16.2.2016

ציורי קיר במקסיקו - ציורי קיר שהשתלטו על שכונה שלמה במקסיקו

ציורי קיר
פעם בחיפה, לפני למעלה מעשור, עלה רעיון איך להפריח חיים בסדרת רבי קומות ישנים בשכונת הדר העליונה. העירייה שכרה ציירים שצבעו את הבניינים האפורים בציורים מרהיבים לכל אורכם. למרות הצבעוניות שפשטה בשכונה, לא הוסרה הקללה שרבצה על הבניינים – באותם הימים כמעט כל חודש מישהו התאבד בקפיצה מאחד מהם. אולי העירייה הייתה צריכה לשים סורגים על כל החלונות במקום לפנות לאפיק ציורי ומשמח, אבל במקומות אחרים בארץ ובעולם, שבהם עלה הרעיון לצבוע עם ציורי קיר בניינים האווירה הכללית תמיד השתנתה לטובה. ראו למשל את ציורי הקיר בשכונת פלורנטין בתל אביב ועד כמה שהם מוסיפים חן ומגניבות למקום. יש אפילו סיורים שמתקיימים במהלך סופי שבוע בהם תיירים ומקומיים עוברים בין הרחובות המצוירים ומנתחים את אמנות הרחוב והסיפורים שמאחוריה. קשה לנו לדמיין היום את פלורנטין בלי אמנות הרחוב שלה.
כך למשל בזכות אמנות רחוב שכונה שנקראת פאלמיטס בעיירה קטנה בשם פצ'וקה שבמקסיקו הפכה לססגונית במיוחד ולמדוברת מאוד ברחבי העולם. הממשלה המקומית ביקשה את סיועו של ארגון נוער ששמו German Crew להפיח חיים חדשים בשכונה ששוכנת על צלע הר. האמנים הצעירים מיד נטלו מכחולים ויצאו לעבודה.

קבוצת האמנים הוקמה לפני 13 שנים והיא פועלת בדרכים יצירתיות שונות ליצירת תקשורת, למשל דרך ציורי קיר ויצירות אמנות אחרות. המטרה שלהם לשנות את האנרגיות במרחבים ציבוריים בשיתוף פעולה עם הקהילה דרך עולמות הצבע והאמנות ובאמצעות קבלת מענקים מתורמים ומארגונים חברתיים שונים.
הממשלה המקומית הרימה את הפרויקט של צביעת השכונה כדי לאחד בין חברי הקהילה בה, ולצמצם את אחוזי הפשיעה והאלימות הגבוהים שבה. התושבים במקום מובטלים ברובם והממשלה מנסה בדרכים שונות לשקם אותם. במשך למעלה מחודשיים ארגון האמנים עבד ביחד עם חברי הקהילה המקומית על הפרויקט המצויר. בעזרת 452 משפחתו – סך כולל של למעלה מאלף אנשים – חוללו האמנים ניסים ונפלאות צבעוניים – הבניינים הישנים נצבעו בציור קיר ענקי בסקאלת צבעי הקשת. הפרויקט המרהיב התפרס על פני שטח של 20 אלף מטרים רבועים שכללו למעלה מ-209 קירות של בתים. לצורך היצירה נבחרו צבעים בהירים ונועזים שנראים למרחקים ומושכים מאוד את העין.

ימים יגידו האם הפרויקט יסייע בצמצום תופעות הפשיעה והאלימות בעיירה הקטנה, והאם התושבים באמת התקרבו בזכות שיתוף הפעולה בהכנת ציור הקיר, אבל עכשיו זו ללא ספק עיירה ציורית. המון תיירים סקרנים החלו להגיע למקום כדי להתרשם מהיופי ומהעוצמה שניבטת מצלע של הר. כמו פטה מורגנה בלב המדבר, בולטת העיירה הקטנה בתוך שטח חקלאי ירוק ומרוחק. התושבים שהתראיינו לכלי תקשורת שונים שבאו לתעד את הפלא האמנותי הודו שכעת הם חשים גאווה שהם חלק מהמקום.

שלכם,
שחר

אשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-
בפייסבוק - facebook.com/Tarbut.and.the.City
גוגל פלוס plus.google.com/Tarbut.and.the.City

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן