27.4.2013

דוקאביב 2013 – סינמטק תל-אביב – 2-11 במאי


החיים האמיתיים מרתקים לא פחות מהסרטים. פסטיבל דוקאביב שכבש לעצמו מקום מרכזי בזירת התרבות בארץ, מגלה לנו מניפה רחבה וססגונית של סיפורים אמיתיים, אירועים ומקומות. הוא חושף את הצדדים המרתקים והמרגשים בחיי היומיום של אנשים בפינות שונות של החיים. אפשר לשאוב מהם עידוד והשראה, העשרה אינטלקטואלית, ידע רב ועוד המון... 
והשנה כולל הפסטיבל: 100 סרטים דוקומנטריים מישראל ומחו"ל, בהקרנות בכורה. 1,500,000 ₪ להפקת סרטים דוקומנטריים חדשים. תחרות ישראלית, תחרות בינלאומית, תחרות סטודנטים, פרס חביב הקהל, הקרנות מיוחדות, סרטים על מוסיקה ומוסיקאים, אמנות, ספרות ואדריכלות, קולנוע , גאווה , זכויות אדם, תחרות דוקו צ'אלנג', סדנאות, כיתות אמן  ועוד.

יפתח את הפסטיבל הסרט "רוקדים ביפו" של היוצרת הילה מדליה. על הרקדן הידוע פייר דוליין  שנולד ביפו בתקופת המנדט לאם פלשתינאית ולאבא אנגלי וחוזר לעיר הולדתו כדי להפגיש ילדים יהודים וערבים לריקוד ודיאלוג משותף.


הקרנות סרטי הפסטיבל יתקיימו באולמות סינמטק תל-אביב. הקרנות מיוחדות, פתוחות לקהל הרחב ללא תשלום, יתקיימו בנמל תל-אביב. הקרנה מיוחדת של זוכה האוסקר "שוגר מן" תתקיים בככר 
"אחד המוטיבים הבולטים ביותר השנה בפסטיבל דוקאביב הם סרטי ההייבריד - סרטים המשלבים לצד העשייה הדוקומנטרית גם ז'אנרים נוספים: דרמה, אנימציה ועוד. הסרטים הללו בולטים במעוף, במקוריות ובעניין הרב שהם מעוררים"  מכריז המנהל האמנותי של הפסטיבל סיני אבט.

בין האורחים שיגיעו לפסטיבל: 
היוצר הדוקומנטרי המוערך אלן ברלינר (Alan Berliner), קרוליין ליברסקו (Caroline Libresco) פרוגמרית בכירה בפסטיבל סאנדאנס, כריסטין קמדסוס (Christine Camdessus) מנכל"ית  לשעבר של Gaumont ובעלת חברת ההפקות אלגריה, שהיתה שותפה בין היתר למועמדות לאוסקר על "חמש מצלמות שבורות", קלאודיה לנדסברגר (Claudia Landsberger) מנהלת מכון הסרטים ההולנדי Eye International ומריה בונסנטי Maria Bonsanti המנהלת הקריאטיבית של פסטיבל סינמה דו ריל בפאריז

סרטים לפי נושאים:

מוסיקה ומוסיקאים:
הרולינג סטון- על הלהקה לפני שהפכה לאגדה, סיפורה של פרדה –מזכירתם ומנהלת מועדון המעריצים של הביטלס חושפת לראשונה את נקודת מבטה המיוחדת על סיפור של הלהקה. היזהרו מג'ינג'ר בייקר- אריק קלפטון וקרלוס סנטנה בסרט על סיפור חייו האגדי והפרוע של ג'ינג'ר בייקר, Charls Bradley:Soul of America צ'ארלס ברדלי ,האמן שבגיל 63 נכנס עם אלבום הבכורה שלו לרשימת 50 אלבומי השנה במגזין ה"רולינג סטון",  Sout up and play the hits – סיפור פרישתו של ג'יימס מרפי מתעשיית המוסיקה העוקב אחר מופע הפרידה במדיסון סקוור גארדן  ופרוק להקתו LCD soundsystem .  שוגר מן סיפורו של רודריגז- מוסיקאי אמריקאי שהפך לכוכב ענק בדרום אפריקה ועוד. 

אמנות – קולנוע, ציור, צילום, ספרות  ואדריכלות: 
זיכרון צילומי הבמאי והצלם רוס מקלווי חוזר אל מחוזות נעוריו. שפרד ודארק המחזאי והשחקן סם שפרד וג'וני דארק מתאחדים במטרה לערוך ספר שיסכם כחמישים שנה של חלופת מכתבים. בלעדי גורקי תעלומת התאבדותו של הצייר ארשיל גורקי, ווינה סיפורים של חברי קולקטיב האמנות האנרכיסיטי, ללא סיבה המאייר והקריקטוריסט ראלף סטדמן חושף בפני ג'וני דאפ את חזונו האמנותי ובתוך כך חוזר אל הימים הפרועים בהם הכיר את ס. תומפסון. שער הכלוב תמיד פתוח סיפור חייו הקיצוניים של הסופר והמלחין האמריקאי פול בולס.

אמנות ואזרחות:
תכנית מיוחדת שאצרו גלעד רייך ויעל מסר: האמן ההולנדי רנזו מרטינז עוקב אחרי התאוששות האזרחים מהמלחמה בקונגו : סרטו "תיהנו מהעוני" הפך לאחד הסרטים השנויים ביותר במחלוקת בעולם האמנות.  האמן הגרמני כריסטוף שלינגנסיף – הדרמה סביב הפרויקט הפרובוקטיבי ברובע התיירותי של וינה. ברוקלין שלי - בעקבות הג'נטריפיקציה המואצת של ברוקלין, מבקשת הבימאית קלי אנדרסון לחשוף את האינטרסים והמנגנונים הממשלתיים שיוצרים תהליך המוצג כ"טבעי". 
הרוחות של פרמידה - דיוקן צלילי, חזותי ואישי של עיירת הכורים הסובייטית פירמידה, שננטשה לאחר נפילת המשטר. תנועה תלויה באוויר - אתר הבנייה של משכנה החדש של הבורסה הסינית משמש כחומר גלם ויזואלי למסה קולנועית על הקשר בין הדימוי הנע לקפיטליזם העכשווי ועוד.

קולנוע על קולנוע:
The End -  סרטו של חוני המעגל בוחן מאה שנות קולנוע בחברה הישראלית. הארי דין סטאנטון -  דיוקן אימפרסיוניסטי של השחקן הוותיק הארי דין סטנטון, חבריו ביניהם וים ונדרס ודיוויד לינץ' מדברים עליו בהערכה בעוד הוא מעדיף לשתוק. הדוקומנטריסט – תהייה הומוריסטית אך מעמיקה על היחסים הטעונים בין היוצר התיעודי ומושאו. מחר יהיה יום חדש – תהליך העבודה של הבמאי השוודי רוי אנדרסון. הבמאי והצלם רוס מקלווי חוזר אל מחוזות נעוריו, שפרד ודארק - המחזאי והשחקן סם שפרד וג'וני דארק מתאחדים במטרה לערוך ספר שיסכם כחמישים שנה של חלופת מכתבים.

סרטים על גאווה:
אופרה עירומה ארק איש עסקים עשיר מלוקסמבורג מעביר ימיו בדילוגים בין ערי אירופה בעקבות האופרה דון ג'ובאני ומצרף למסעותיו את מאהביו הצעירים, מתאהב בכוכב פורנו צעיר ונחשף למסיבות הסקה הפרועות של Hustle Ball בברוקלין . הבלתי נראים סיפורם של נשים וגברים המספרים בפתיחות על ההומוסקסואליות שלהם , יחס החברה ועל האהבות שהיו או נמצאו מחדש. הזוהרים בחשיכה שני הומוסקסואלים נשאי HIV בגיל העמידה מחליטים לחדש את הקשר ביניהם ולחיות יחד כדי להפיג את הבדידות. שער הכלוב תמיד פתוח – סיפור חייו הקיצוניים של פול בולס ("שמיים מגנים מעל") שנישא בגיל צעיר ומעולם לא הסתיר את נטיותיו ההומוסקסואליות והיה מעורב בסצנת האוונגרד של שנות ה – 30 באירופה.


סרטים על ספורט:
 ונוס וסרינה – סיפורן הבלתי ייאמן של האחיות ויליאמס ששולטות בטניס הנשים העולמי כבר יותר מעשור. הצצה לחייהן האישיים מגלה גם כמה צדדים לא פתורים.

זכויות אדם:
Act of killing במאי הסרט, מאתגר את גיבוריו, פושעי מלחמה שהשתתפו בהפיכה הצבאית באינדונזיה לגלם את עצמם ואת קורבנותיהם בשחזורים קולנועיים דרמטיים של הזוועה שביצעו לפני כ – 50 שנה. אח בדם סיפורו של רוקי בארט שהגיע להודו כתרמילאי אמריקאי, החליט להישאר בהודו ולטפל בקבוצת ילדים נושאי HIV . אש בתוך דם תחקיר מקיף המראה כיצד חברות התרופות מן המערב מנעו גישה לטיפולים זולים ממיליוני נשאים של נגיף ה HIV במדינות עניות. בצלה של השמש – מאבק הירואי למען זכויות אדם בתוך מציאות מחרידה של רדיפה אלימה בטנזניה, שם רווחת האמונה שאיברי גופם של לבקנים אוצרים סגולות לאושר ומזל, מה שמוביל לרציחות וכריתת איברים של לבקנים. חייל על גג – במשך שלוש שנים שהתה במאית הסרט אסתר הרטוג בקרב קהילת המתנחלים של חברון בניסון להבין את מניעיהם ולגלות את אורח חייהם מבפנים. מחנה 14- אגף השליטה הטוטאלית – סיפורו הקשא מנשוא של שין דונג –הויק שנולד וגדל כאסיר פוליטי במחנה כפייה בצפון קוריאה. בגיל 23 הצליח להמלט ולספר לעולם על הזוועות המתרחשות שם.


סדנאות למקצוענים ולחובבים: 
כיתת אמן עם הבמאי אלן ברלינר. כנס של פורום היוצרים בהשתתפות אילנה דיין, רון בן אישי, גיא דוידי ( חמש מצלמות שבורות ) ואחרים. כנס אתה. קליק. העולם  העוסק בהפצת סרטים בעולם הדיגיטלי בשיתוף עם אתר "תעשייה". כנס נוסף מה הסיפור של טארנסמדיה העוסק בדרכים בהן ניתן ליצור תוכן דוקומנטרי במדיה החדשה. סדנת יצירת פס קול לסרטים דוקומנטריים בהנחיית גיל תלמי. דוקו צ'אלג'– תחרות ליצירת סרטים קצרים על נושא נתון ובזמן קצוב.

שלכם, יורם בר-סלע


נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן