5.6.2016

קסמים והומור-ממש מתחת לאף


אתר "תרבות אנד דה סיטי" קיים כבר מעל 10 שנים. כתבתי המון על אירועי תרבות, אמנות, עיצוב וחדשנות. שיתפתי אתכם בהרהורי ליבי, אבל נדמה לי שאף פעם לא כתבתי על עצמי. אז הנה, הפעם אני משתף אתכם בחלק חשוב ומרכזי בעולם העיסוקים שלי. קסמים!!!

בשנת 1978, קצת אחרי השרות הצבאי שלי, טסתי לארה"ב לכנס קוסמים בינלאומי שנערך בצפון מדינת ניו-יורק. שלושה ימים של חגיגה קסומה. קוסמים מכל העולם הגיעו כדי להשתתף, להציג וללמד. באותה תקופה היו מעט מאד קוסמים בישראל, וכולם התמקדו במופעי במה קלאסיים. 

האירוע ששבה את ליבי בכנס, היה מרתון של מופעי קלוז-אפ. בחזית האולם הקטן עמד שולחן מכוסה מפה ססגונית. כ-10 מטובי הקוסמים בעולם, עברו בסח, כשכל אחד מהם נותן מופע זעיר של כ-15 דקות. קוסמי הקלוז אפ עשו פלאים לנגד עיני ואני, קוסם צעיר בן 23, משתומם מהפלאים המתרחשים לי ממש מתחת לאף: קלפים, כדורים, מטבעות, שטרות כסף רבי ערך, כדורי נייר וספוג, מגבעות, גביעי יין, חוטי תפירה, גומיות... מופיעים ונעלמים, כשאת הדרמה מלווים ברקים והבהקים מסתוריים. בוב ריד, קוסם בריטי מפורסם שנפטר כבר לפני שנים, מצחיק אותנו עד דמעות עם חפצים יומיומיים שניתן למצוא בכל פאב בריטי (זו היתה המומחיות שלו). חואן טמריז מפליא בקסמי קלפים "שלא מן העולם הזה" וטוני סליידיני, זקן וגדול הקוסמים של המאה ה-20, יושב ומתמוגג מנחת.  


עולם זעיר וקסום. ואני, כולי נרגש מכל מה שראיתי, החלטתי באותו רגע שזה סוג הקסמים שאני רוצה להתמחות בו. חזרתי ארצה והדלקתי גם את אלירון טובי ידידי שגם ליבו נשבה בסיפורים המוחשיים שסיפרתי בהתרגשות. החלטנו לעורר את קסמי הקלוז אפ בישראל. יזמנו מופעים והרצאות. הצלחנו לשכנע את הנהלת אגודת הקוסמים להוסיף לרשימת תחרויות הקוסמים גם את הקלוז-אפ. קנינו ספרים, נסענו לכנסים בעולם, ישבנו יחד ולמדנו טכניקות וקסמי קלוז-אפ. התחלנו להופיע בפורומים קטנטנים, כשהקהל נמצא ממש לידנו ואפילו מקיף אותנו.

אלירון ואני מושכים מבקרים לביתן פיתקית בתערוכת פיס

בתחרות הקלוז אפ הראשונה, זכינו אלירון ואני בשני המקומות הראשונים. האמת, זה לא היה כל כך קשה. אמנם השקענו המון בלימוד ויצירת קסמים חדשים, אבל יחד איתנו התחרה רק דני אבלמן ידידנו, שבטוב ליבו הצטרף לתחרות כדי שתוכל להתקיים. (על פי תקנון אגודת הקוסמים, לא מקיימים תחרות אם רק שני קוסמים רוצים להשתתף בה). אלירון הציג קסם נפלא עם חוליות שרשרת זעירות מזהב. אלה הופיעו בדרך מסתורית, התחברו והתנתקו בין אצבעותיו עד שיצרו שרשרת ארוכה מזהב. אני הצגתי סדרת קסמים בקלפים, שבסופה הופיע בין שתי ידי מגדל קלפים זעיר, בנוי לתלפיות. (במלאכת יד - תמיד הייתי אלוף). היינו צעירים חדורי מוטיבציה ויצירתיות. המצאנו קסמים ואפקטים חדשים ולימים, הפכנו לקוסמי התערוכות הראשונים בישראל...

... וכל השאר זו היסטוריה. אמנות קסמי הקלוז אפ הפכה עם השנים לתחום לגיטימי ומכובד. אמני הקסמים בישראל שיכללו את היכולות, והיום אין כמעט קוסם שלא יודע לפחות כמה קסמי קלוז אפ, למקרה שמישהו יבקש ממנו להציג איזשהו קסם. אני הצטיידתי בג'קט אלגנטי (כחול כהה), שבהשראתו של אמנון וולמן (מוזיקאי בן זמננו), היה מעוטר הג'קט בכפתורים בצבעים שונים. על דש הג'קט נתפרו 5 כפתורים צבעוניים גדולים, שגם לקחו חלק מעשי במופעים שלי. המשכתי ללמוד ולהופיע לאורך השנים, שכללתי את הידע והטכניקות והוספתי למופעי הקסמים שלי גם את ההומור ההונגרי שהוענק לי בבית הורי. סטנד-אפ עם קסם אישי. כך אני קורא לסגנון המופע שלי. אני מופיע באירועים פרטיים ואירועי חברות.


מקווה לראות אתכם במופעים הקרובים. קרובים, קרובים אלי.

רוצים לראות סרטוני וידאו שלי ולצחוק קצת? הקליקו כאן.
לעמוד הפייסבוק יורם בר-סלע סטנד-אפ עם קסם אישי - הקליקו כאן ותנו לי לייק.

שלכם, יורם בר-סלע


תגובה 1:

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן