9.7.2017

המטפלת – סרטו של János Edelény

"בגילי, כל מה שאני אומר... כבר אמרתי בעבר", אומר סר מייקל גילפורד. שחקן שקספירי בעל שם, שעתידו כבר מאחוריו. תהילתו נסוגה בהדרגה לאחור ומפנה מקום לזקנתו. וזו, מכרסמת באורח חייו ובכבודו העצמי. הוא מסתגר באחוזה הכפרית שהייתה פעם מפוארת, ורק מקווה שיניחו לו לנפשו. ביתו מתעקשת להשיג לו עזרה. ספק דואגת לו וספק לעצמה. כך נכנסת לחייו דורותי, מהגרת הונגריה עם חלומות משלה להיות שחקנית. סר מייקל רודה בה, כפי שעשה לשורה ארוכה של מטפלות שבאו לפניה. אבל רגע לפני שהוא מפטר אותה בבושת פנים, אהבתם המשותפת להמלט הופכת בהדרגה לידידות עמוקה וקשר אישי עמוק.


הדרמה הקומית המהנה של הבמאי הישראלי/הונגרי יאנוש אדלני מציגה את בריאן קוקס בתפקיד שהוגדר כתפקיד חייו. קוקס מגיש הופעה כובשת כשחקן אגוצנטרי להפליא שמתריס כלפי בגידת הגוף. השחקן עצמו היה שותף לכתיבת הנאום הנהדר שגילפורד נואם בסוף הסרט. זה סרט נפלא. שופע דיאלוגים שנונים בין סר גילפורד (בריאן קוקס) למטפלת הצעירה (קוקו קניג), מבויים ומשוחק לעילא ולעילא. המצלמה חסרת הרחמים של הצלם עטור הפרסים Máthé Tibor מעטרת את הסרט בצילומים מרשימים של האחוזה, אבל אינה מסתירה את סימני הזמן שנגס בהופעתה האצילית. המצלמה מתקרבת באכזריות וחושפת כל קמט וסדק, בעורו של הזקן הנרגן ומשווה בין פניו שלו, לפניה הרעננים של דורותי.


את ההשראה לסרט הטראגי/קומי, שאב אדלני משנים קשות, בהן ליווה את אביו ואחיו בשנים קשות של התמודדות עם מחלה, מערכת רפואית ומוות. "היינו צוות ההווי של המחלקה" הוא אומר ומוסיף: "היבטנו למוות בעיניים, וצחקנו. היינו השמן והרזה של האגף בבית החולים. למרות שלא ציטטנו את שייקספיר כמו שעושים בסרט סר מייקל ודורותי, שיעשענו את עצמנו ואת הסובבים אותנו".

41 שנה חיכה יאנוש אדלני, במאי הסרט, לתהילה העולמית האישית שלו. ב-13 ביולי 1976, בהיותו במאי קולנוע ידוע ומצליח, הוא ערק מהונגריה לוינה, מאחר שיצירתו הקולנועית הוגבלה מסיבות פוליטיות וסרטים שהפיק צונזרו. "נאלצתי לנוע בזריזות בין מעמדי כבמאי קולנוע מצליח בהונגריה, לבין היותי נהג משלוחים בוינה, באדיבותם הרבה של המנהיגים החכמים של הרפובליקה העממית ההונגרית" אומר הבמאי.

חרף עצתו של אפרים קישון שהזהיר אותו מפני "ארץ אוכל יושביה" והציע לאדלני לקבל את הצעתו הנדיבה של הסוכן ההולוודי של מילוש פורמן, ליז טיילור, ג'ק ניקולסון וליב אולמן, עלה אדלני לישראל בשנת 1977. ואכן, כנבואת הקישון, כל אנשי הקולנוע והתיאטרון ששכנעו אותו לעלות לישראל, הפנו לו עורף והוא נאלץ להתמודד בעצמו עם המציאות.

ועכשיו, משוחזרת ההצלחה הקולנועית לה זכה בהונגריה ומשוכפלת ב-27 מדינות שבהן מוקרן הסרט. הקרנתו בישראל תחל ב-13 ביולי, בדיוק 41 שנים אחרי בריחתו מהונגריה.

על בחירתו של בריאן קוקס לתפקיד הראשי, אומר אדלני: "היה לנו מזל שהצלחנו לגייס אותו כבר בראשית הדרך. התפקיד של סר מייקל נכתב כדי לאפשר לו לגלות את יכולותיו יוצאות הדופן. הוא יכול להביא את כל הדימויים שלנו על אבירי התיאטרון הבריטיים ואת העומק והמנעד של ההופעות השייקספיריות שלהם. זו מסורת ארוכת שנים המביאה גם נדיבות וגם תחרותיות חסרת רחמים. מגילגולד ואוליבייה, דרך אוטול והאריס, והיום אני חושב שחקנים כמו מייקל פסבנדר ורייף פיינס. זו מסורת עשירה מאד ובריאן קוקס הוא בהחלט חלק ממנה".


"המטפלת" הוא גם הסרט האחרון בו נטל חלק רוג'ר מור, בהופעת אורח מלבבת, ואנו מקדישים את הקרנות הסרט בארץ לזכרו. הרעיון לשלב את רוג'ר מור בסרט בתפקיד עצמו, היה של התסריטאי השותף, טום קינינמונט, שעבד עם מור בעבר. הוא שלח למור את התסריט וביקש ממנו לצלם את הסצנה. מור נעתר והצוות נסע לשוויץ לצלם את הסצנה לסרט, שהינה הופעתו הקולנועית האחרונה של רוג'ר מור.


זה סרט חובה. שילוב של תיאטרון בריטי והומור הונגרי. אל תחמיצו.

שלכם, יורם בר-סלע



לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-
בפייסבוק - facebook.com/Tarbut.and.the.City
גוגל פלוס plus.google.com/Tarbut.and.the.City

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן