24.5.2020

איתן אילון – בכיר הקוסמים בישראל ונשיא כבוד של אגודת הקוסמים, הלך לעולמו.

אתמול בשעה 17:35, נפרדנו מאיתן אילון, בכיר הקוסמים בישראל ונשיא כבוד של אגות הקוסמים. איתן היה מורי ורבי והעלה אותי על דרך הקסמים. רק לפני מספר ימים זכיתי להשתתף במסיבת יום ההולדת ה-93 שלו, שנערכה בשיחת זום מבית החולים. דרכו של איתן השפיעה על כל המהלך חיי, כקוסם יצירתי ויוצר, מעצב תעשייתי שמעצב את הבלתי אפשרי ואיש שיווק המשלב בין מתודות מקצועיות לשובבות ורגש.
ההכרות בינינו היתה בקיץ 1973. הגעתי למערת הקסמים עם רעיון מהפכני: קורס קסמים מזורז שיהפוך אותי לקוסם תוך 3 שבועות - עד גיוסי לצה"ל. מדי בוקר התייצבתי במערת הקסמים לקבלת השעור היומי ובשארית היום התאמנתי בבית. למחרת, יכולתי להציג לאיתן את מה שלמדתי יום קודם ולהתקדם. לאחר 3 שבועות, הייתי קוסם! איתן שאל אותי אם לכתוב בתעודה קוסם חובב או מקצועי. לא התבלבלתי במתן התשובה. חמוש בגליונות "לטרסט" בפונט Old English, יצר עבורי תעודת קוסם מקצועי השמורה אתי עד היום. איתן כנראה זיהה והעריך את ידי הטובות ויכולתי לתכנן ולבנות ציוד קסמים בעצמי. בהנחייתו בניתי תיבה בה העלמתי קופסאות סיגריות, כובע צילינדר שממנו יכולתי לשלוף שרשרת מטפחות ססגוניות ועוד. ולצד הלימוד, חיבב עלי איתן את הז'אנר של מספר הסיפורים. תמיד דמיינתי את עצמי כמו הנס כריסטיאן אנדרסן – מוקף ילדים ומספר סיפורים. דרכי בעולם הקסמים הושפעה מאד מהדימוי הזה. 

התגייסתי... כקוסם. לקחתי מאד ברצינות את המקצוע ועם גיוסי הצעתי לקצין החינוך של גייסות השיריון להקים צוות הווי של קסמים. הוא קיבל את ההצעה וסוכם על הקמתו, מיד עם סיום הטירונות. (נדמה לי שהרעיון היה חדשני והייתי אמור להיות הקוסם הצבאי הראשון).

לצערי, מלחמת יום הכיפורים שינתה את התמונה. במקום להיות קוסם צבאי, "נתבקשתי" להיות טנקיסט. התקדמתי במסלולי הטנקים, כשבכיס שמאל של החולצה, לצד התחבושת האישית, אני חמוש בחפיסת קלפים שליוותה אותי לאורך כל תקופת השרות. על הדרך, לבשתי ופשטתי תלבושות וסגנונות, עד שמצאתי את הדרך האישית שלי בקסמים. הייתי קוסם בפראק אלגנטי, ליצן לבן עם איפור כבד שמאחוריו הרגשתי מוגן ובטוח, התלבשתי כאיש עסקים שבמקרה הוא גם קוסם... עד שמצאתי את עצמי – יוצר קסמים ויזואליים שהופכים את הקוסם למספר סיפורים שובה לב ועין. 


הקסמים של איתן ליוו ומלווים אותי גם היום. מופע ה-Chapeau Logy המשעשע שהציג שוב ושוב באגודה זכור לטוב. מטבעת לבד פשוטה יצר עשרות דגמים של כובעים וקרע אותנו מצחוק עם הצגת הדמויות שחבשו את הכובעים. נפוליאון, נזירה, כומר וארכיבישוף, היו רק קצה קצהו של המופע המיוחד.

לפני שנה נפגשנו אצל אלירון טובי. איתן, לא איכזב. בן 92 (כמעט) לבוש בחליפה אלגנטית, הפתיע את כל הנוכחים, תלמידיו הנאמנים שהפכו לקוסמים ומובילי אגודת הקוסמים, במופע/הרצאה מדהים. גם הפעם, למדנו ממנו הרבה, נהנינו והתרגשנו מאד.

מימין לשמאל: אלירון טובי, משיח יעקבי, איתן אילון, יורם בר-סלע, גיא זלוטניק
לאיתן יש ללא ספק חלק משמעותי מאד בהתפתחות הקריירה המקצועית שלי, ובקידום אמנות הקסמים בישראל.

איתן, אני נפרד ממך, אבל לא מהמורשת שלך. זו תישאר עוד שנים רבות בקרב תלמידיך שהפכו לקוסמים מובילים בישראל. 

יורם בר-סלע



תגובה 1:

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן