3.5.2014

לה בוהם בניצוחו של דניאל אורן – חגיגה

צילום: יוסי צבקר
נכון. הסיפור כולו והסוף המר צפויים מראש. הם חוזרים על עצמם מאז הצגת הבכורה של לה בוהם, בתאטרו רג'יו בטורינו, ב-1 בפברואר שנת 1896 כשעל דוכן המנצחים עומד ארטורו טוסקניני. ולמרות הכל, בבימויו של סטפנו מצוניס די פראלפרה ובניצוחו של דניאל אורן, המתח נשמר עד הרגע האחרון. זוהי הפקה נפלאה שכל פרטיה מצטרפים לחוויה אופראית/תיאטרלית מרגשת וסוחפת. האופרה הישראלית מעלה את ההפקה בשיתוף עם האופרה המלכותית של ליאז'. שיתוף הפעולה והתקציב בין שני בתי האופרה, מניב מופע מעולה, א-לה-איטליה. תחת שרביטו של דניאל אורן, הכל מתוזמר ומדוייק. התזמורת נשמעת נפלא. מחודדת ומדוייקת, אך יחד עם זאת מלווה את הסולנים והמקהלה ברגישות ורכות. 


בימויו של סטפנו מצוניס די פראלפרה נוגע בכל פרט וכל אדם שעל הבמה, בתאום מדוייק עם המוסיקה, כדי ליצור חוויה סוחפת ומרגשת. הכל נכון ומדוייק. התפאורה, בעיצובו של קארלו סאלה, מחלקת את חלל הבמה בצורה מעניינת ומקורית. היא נותנת מסגרת אינטימית קטנה לעליית הגג הקפואה של חברי הבוהמההפריזאית ה"תפרנים", ומצד שני משאירה חלל גדול ומרשים של רחובות פריז המוסיף להתרחשות עומק פיזי יוצא דופן. מעצב התלבושות פרננד רואיז ומעצב התאורה פרנקו מארי מוסיפים לאוטנטיות וליופי. המסך עולה, והקהל נמצא בפריז של המאה ה-19. גם הדלות וגם חיי הבוהמה הפזרנית, יפים ונוגעים ללב.


חורף פריזאי. קרררררררררר.
 ארבעה אמנים צעירים ודלפונים מצטופפים יחד בדירה עלובה שבמרומי הבמה. רודולפו הסופר, מרצ'לו הצייר, שונאר המוסיקאי וקולין הפילוסוף. מימי, שכנתם הצעירה והחולה בשחפת, מתאהבת ברודולפו. בחורף הקר היא נפרדת ממנו כדי למצוא בית חם יותר לגור בו, אבל שבה אליו באביב כדי למות בזרועותיו. במקביל לסיפור האהבה הזה, פורחת לה אהבה סוערת וקולנית בהרבה בין מרצ'לו לבין מוזטה. זו אינה מסוגלת לשכוח את מרצ'לו גם כאשר היא בוחרת לה לעתים מאהבים עשירים יותר כדי לחדש את המבחר של מלתחת הבגדים שלה.

צילום: יוסי צבקר


סיפור האופרה מבוסס על הרומן "תמונות מחיי הבוהמיים" מאת אנרי מורז'ה (1822-1861), סופר צעיר ובוהמייני שחי ברובע הלטיני בפריס. סיפורו גם הועלה על בימת התיאטרון.
"סבלתי במשך שלוש שנים ארוכות עם לה בוהם" סיפר פוצ'יני על תהליך היצירה המייסר. "היו אלו שנים של ייאוש מוחלט של המוח והנשמה, עינויים וייסורים נפשיים. למעשה הרגשתי כאילו צלבו אותי. הרעיונות זרמו להם בקלות רבה אבל לסדר אותם בצורה שתוביל להצלחה. המערכה הרביעית גרמה לי לסבל הרב ביותר: רציתי כי מותה של מימי יפגע במיתרי הלב ובמשך ימים התלבטתי לגבי סצנה זו. אני מבטיח לכם כי אף צופה באולם האופרה לעולם לא יתרגש מתמונה זו כמו שאני התרגשתי עת כתבי את התווים האחרונים של לה בוהם. אני נשברתי ובכיתי כמו תינוק, הצער שלי היה חזק בצורה בלתי רגילה".


צילום: יוסי צבקר
בהפקת זו מופיעים סולני אופרה בינלאומיים וישראלים יחד: 
בתפקיד רודולפו מופיעים הטנור האיטלקי ג'ורג'יו ברוג'י יחד עם חוזה ברוס הספרדי וגסטון ריברו  מאורוגוואי. את תפקיד מימי מגלמת זמרת הסופרן האיטלקייה מריה אגרסטה אשר תחלוק את התפקיד עם הזמרת נוצ'ה פוליצ'ילה גם היא איטלקייה ועם הזמרת הישראלית אירה ברטמן.  
את מרצ'לו מגלמים זמרי הבריטון גבריאל ויויאני ויונוץ פאסקו.  את תפקיד קולין שר זמר הבס קרלו סטריולי, את מוזטה מגלמות הסופרן האמריקאית  נדין סיירה יחד עם אלה וסילבסקי הישראלית, את שונאר שרים יונוץ פאסקו ונח בריגר ואת בנואה / אלצ'ינדורו שר גיא מנהיים. 
תודה לאופרה הישראלית ולאופרה המלכותית בליאז'. 

שלכם, יורם בר-סלע


נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן