9.6.2013

בלט בוריס אייפמן – בסדרת מחול במשכן

בוריס אייפמן – אחד הכוריאוגרפים הרוסים היחידים שלא הפסיק ליצור את יצירותיו המרתקות לאורך שנים, הקים את להקת המחול שלו ב1977 ויצר עד היום 40 מופעי בלט. אחרי שנים רבות שבהן נאבק באיסורים שונים שהגבילו את יצירתו, הצליח אייפמן לבסס את הלהקה, המונה היום כ-60 רקדנים, והקים מרכז יצירה משלו, הפועל בעיר סנט פטרסבורג. 


בין 6-13 ביוני 2013, יופיעו רקדני הבלט של בוריס אייפמן במשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב

ובהיכל אמנויות הבמה בהרצליה.



אייפמן וסולני הבלט צ'ייקובסקי זכו בפרס מסכת הזהב, הפרס היוקרתי הרוסי למחול. אייפמן אף זכה בפרס מסכת הזהב למפעל חייו. הוא גם זכה ארבע פעמים בפרס של סנט פטרסבורג ובפרס מיוחד ברוסיה לתרומתו לקידום אמנויות הבמה, פרס אביר האמנויות, מטעם ממשלת צרפת, פרס מטעם הממשלה הרוסית, אמן רוסיה ופרופסורה באקדמיית ואגנובה לבלט. באותה אקדמיה החל את לימודיו, וסיים במחלקת הכוריאוגרפיה של הקונסרבטוריון של לניניגרד.



בשנת 2004 יצר בלט במערכה אחת שהוזמן על ידי ניו יורק סיטי בלט כחלק מחגיגות המאה לכוריאוגרף ג'ורג' בלנשיין.
 מאז 1990 מסיירת הלהקה באסיה, גרמניה, אנגליה, דרום אפריקה, פולין, ספרד, אוסטריה, צרפת וארצות הברית. בשנת 2000 צירף בלט הבולשוי במוסקבה את יצירתו של אייפמן "המלט הרוסי" לרפרטואר הקבוע של הלהקה.

עבודותיו הדרמטיות של אייפמן מוכרות היטב לקהל הישראלי ובלט בוריס אייפמן הופיע כאן עם יצירותיו האפיות: השחף, אנה קרנינה, ספור חייו של צ'ייקובסקי,  דון ז'ואן ומולייר, המלט הרוסי ועוד.


רודן – על הפסל המפורסם והמוזה שלו

בלט בוריס אייפמן חוזר לבימת המשכן עם היצירה החדשה, המרגשת והסוחפת: "רודן"- כוריאוגרפיה חדשה  מאת בוריס אייפמן, על פי סיפור חייו ומערכת היחסים המורכבת והטעונה בין הפסל אוגוסט רודן והמוזה שלו קאמי קלודל.

סיפור מערכת היחסים בין רודן לקאמי קלודל היה עתיר ביצרים ודרמה. במשך 15 שנים היו השניים גוף יצירתי אחד. אבל הפרידה שלהם היתה מכת מוות לבריאותה הנפשית של קלודל וסימנה את תחילת הדרך לקריסתה המוחלטת. כמעט נשכחת, בילתה קלודל את  30 שנותיה האחרונות בבית חולים לחולי נפש. קאמי הלכה לעולמה בשנת 1943, נשכחת וננטשת על ידי כל מכריה.


הבלט "רודן", הוא התבוננות  אמנותית רבת עוצמה על טיבעם הטרגי של חייהם של הגאונים. באמצעות שפת תנועת גוף ייחודית של הבלט הפסיכולוגי המודרני, מציג אייפמן לא רק קונספט חדש על עולם התשוקות האנושי כפי שבא לידי ביטוי מופלא ביצירותיהם של רודן וקלודל. אלא גם יוצר יצירת אמנות המוקדשת למסתוריות שבתהליך היצירה. במהלך היצירה יוצרים הרקדנים בגופם את הפסלים המוכרים והאייקונים של רודן, ומותרים את הקהל מלא פליאה והשתאות.

בוריס אייפמן אמר על יצירתו: "ספור האהבה והחיים של רודן וקלודל הוא סיפור דרמטי שיש בו מרכיבים רבים: תשוקה, שנאה, וקנאה אמנותית. בחיים המשותפים עם רודן, קלודל לא רק היוותה סוג של השראה, אלא סייעה בידיו למצוא סגנון חדש וליצור יצירות מופת, היא גם פיתחה את היצירתיות שלה והפכה לאמנית גדולה.

ביצירה שלנו אנחנו מתייחסים לכל האספקטים האנושיים והאמנותיים שקלודל ורודן הצליחו להעביר באמצעות שיש וברונזה. אנחנו מנסים להפיח חיים ברגע שהוקפא באבן ולהעביר אותו לרצף תנועות גוף חושניות בלתי ניתנות לריסון.
"רודן" עוסק במחיר הכבד שיוצרים גדולים משלמים בדרכם אל יצירת המופת הבאה, ועל הקשים והסבל בתהליך היצירה, שתמיד מלווים את נפשם  של האמנים.".

בכורת "רודן" התקיימה ב 22 בנובמבר 2011 בסנט פרטבורג ומאז הוצגה בערים רבות בעולם ביניהן: מוסקבה, ניו-יורק ופאריז.

בלט  מאת בוריס אייפמן
מוסיקה: מוריס ראוול, קאמי סן סאנס, ז'ול מאסנה
עיצוב תפאורה: זינובי מרגולין
עיצוב תלבושות: אולגה שישמילשווילי,
תאורה: גלב פילשטינסקי ובוריס אייפמן

                                                                   
מופעים במסגרת הסדרה מחול במשכן:
יום רביעי ה- 10/7 בשעה 20:00
יום חמישי ה- 11/7 בשעה 20:00
יום שישי ה- 12/7 בשעה 13:00
יום שבת 13/7 בשעה 17:00
יום שבת 13/7 בשעה  21:00
טלפונים להזמנות: בית האופרה:  03-6927777, 03-6927700
קסטל: 03-604-5000  WWW.TKTS.CO.IL  לקבוצות 03-5464333


אנה קרנינה – בהיכל אמנויות הבמה בהרצליה

יצירה נוספת שמעלה הבלט: אנה קרנינה  על פי יצירת המופת של טולסטוי.
זו הפעם השלישית שיצירה זו מוצגת בישראל והפעם בהיכל האמנויות בהרצליה .

"תמיד גיליתי עניין באנה קרנינה, כשאתה קורא את טולסטוי אתה יכול לחוש את יכולת ההבנה וההזדהות של הסופר עם הדמויות שיצר, ואת היכולת המופלאה שלו לתאר את החיים ברוסיה בתקופתו" אומר בוריס אייפמן. ב"אנה קרנינה" אנו מסוגלים לא רק לרדת לעמקי נפשה של אנה, אלא גם להבין את הדחפים הפסיכו ארוטיים שלה. הספרות של היום לא מציעה עומקים כאלה של הבנה, תשוקה, מטמורפוזות ודמיון, כל אלו עמדו בבסיס תהליך העבודה כשהתחלתי ליצור את הכוריאוגרפיה.


ספור אהבתה האסורה  של אנה קרנינה הנשואה, למאהבה ורונסקי. האישה שהעזה לצאת נגד החברה השמרנית בה חיה, והעדיפה את התשוקה והאהבה על פני חיי משפחה קרים ולא מספקים. ספור אהבה טרגי המסתיים בהתאבדותה של הגיבורה מתוך רצון לשים קץ לחייה המיוסרים.

אייפמן  יצר את עבודתו תוך הזדהות מלאה עם אנה קרנינה, ומביא לבמה את שני הצדדים של אנה, הליידי מן החברה הגבוהה כפי שהכירו אותה בעלה, בנה, וכל הסובבים אותה, והצד השני אישה הנמשכת אל ים של תשוקה.
לצלילי המוסיקה של צ'ייקובסקי, עם עשרות רקדנים ועשרות תלבושות ותמונות מרהיבות. יוצר אייפמן שוב את אחד הבלטים המרגשים והמסעירים שלו.    

אנה קרנינה
כוריאוגרפיה ורעיון: בוריס אייפמן
מוסיקה: צ'ייקובסקי
תפאורה: זינובי מרגולין
תלבושות: סלבה אוקונוב
תאורה: גלב פילסינסקי
               
מופעים במסגרת סדרת המחול בהיכל אמנויות הבמה בהרצליה
מוצ"ש ה- 6/7 בשעה 21:00
יום ראשון7/7 בשעה 21:00
יום שני ה- 8/7 בשעה 21:00
יום שלישי 9/7 בשעה 21:00
להזמנת כרטיסים 1-70070-29-29

שלכם,
יורם בר-סלע


נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-
בפייסבוק - facebook.com/Tarbut.and.the.City
גוגל פלוס plus.google.com/Tarbut.and.the.City

תגובה 1:

  1. לדעתי זאת להקת המחול הטובה בעולם. מים שילוב של מודרני עם הקלאסיקה ועם כוריאוגרפיות משובחות של בוריס אייפמן הגדול

    השבמחק

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן