17.5.2015

עד קצה הזריחה – דוק אביב 2015

 סרטו של סילבן ביגלאייזן, זכה בפרס הסרט הישראלי הטוב ביותר בפסטיבל דוקאביב 2015. ביגלאייזן עצמו זכה בפרס הבמאי המצטיין מטעם פדרציית מבקרי הקולנוע פדאורה. 

אימו של סילבן, בת 95, שוכבת כבר כמה חודשים במיטה, כמעט ללא תנועה. נעה בחפשיות והומור בין רגעים של צלילות לבין אובדן זיכרון. סילבן מספר לאימו על תכניתו להפיק סרט על הבילוי המשותף שלהם, רגע לפני הפרידה. "ואפשר לעשות מזה כסף?" היא שואלת?

הבן "שימעל'ה", נמצא לצידה של אימו ומצליח בעזרת הומור, מוזיקה, שמחה ואופטימיות לאפשר לאימו  עוד כמה ימים של חיים ורגעים של הנאה. ולא, הם לא תוקעים את ראשם בחול. האמת ברורה והם משוחחים עליה בישירות מרגשת. "אני תמיד נלחמת", אומרת האם, "תמיד יש משהו ששווה בעבורו להחזיק מעמד". אימרות חכמות, הומוריסטיות, של אשה שחייה עומדים להסתיים והיא אינה מוותרת. 

סילבן בחר בדרך ביטוי קולנועית מרשימה. סרט שחור לבן פיוטי, עם נגיעות קטנטנות של צבע. כל כך קטנות, שניתן לא לשים לב אליהן. כל כך קטנות שלא בטוח שבכלל היו. צילומי קלוז-אפ נועזים. קרובים עד כמה שניתן. האם מצולמת ומלוא פניה המקומטים ממלאים את המסך... ואין יפה ממנה. סילבן מלטף את עורה ומצלם מקרוב קרוב את מערבולת הקמטים שזורמת תחת אצבעותיו. מבין הקמטים בוקע מדי פעם חיוך שובב. סילבן מלווה את עצמו בגיטרה ושר משירי ז'אק ברל. בחן רב וטוב לב. מחייך בחום. המוסיקה מנוגנת על ידו ואימו מצטרפת בשארית כוחותיה. שרה ועיניה נוצצות. ידיה רוקדות באויר באצבעות קמוטות, מלטפת ומנשקת את ידיו. מגע הידיים הוא כמעט כל מה שנשאר.


  רב הסרט מתרחש בחדרה של אימו, אבל כדי להירגע מדי פעם, סילבן לוקח אותנו, יחד איתו כנראה, לטיול בחוץ. עצים בשלכת, רוח אביבית. שמיים מתקדרים בעננים. קצת אוויר טרי לנשמה. 

גשם. העצים משתקפים בשלוליuת והעלים הנושרים מהעצים יוצרים מעגלים קטנים המלווים את צלילי המוסיקה החודרת של ז'אק ברל, ואנו חוזרים שוב אל האם אשר ימיה ספורים. כל כך יפה ומרגש. 


פסטיבל דוק אביב הסתיים אתמול, אחרי מספר הקרנות קטן מדי של הסרט. זו דרכו של פסטיבל. אבל בטוח שהסרט הזה עוד ישוב אלינו בבתי הקולנוע, בסינמטקים או באחד מערוצי הטלוויזיה. חובה לראות. מקסים, מרגש, נוגע ללב... ואולי אפילו אופטימי.

בימוי, תסריט, צילום, תחקיר, אופטימיות ולב חם: סילבן ביגלאייזן
הפקה: סילבן ביגלאייזן, גרגורי זלצמן, אלן קנול
חברת הפקה: זן הפקות, ישראל, take five (Belgium)
עריכה: ז'ואל אלקסיס
פסקול: מיכאל גורביץ
עיצוב תמונה: אבי לוי, קזביאר פיקה
מוזיקה: סילבן ביגלאייזן, ז'אק ברל

שלכם, יורם בר-סלע


נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-
בפייסבוק - facebook.com/Tarbut.and.the.City
גוגל פלוס plus.google.com/Tarbut.and.the.City

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן