25.8.2015

הפסטיבל הבינלאומי ה-18 למוסיקה קאמרית ירושלים - ספטמבר 2015

זו השנה ה-18 לקיומו של הפסטיבל הבינלאומי למוסיקה קאמרית בירושלים. גם הפעם, כמו בפסטיבלים הקודמים, הרפרטואר מייצג חיפוש מתמיד אחר תגליות מוסיקליות מהנות השזורות ומשולבות ביצירות מוכרות ואהובות. עשרות מוסיקאים יגיעו לפסטיבל מכל רחבי העולם. ביניהם אמנים "קבועים" המגיעים מדי שנה ואמנים רבים המגיעים להופיע בפסטיבל בפעם הראשונה. 

הפסטיבל הירושלמי רכש לעצמו מקום חשוב אצל חובבי המוסיקה הקאמרית והפך לאירוע מרכזי בחיי המוסיקה הקאמרית בארץ ובעולם כולו. מוסיקאים רבים מהשורה הראשונה נענים להזמנתה של אלנה בשקירובה, המנהלת האמנותית של הפסטיבל, כדי להגיע ולעשות מוסיקה בירושלים.

השנה בחרה אלנה בשקירובה להתרכז ברביעיות המיתרים ושלישיות הפסנתר של בטהובן. במהלך הפסטיבל יושמעו חמש מתוך שש הרביעיות המוקדמות אופוס 18, הרביעיות המהפכניות של אופוס 59 ושלישיות פסנתר נהדרות. אלו יצירות פורצות דרך בתולדות המוסיקה שהייתה להן השפעה רבה על התפתחות המוסיקה הקאמרית -אופייה וסגנונה. 
את רביעיות המיתרים ינגנו רביעיית ירושלים ורביעיית מיכלאנג'לו. אלו רביעיות הפועלות באופן קבוע והרביעיות של בטהובן הן חלק מהרפרטואר הקבוע שלהן. רביעיית מיכלאנג'לו מתארחת בפסטיבל לראשונה, זו רביעייה המונהגת על ידי הכנרת מיכאלה מרטין והצ'לן פרנץ הלמרסון - אורחים קבועים בפסטיבל. 
נושא נוסף בפסטיבל הוא יצירות מאת מלחינים אירופאים שמצאו את דרכם לעבודה וליצירה בארצות הברית כגון: ברטוק, שנברג, פרוקופייב, סטרוינסקי, רחמנינוב ומהלר שהיגרו לאמריקה כדי להימלט מהשלטונות שאיימו על ביטחונם האישי ועל חופש היצירה שלהם. ולצידם, מרטינו ודבוז'ק שהיגרו מתוך רצון לגלות את התרבות המתהווה ב"עולם החדש". 

שלושה קונצרטים מיוחדים:
יום ו' 4 בספטמבר | הפסנתרן אנדרש שיף יקיים רסיטל וינגן סונטות מאת היידן, בטהובן מוצרט ושוברט.


שבת 5 בספטמבר | זמרת המצו סופרן מישל דה יאנג תקיים רסיטל בליווי אלנה בשקירובה. דה יאנג תשיר שירים של ברהמס, שירי קאברט של שנברג ווייל ואת היצירה שירים על מות ילדים מאת מהלר. על הקלטת היצירה הזו זכתה בפרסים רבים כולל ה"גראמי " היוקרתי. זהו ביקור שני של דה יאנג בפסטיבל. היא הופיעה כאן לפני מספר שנים עם דניאל בארנבוים.

יום ו' 11 בספטמבר | קונצרט לזכרו של מאיר ברלך שהלך לעולמו לפני מספר חודשים. מאיר ברלך היה האיש מאחורי הקלעים שבסיועו הפסטיבל התרחש. הוא דאג לתשלומים, לגיוס הכספים ואת כל העבודה הרבה והקשה עשה בהתנדבות מלאה, מאהבה למוסיקה ולפסטיבל. תכנית הקונצרט מורכבת מחמישיית קלרינט מאת ברהמס וחמישיית מיתרים מאת שוברט, שתי יצירות שמאיר ברלך אהב במיוחד. 

סטאבט מאטר - עברית בבכורה עולמית
"סטבאט מאטר" מאת המלחין הירדני, היושב בגרמניה סאעד חדד. בביצוע תשתתף זמרת הסופרן קלייר מגנאג'י. 
סאעד חדד נולד בשנת 1972 בעמאן, למד פילוסופיה בבית ג'אלה ומוסיקה בעמאן, ירושלים ולונדון. המוסיקה שלו בוצעה על ידי הרכבים ותזמורות בולטות באירופה, צפון אמריקה ואסיה. סאעד חדד זכה במספר פרסים. את היצירה מקדיש חדד לכל האמהות השכולות באשר הן. הטכסט איננו הטכסט הלטיני המקובל של סטאבט מאטר (עמדה האם הבוכייה) –אלא טכסט מתהילים שיושר בעברית.

Bar Talk - בכורה ישראלית
יצירה לכלי הקשה מאת תומר יריב ובביצועו. היצירה תבוצע ב-11.9 (לפני ביצוע הסונטה של ברטוק לשני פסנתרים וכלי הקשה). היצירה  נקראת: Bar-Toks- שיחה עם ברטוק במאה ה-21.
תומר יריב חקר את יחסו המיוחד של ברטוק לכלי הקשה וכתוצאה ממחקר זה מציגה יצירתו נושאים של ברטוק בכלי הקשה כפי שבדמיונו של תומר היה ברטוק כותב כיום -בהתאם לרמה הגבוהה של נגני כלי ההקשה בימינו בהשוואה למה שהכיר בחייו. גם בתפקיד כלי ההקשה בסונטה של ברטוק לשני פסנתרים וכלי הקשה (שתבוצע מיד לאחר יצירה זו) הכניס תומר מספר שינויים ותוספות בהתאם לאפשרויות שיש כיום. תפקיד הפסנתרים נשאר בדיוק כפי שנכתב במקור.

... חותמים עם מנדלסון
כבכל שנה ייחתם הפסטיבל בביצוע שמיניית המיתרים של מנדלסון, סיום שהפך כבר למסורת. 

תאריכים:3-12.9.2015 | אולם הקונצרטים ימק"א, רחוב המלך דוד 26 ירושלים.
טלפון הקופה : 02-6250444 | אתר הפסטיבל www.jcmf.org.il

לתכנית המלאה - הקליקו כאן

שלכם, יורם בר-סלע





נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-
בפייסבוק - facebook.com/Tarbut.and.the.City
גוגל פלוס plus.google.com/Tarbut.and.the.City

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן