18.5.2016

מקבת מאת ורדי | דרמה סוערת ומוסיקה שמימית באופרה הישראלית

צילומים: יוסי צבקר
דרמה סוערת. מכשפות מסתוריות מנתבות גורלות. האופרה הישראלית מעלה את מקבת - האופרה השייקספירית הראשונה של ורדי ובמרכזה העריץ הסקוטי ואשתו המשליטים טרור בממלכה. הפקה מרתקת ומצמררת. מוסיקה שמימית, סולנים מצויינים, מקהלה ענקית ומעולה בניצוחו של איתן שמייסר, והכל מקבל עוצמה יצירתית סוחפת עם התאורה האמנותית של אבי בואנו (במבי) והכוריאוגרפיה הסוערת של יורם כרמי. 

האופרה 'מקבת' של ורדי הועלתה לראשונה בפירנצה ב-1847. זה היה הניסיון הראשון של ורדי להלחין את שקספיר לליברית של פרנצ'סקו מריה פיאווה. העלילה מתארת את גורלו של מצביא מהולל (מקבת) החוזר עם חברו באנקו משדה הקרב עטור ניצחון ותהילה. בדרך הוא מתבשר על ידי  שלוש מכשפות מסתוריות שהוא עתיד למלוך על ממלכת סקוטלנד כולה.  אלא שהמלכים העתידיים יבואו דווקא מזרעו של באנקו. ברצף אירועים מסחרר הופך המצביא האציל לרוצח שפל המנסה לסלול את דרכו למימוש תחזיתן של המכשפות. אשתו (ליידי מקבת) משכנעת אותו לרצוח את מלך סקוטלנד דונקן. מכאן ואילך  נאלץ מקבת לפעול שוב ושוב בכח החרב, בכדי למנוע ניסיון מרידה אפשרי מצד הגורמים הקרובים לבית המלוכה. עם התקדמות העלילה המטורפת, בני הזוג מקבת סובלים מהפרעות קשות ומחוסר יכולת להתמודד עמן. מקבת מפרש לא נכון את נבואותיהן של המכשפות ובסופו של דבר הוא נגרר להפסד ונפילה בקרב.




ורדי בחר לצמצם את מספר הדמויות במחזה, אבל את שלוש המכשפות של שקספיר, הפך למקהלת מכשפות ענקית. נשים-לא נשים החיות בין העולמות. מפחידות ומרתקות. מניעות את גלגל הגורלות בקצב סוער משלהן ועושות זאת דרך מוסיקה סוחפת ועוצמה קולית גרנדיוזית. זו מקבלת בהפקה של האופרה עוצמה דרמטית אדירה בתוספת השירה השמימית של המקהלה והכוראוגרפיה הדרמטית.


  עיצוב הבמה מאד מינימליסטי, אך יחד עם התאורה הוא משרת את העלילה באופן נפלא. אבי בואנו (במבי) מנצל כל פינה קטנה של הבמה והעלילה, מדגיש ומעשיר את ההתרחשות באיכות ויזואלית גובהה ומרגשת. 

צוות סולנים ישראלי ובינלאומי יובילו את ההפקה: 
בתפקיד מקבת יופיעו לסירוגין הבריטונים האיטלקיים לוצ'ו גאלו ו- ויטוריו ויטלי (הידוע מתפקידו ב'לה טרוויאטה' באופרה הישראלית).
בתפקיד ליידי מקבת יופיעו לסרוגין הסופרניות מריה פיה פישיטלי האיטלקיה ו- אירה ברטמן הישראלית (הידועה מתפקידיה הרבים באופרה הישראלית).  
בתפקיד באנקו יופיעו לסירוגין ריקרדו זנלאטו האיטלקי ו-גוצ'ה דטוסאני הגאורגייני.
בתפקיד מקדף יופיעו לסירוגין הטנורים גסטון ריברו האורגוואי (ידוע מתפקידיו ב'לה בוהם' ו'שלושת הטנורים בעכו) ו - סלבטורה קורדלה האיטלקי.
בתפקיד מלקולם יופיעו לסרוגין הטנורים הישראליים איתן דרורי (הידוע מתפקידיו הרבים באופרה הישראלית) ו- גיתאי פישר.
בתפקיד הרופא יופיע הבריטון הישראלי יאיר פולישוק (הידוע מתפקידיו הרבים באופרה הישראלית)
בתפקיד בת הלוויה של ליידי מקבת זמרת המצו-סופרן הישראלית ענת צ'רני (הידועה מתפקידיה הרבים באופרה הישראלית) וזמרת הסופרן הישראלית אפרת וולפסון.
בתפקיד הרוצח והמשרת של מקבת הבריטון הישראלי גבריאל לובנהיים (הידוע בתפקידיו הרבים באופרה הישראלית). בתפקיד ההתגלויות זמר הבס-בריטון אנטולי קרסיק, זמרות הסופרן הישראליות טלי קצף ,טל גנור וגלינה חליזוב.

תאריכי מופעים:
*יום ג' 17.5 20:00 (בכורה) | יום ה' 19.5 20:00 | יום ו' 20.5 13:00 | מוצ"ש 21.5 21:00 | יום א'22.5 20:00 | יום ב' 23.5 20:00 |יום ד' 25.5 20:00 | יום ה' 26.5 20:00 | יום ו'27.5 13:00 | מוצ"ש 28.5 21:00 .

להזמנת כרטיסים: 03-692777, www.israel-opera.co.il

שלכם, יורם בר-סלע


אשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן