16.5.2014

תקופת מבחן – הסרט הזוכה בתחרות הישראלית – דוקאביב 2014

אריאלה, נערה אתיופית מאומצת במשפחה עם 9 ילדים, מסתבכת בהרפתקאות של גניבה, שימוש בסמים, מין פרוע ומה לא. סיפורה הנוגע ללב, מתגלה בהדרגה מתוך קפלי שיחות שלה עם אחותה, אביגיל, בכלא נווה תרצה. לצד טלטוליה של אריאלה בין בית הכלא, הוסטל לשיקום אסירות והרחוב המושך אותה כמו מגנט רב עוצמה, מתגלה משפחת שפרבר. משפחה רבת גוונים. 


הבת אביגיל, במאית הסרט, לסבית דתית המגדלת ילד עם בת זוג חילונית. המקימה והמנהיגה של קבוצת "בת-קול". קבוצת תמיכה לנשים צעירות המתמודדות עם הקונפליקטים הנובעים מהיותן לסביות ודתיות. מתוך שיחותיה עם הבן הקטן, מתברר לנו שהיא נפרדת מבת זוגה, ומחפשת אהבה חדשה. דרך התמודדותו של הילד עם הסיטואציה החדשה שבו יש לו פתאום שתי כתובות ובכל אחת מהן רק אמא אחת, נחשפת מערכת היחסים המשפחתית בין ההורים לידיהם, שכל אחד מהם בחר דרך אחרת (מיוחדת) לחיות את חייו. 

אבי המשפחה הוא הרב פרופ´ דניאל שפרבר, מרצה לתלמוד באוניברסיטת בר-אילן, חתן פרס ישראל ומי ששימש במשך שנים יו"ר המועצה הציבורית של החינוך הממלכתי-דתי. האמא חנה היא מטפלת זוגית המנצחת על המשפחה המורכבת, כשהיא מהלכת בגמישות רבה על גבולות של נתינה (כמעט) אינסופית וקבלה של כל הדמויות הססגוניות. סיפורה של אריאלה מביא אותה עד לקצה היכולת לתת ולהכיל, אבל שם היא מגלה שיש לה מרחבים נוספים ותקווה, שאריאלה תצליח לחלץ את עצמה "מהסרט" שאליו נקלעה. כל זה תחת ביקורת חדה של הילדים האחרים הנאמרת מתוך הבנה, אהבה ופירגון. 



אביגיל שפרבר רכשה ניסיון קולנועי רב ערך כשעבדה לצד יוסף סידר ביצירת הסרט "מדורת השבט". זה לאחר שבשנת 1995, סיימה את לימודי הקולנוע ופנתה לתחום הדוקומנטרי. סרטה הראשון "אחותי בנצ´יה" סיפר על הבת העשירית במשפחתה. ילדה עולה מאתיופיה שאביגיל הכירה במהלך השירות הלאומי, ושהוריה החליטו לאמץ כבת. הילדה שהתייתמה משני הוריה, מצאה חיבוק אמיץ בחיק המשפחה הדתית, ומסעירה את כל בני המשפחה בהרפתקאותיה.

וזה עוד לא הכל. יש במשפחה ובסרט הזה עוד המון. אביגיל מצלמת הכל "מגובה העיניים". המצלמה שלה פשוט מונחת שם ומתעדת את ההתרחשויות ברגישות רבה, מבלי להתערב בתמונה. מתוך כ-300 שעות צילום, נוצר סרט שכל רגע בו מעורר מחשבות עמוקות, מרגש ונוגע ללב. 

הסרט זכה בפרס הראשון בתחרות הישראלית של דוקאביב 2014, ובצדק. שווה לראות, להתרגש ולהפנים.

שלכם, יורם בר-סלע



נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-
בפייסבוק - facebook.com/Tarbut.and.the.City
גוגל פלוס plus.google.com/Tarbut.and.the.City

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן