והמרכז הייחודי לספורט ימי בפארק האולימפי בלונדון (2012).


צוות השופטים של פרס פריצקר כתב עליה כי "דרכה להכרה עולמית היתה מאבק הירואי. היא הפכה ליותר ויותר מוכרת כשהמשיכה לזכות בתחרות אחר תחרות תוך שימוש בערכים ייחודיים. היא ניצלה את התחרויות כ'מעבדה' שממשיכה לחדד את כשרונה יוצא הדופן". הוועדה החמיאה לחדיד על כך שהעשייה הסגנונית שלה בולטת גם בעיצוב תערוכות, תפאורות, עיצוב מוצר ורהיטים.


תכנית הכנס:
09:00 - 09:30     התכנסות וכיבוד קל
09:30 - 11:10 -   מושב ראשון: מורשתה של זאהה חדיד בארכיטקטורה
דברי ברכה:
  • מר מוטי ששון – ראש עיריית חולון 
  • אדריכל דוד קנפו -יו"ר עמותת האדריכלים בישראל                                                 
  • זאהה שלי - אדריכלית בתיה סבירסקי מלול- " באה אדריכלים" ואוצרת הכנס.
  • הדקונסטרוקציה של זאהה חדיד - אדריכלית ורד פלוק 
  • אדריכלית ליאת מילר
  • "משרד זאהה חדיד אדריכלים" - אדר' שרה קלומפס
11:10 - 11:30 - הפסקה  

11:30 - 12:30 - מושב שני: פוקוס מקומי: עיצוב יוצר זהות

  • חולון-לינץ- מיה דבש, האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון תערוך סיור און ליין בפסטיבל ארס אלקטרוניקה באמצעות ענת ספרן ולילך שטיאט האוצרות/יוצרות של תערוכת הסאונד הנמצאות בלינץ, ותשוחח עם מנהל העונה הישראלית לעיצוב בחולון רפי וזאנה, ע. מנכ"ל העירייה לתרבות ועם שניים מיוצרי התערוכות שיפתחו את העונה מעצב האופנה ירון מינקובסקי והאמן בזוקה ג'ו.
  • אליק קורפו - Music Garden קהילה ליצירת מוסיקה מתקדמת בכל ישוב בישראל
12:30 - 13:00  – הפסקת צהרים

13:00 - 14:30 - מושב שלישי - מורשת זאהה חדיד בעיצוב ואופנה

  • הכרזה על פרס מצוינות לעידוד נשים באדריכלות ובינוי ערים - עמותת אדריכלים מאוחדים בישראל- אדר' בתיה סבירסקי מלול.
  • השנה במלאות עשור להיווסדו, יוכרז במסגרת הכנס על יסוד פרס לנשים באדריכלות מטעם עמותת אדריכלים מאוחדים בישראל.
  • Crafted Technology - תמרה אנה אפרת - מעצבת אופנה. 
  • חיבור בין עולמות מנוגדים: הקשר בין טכניקות קראפט מסורתיות וטכנולוגיות מתקדמות בעיצוב עכשווי בטקסטיל
  • The Power of the Unexpected - נעה רביב - מעצבת אופנה 

14:30 - 15:30 - כניסה חופשית לבאי הכנס לתערוכת ״סאונד: קול וחומר בעיצוב״

www.dmh.org.il | קופות המוזיאון: 073-2151500


שלכם, יורם בר-סלע


לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-
בפייסבוק - facebook.com/Tarbut.and.the.City
גוגל פלוס plus.google.com/Tarbut.and.the.City

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן