1.6.2019

כחומר ביד היוצר-אומנות עכשווית בישראל | אפרת דגני

המהפכה התעשייתית הרביעית בעיצומה. מכשירי תקשורת ניידים עם יכולות חישוב אדירות, זמינות לכולם. הדפסה תלת-מימדית של מוצרים ואברים. רובוטים אינטליגנטיים מיומנים בביצוע משימות שאינן חוזרות על עצמן. בקרוב מאד נראה בכבישים מכוניות ללא נהג שישמחו להסיע כל אדם ליעדו, ביעילות ובבטיחות. Internet of Things – אין ספור מכשירים ומוצרים שמחוברים לאינטרנט לצורך הפעלה מרחוק, איסוף והעברת נתונים. הרופאים צופים ומקדמים פתרונות טכנולוגיים שיתקנו ליקויים במוח האנושי. יכולת התערבות ועריכת הגנטיקה האנושית. כל אלה הם רק חלוצי המהפכה התעשייתית החדשה. לדברי פרופ' קלאוס שוואב-המייסד ויו"ר הפורום הכלכלי העולמי שטבע את המינוח "המהפכה התעשייתית הרביעית" בכנס דאבוס 2016, אנו עומדים בפני תהליכים חסרי תקדים שישנו ללא הכר את הדרך שבה אנחנו חיים, עובדים ומתקשרים עם אנשים אחרים. המהפכה התעשייתית הרביעית נמצאת בעיצומה, מונעת ע"י גידול האוכלוסיה העולמית והצורך להאכיל ולכלכל את האוכלוסיה המתרבה בקצב אקספוננציאלי ולהבטיח צמיחה. 

"היום אין כל צורך באומנות (קראפט). התעשייה מייצרת ומצליחה להביא עד אלינו כל מה שאנחנו צריכים, במהירות וביעילות. ובכל זאת, האומנות ממשיכה להתקיים ולפרוח, כשבצידה האחד אנשים שמתעקשים לשמר ולשכלל את יכולת היצירה בעבודת יד ולהביע באמצעותה רעיונות ודעות. ומצד שני, אספנים שמתרגשים מתוצרי עבודת הכפיים, המקושרים למציאות החברתית" כותבת אפרת דגני. בספרה "כחומר ביד היוצר – אומנות עכשווית בישראל", אצרה אפרת דגני עבודות וסיפורים של יוצרי קראפט ישראליים. באוסף של דגני, כל העבודות המוצגות הן ישראליות, קשורות להוויה הישראלית ובעלות מסר חברתי אנושי. עבודות היד המוצגות בספר, מחולקות בהתאם לתחומי השימוש: אותיות ומלים, מיכלים, מארגים. הן נעות במרחב שבין זיכרון ונוסטלגיה לטכניקות של הדורות הקודמים, לבין חדשנות ופריצות דרך ברעיונות, טכניקות יצירה וחומרים חדשים. למשל:



  • אילן גריבי – יוצר אוריגמי ברמה בינלאומית. לאחר שסיים שרות בצבא קבע כסגן אלוף, הפנה אילן את מרב המרץ לעיסוק בקיפולי נייר. תוך שימוש בגליונות נייר חדשניים (וגם נירוסטה ופליז), יוצר אילן קיפולי נייר מחזוריים, שאת חלקם הוא ממציא בעצמו. הוא מציב לעצמו אתגרים ומפצח אותם, כשהוא רוכש לעצמו שם בינלאומי כפורץ דרך אל מול אומנות האוריגמי המסורתית. 


  • לירון לביא טורקניץ – טיפוגרפית. בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר ובעלת תואר שני בטיפוגרפיה מאוניברסיטת רדינג באנגליה. בפרוייקט שלה "ערברית" יצרה פונט המשלב אותיות ערביות ועבריות. לירון גילתה שניתן לקרוא את האותיות הערביות לפי חלקן העליון בלבד. ובאותיות העבריות, ניתן לקרוא את הטקסט לפי חלקן התחתון בלבד. בעקבות הגילוי, יצרה אותיות משלובות שבעזרתן אפשר לכתוב טקסט משולב בערבית ועברית. מסר חברתי חשוב. 

  • ורד קמינסקי – מעצבת תכשיטים. לורד יש אוסף עצום של אבנים מכל רחבי הארץ. אל מול עולם הצורפות המאדיר את המתכות היקרות ואבני החן, יוצרת ורד מוצרים מאבני ארץ ישראל, כשהן משובצות בחומרים "ארציים" כמו בטון, ברזל, גדרות תיל ועוד. 

  • גלי כנעני – מעצבת טקסטיל. בוגרת הקולג' לאמנות ועיצוב בקואווה, יפן ושל המחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר. בספר מוצגות עבודות יצירה שבהן השתמשה בספרים ישנים כחומר גלם ל"עבודת אריגה" המקנה לספרים שערכם בעיני הציבור הרחב הולך ונשחק, ערך אסתטי ורגשי חדש. 

  • אביה דוד, שסבתה עדיין קולעת סלים בטכניקה שהובאה מתימן והיתה נפוצה מאד בארץ ישראל, משתמשת בטכניקה דומה ליצירת תכשיטים עדכניים בהם היא מלפפת חוטי ניילון וזהב. עבור הישראלי המצוי, שחי בצל השואה וחושש שיצטרך להימלט שוב על נפשו ולנדוד שוב לארצות אחרות, יצרה אביה תכשיט המשלב צ'יפ זיכרון שעליו ניתן לאכסן קבצים ותמונות משפחתיות, כדי שאלה ישרדו את מסע הנדודים. 

וזה רק על קצה המזלג. הספר כולל עשרות דוגמאות של אומנות ישראלית, בצילומים, הסברים וציטטות מדברי היוצרים. כל אלה מובאים בעברית ואנגלית, מה שהופך את הספר למתנה נפלאה לחברים ולקרובים שבחו"ל. ניתן להשיג את הספר בחנויות המוזיאונים, בצומת ספרים, ברשת סטימצקי, בחנות "אסופה" למוצרי עיצוב ישראליים, ביפו ובחנויות הספרים הפרטיות. להזמנת הספר באינטרנט - הקליקו כאן.


על אפרת דגני
אפרת בעלת תואר ראשון בספרות ופילוסופיה ובעל תואר בעיצוב גאפי מהשלוחה ללימודי חוץ של הטכניון. בעקבות קריירה של 25 שנים בעיצוב גראפי במסגרת משרדי פרסום מובילים ומשרד עצמאי משלה, פתחה בשולי שוק הפשפשים ביפו את חנות MOSAICS, בה הציגה ומכרה עבודות אומנות ישראליות. בין מבקרי החנות, פגשה אספנים וסוחרים בעלי ידע רב בתחומי הארכיאולוגיה והאומנות בישראל. אלה גילו יכולת ותעוזה בזיהוי היוצרים האיכותיים, ללא יראה מהביקורת האקדמית. המפגשים עם אנשים אלה, הניעה אותה להמשיך את המחקר לגילוי יוצרים ישראליים בעלי משמעות. את המחקר המקיף שהוביל ליצירת הספר, עשתה במסגרת לימודי מוזיאולוגיה באוניברסיטת תל-אביב, בין השנים 2016-2017.


שלכם, יורם בר-סלע


לחצו כאן ותמצאו הנחות ומבצעים על מגוון הופעות והצגות

אשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - עקבו אחרינו בפייסבוק


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן