11.5.2014

הנסיך הירוק – פסטיבל דוקאביב 2014


"איך הגעת לישראל?"... שאלה אחת מהצופות עם סיום הקרנת הסרט הנסיך הירוק בסינמטק תל-אביב. "פשוט, נכנסתי לשגרירות הישראלית, וביקשתי ויזת כניסה לארץ שלי" ענה מסעב חסן יוסוף, בנו של השייח 'חסן יוסף ח'ליל, מנהיג החמאס בגדה המערבית. מסעב היה אחד מסוכני השב"כ החשובים בתולדות המדינה. לדברי המפעיל שלו, גונן בן יצחק, הביא לסיקול פיגועים והתנקשויות, ביניהן תכנית לרצח הנשיא שמעון פרס. בשב"כ כינו אותו הנסיך הירוק – נסיך, עקב היותו בנו של בכיר חמאס. ירוק - בשל צבע הדגל של חמאס.



מסעב נולד בשנת 1978 בכפר אל ג'ניה שליד רמאללה. לאורך השנים, שמע שוב ושוב מאביו, מנהיג החמאס, שהוא עלול להיתפס ו"להעלם" מהבית עקב עמדתו הציבורית. בתקופת האינתיפאדה הראשונה, השתתף בידוי אבנים ובקבוקי תבערה על חיילי צה"ל. כמו נערים אחרים בסביבתו, למד לשנוא את ישראל והישראלים, וחלם על ביצוע פיגועים רבי רושם. בשנת 1996, נעצר ע"י צה"ל, בחשד לרכישה ואחזקת נשק. במסגרת חקירתו, הציע לו גונן בן יצחק לשתף פעולה עם ישראל. "ברגע שהצעתי למסעב להיות מקור של השב"כ, כנראה התחיל התהליך שבסופו נאלצתי לסיים את תפקידי בשב"כ" אומר גונן שאולץ לעזוב את תפקידו מאחר שמנהליו בארגון חשבו שהוא מפתח איכפתיות רבה מדי כלפי "המקור" שלו.

במהלך השנים, הפך מסעב לסוכן מוביל, כשהוא נקרע בין נאמנותו למשפחה ולבני עמו, לבין אחריותו כלפי השב"כ, ש"תפס" אותו ברגע של חולשה. לאחר סיום תפקידו כסוכן, התנצר ועבר לחיות בארה"ב. בשנת 2010, פרסם את ספרו "בן החמאס" שפורסם באנגלית ותורגם לעברית. היום הוא חי בארה"ב ומשנה את מקום מגוריו לעתים תכופות, כדי להקשות על מתנקשים מטעם החמאס. אבל, זה לא מנע ממנו להופיע על במת סינמטק תל-אביב בהקרנת הסרט.


הסרט, זוכה פרס הקהל בפסטיבל סאנדאנס, מגולל מערכת יחסים ייחודית בין "המקור" הפלסטיני לבין "המפעיל" הישראלי. סיפור מטלטל על טרור, בגידה, בחירות בלתי אפשריות ועל חברות חוצת גבולות ומוסכמות מקצועיות. 
זהו סרט מתח דוקומנטרי, סוחף ומרגש. על חברות נאמנה שצומחת בעולם שבו החשד התמידי וחוסר האמון שולטים. למרות שהחומר הויזואלי שעמד לרשות הבמאי נדב שירמן היה דל מאד, הסרט מחזיק את הצופים במתח מהרגע הראשון ועד הדלקת האורות... הוא נשען בעיקר על מונולוגים מרתקים של שני גיבורי הסרט. כל אחד מהם מגלה אישיות יוצאת דופן, אנושית ונוגעת ללב. 


זה סרט שחובה לראות. הוא מציג טפח מהעולם הבלתי נתפס של עבודת השב"כ, ויחד עם זאת, מפיח תקווה בלב. אם אחרי כל מה שמוצג בסרט, בנו של מנהיג החמאס חולם היום "לעלות" לישראל ולחיות בה, אז המונח "בלתי אפשרי" אינו אפשרי. ואם "המקור" ו"המפעיל" נשארו חברים בלב ונפש, אז יש תקווה.



לאחר הפסטיבל, הסרט יוצג בערוץ יס דוקו ובבתי הקולנוע.

ישראל / בריטניה / גרמניה 2013, 90 דקות, אנגלית, תרגום לעברית 

בימוי ותסריט: נדב שירמן 
הפקה: נדב שירמן, עמרי עוזרד, סיימון צ'ין, ג'ון באטסק 
חברת הפקה: A-list Films, עוזרד הפקות, רד בוקס פילמס, Passion Pictures 
עריכה: ג'ואל אלכסיס, סאנג'יב היראטאמי 
צילום: האנס פרום, גיורא ביח, רז דגן 
תחקיר: דנה גורן 
פסקול: אלכס קלוד 
מוזיקה: מקס ריכטר

שלכם, יורם בר-סלע




נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן