15.8.2017

הפסטיבל הבינלאומי ה- 20 למוסיקה קאמרית ירושלים

חגיגה מוסיקלית גדולה מצפה לנו השנה בפסטיבל הבינלאומי למוסיקה קאמרית בירושלים. בשנתו ה- 20 של הפסטיבל יגיעו לחגוג כאן עשרות אמנים בארבע עשר קונצרטים שיתקיימו על פני עשרה ימים באולם שהפך כבר שם נרדף לפסטיבל, אולם ימק"א בירושלים.

השנה החליטו אלנה בשקירובה המנהלת האמנותית של הפסטיבל בסיועה של חנה מנש המנהלת והמפיקה, ליצור פסטיבל מעניין ועשיר שיהיה כולו מחוה ליצירות השונות והבולטות שנוגנו במהלך 19 השנים של הפסטיבל, ואחד הקונצרטים ישחזר במלואו (כמעט) את כל אותן יצירות שנוגנו בפסטיבל הראשון.


10 ימים, 14 קונצרטים ומוסיקאים רבים. שלושה זמרים, עשרה פסנתרנים, שבעה עשר כנרים, שבעה נגני ויולה, שמונה  צ'לנים, שני אבובנים, שלושה חלילנים, שלושה קלרניתנים, שני נגני בסון ,שני נגני קרן, שלושה נגני קונטרבס, נבלנית, מנצח ושחקנית אחת. 63 נגנים סך הכל יבצעו 66 יצירות שונות, ביניהן בכורה עולמית ישראלית אחת ליצירה של המלחין עמרי אברם, ובכורה ישראלית ליצירה של המלחין הגרמני סבן אינגו קוך.

בנוסף, ינוגנו יצירות מאת: גלינקה, מוסורגסקי, צ'ייקובסקי, ריכרד שטראוס, שומאן, מוצרט, סאליירי, שוסטקוביץ', הנדל, בטהובן, שוברט, מהלר, היידן, ברוך, דה פאיה, דביוסי, רוול, בריו, פרוקופייב, קודאי, ברטוק, ליסט, ברליוז, ברהמס, פורה, רחמנינוב ועוד. כמו כן, תנוגן היצירה הראשונה שהוזמנה אי פעם על ידי הפסטיבל, יצירתו של המלחין יורג הלר, וכן יצירה שהוזמנה במהלך השנים מן המלחינה הישראלית בטי אוליברו. וכמובן, סימן ההיכר של הפסטיבל למוסיקה בירושלים, השמינייה אופוס 20 של מנדלסון שחותמת את הפסטיבל בכל שנה.

הפסטיבל למוסיקה קאמרית הפך עם השנים לאירוע מרכזי בחיי המוסיקה בארץ וזוכה למוניטין בעולם כולו. מוסיקאים רבים מהשורה הראשונה נענים להזמנתה של אלנה בשקירובה כדי להגיע ולנגן יחד בירושלים.

בפעם הראשונה תגיע לפסטיבל הפסנתרנית האגדית מרתה ארחריץ', שתופיע יחד עם בתה השחקנית אני דיטואה. אורחים רבים שהופיעו בפסטיבל בשנים עברו אך לא הופיעו בשנים האחרונות יגיעו במיוחד כדי לחגוג איתנו השנה:
הפסנתרן יפים ברונפמן, הכנר רנה קפוסון שהופיע כנער בפסטיבל הראשון, הויולן ליקואו צ'אנג, נגן הקונטרבאס נביל שהטה, הפסנתרן שי ווזנר,  הויולן ז'ראר קוסה, והכנר גיא בראונשטיין החוזר אחרי כמה שנים שלא הופיע בפסטיבל. כך גם הצ'לן קיריל זלוטניקוב והויולן אורי קם. הפתעה נוספת היא המנצח להב שני שיופיע בפסטיבל כפסנתרן, הוא הופיע בפסטיבל כשהיה בשירותו הצבאי כנגן קונטרבאס, ועתה חוזר לפסטיבל כפסנתרן.

בנוסף אליהם תגיע חבורת הנגנים המופלאה אותה אנו שמחים לראות כמעט בכל פסטיבל, בהם הכנרים: קוליה בלכר, ריינר הונק,  מיכאל בארנבוים, מיכאלה מרטין. הצ'לנים: פרנץ הלמרסון, אלכסנדר קניאז'ב, יוליאן שטקל, אישטוואן ורדאי, טים פארק, אדגר מורו ועוד, הזמר רוברט הול, הפסנתרנים פלמנה מנגובה, דניס קזוחין, החלילן עמנואל פאהו אשר התעקש למצוא זמן כדי להיות חלק בפסטיבל, וכמובן אלנה בשקירובה שלצד הניהול האמנותי תנגן בפסנתר, ועוד נגנים רבים שפניהם ובעיקר נגינתם מוכרים ואהובים על באי הפסטיבל. כמו בכל שנה, יש שורה של נגנים צעירים המצטרפים השנה בפעם הראשונה לנבחרת הנגנים של הפסטיבל בהם: הפסנתרנית עינב ירדן, הכנרת טטיאנה סמואיל , הכנרת לידיה בייך  ועוד.

כבכל שנה מזמין הפסטיבל יצירה מאת מלחין ישראלי המבוצעת בבכורה עולמית. השנה הבחירה היא במלחין עמרי אברם. אברם מקושר לפסטיבל שנים רבות. את דרכו החל בפסטיבל במכירת כרטיסים, הפך לעוזר הפקה וספרן, תפקיד אותו הוא ממלא בהצלחה רבה שנים רבות ואותו יעשה גם השנה. אברם לומד הלחנה בבאזל ויצירתו חמישייה לכלי נשיפה תבוצע על ידי חמישיית תל אביב ותהיה היצירה שתפתח את הפסטיבל. היצירה תנוגן גם בפסטיבל למוסיקה קאמרית ברלין.
יצירה נוספת שתנוגן בבכורה ישראלית היא יצירתו של סבן אינגו קוך, היצירה נוגנה בבכורה עולמית בפסטיבל בברלין, חמישיית קלרינט, שנכתבה בהשראת שיר של יהודה עמיחי. שירלי בריל היא נגנית  הקלרינט שמובילה את החמישייה אחרי שניגנה אותה כבר בברלין .על היצירה ינצח דור מגן. מגן ינצח גם על יצירה נוספת בפסטיבל. גם הוא מוכר לבאי הפסטיבל כבר כמה שנים. הוא מוסיקאי שאחראי בפסטיבל על ניהול הבמה ועתה הוא יעבור גם לקידמתה וינצח על שתי יצירות.

לפני מספר שנים הגישו הזמרת אנגלה דנוקה והפסנתרן הישראלי הפועל בברלין טל בלשאי ערב מיוחד שהוקדש לשירי קברט שנכתבו לפני המלחמה על ידי יוצרים יהודים בגרמניה. ההצלחה היתה גדולה והשנה השניים חוזרים עם ערב נוסף בשם "חופש על תנאי" - שירי קברט בין שתי מלחמות העולם. אליהם יצטרפו הצ'לן טים פארק ושירלי בריל בקלרנית, יום שישי 8.9 בשעה 21:00.


כל הקונצרטים מתקיימים באולם הקונצרטים ימק"א, רחוב המלך דוד 26 ירושלים. 31 באוגוסט עד 9 בספטמבר.

גם השנה הקפידו מנהלי הפסטיבל על מחיר אטרקטיבי במיוחד לקונצרטים של הפסטיבל: 170 ₪ לכל אחד מהקונצרטים.
הנחות תינתנה לקוני חבילות כרטיסים, לידידי הפסטיבל , לסטודנטים ולגימלאים. לחיילים כניסה חופשית על בסיס מקום פנוי בהצגת חוגר. טלפון הקופה : 02-6250444  |  אתר הפסטיבל: www.jcmf.org.il

הפסטיבל מתקיים בשיתוף המרכז למוסיקה ירושלים, משכנות שאננים.

שלכם, יורם בר-סלע



לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-
בפייסבוק - facebook.com/Tarbut.and.the.City
גוגל פלוס plus.google.com/Tarbut.and.the.City

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן