6.11.2012

שבת של פנטסיה כורלית - מקהלות וטיול מרתק

ymca-fantasy.com פנטסיה כורלית
פנטסיה כורלית - לאתר הרשמי
ימי נובמבר לא יכולים לקיץ העקשן הממאן להיפרד. חם, אך בצל האבן הירושלמית אפשר להתנחם בשאריות של קרירות הלילה. ימי פנטסיה כוראלית העניקו חוויה נהדרת של מוסיקה, הסטוריה ויופי, בחיקה של ירושלים הכל כך מיוחדת. בחרנו להשתתף בשני אירועים בפסטיבל:
האחד – טיול קונצרטים דרך בריכת ממילא, הצצה למבנים מנדטוריים בעיר החדשה, בואכה לאיזור שער שכם, כניסה למערת צדקיהו, האזנה לקולות מקהלת מגידו, ומשם דרך השוק ההומה לכוון כנסיית המשיח ליד שער יפו. פרטי המסלול הם רק סיפור מסגרת לחוויה חושית נהדרת. ראשית, ארגון הטיולים היה מרשים. 9 קבוצות מטיילים יצאו בתקתוק מרשים מחצר YMCA, זרמו במסלולים שונים ברחבי העיר והתכנסו לקראת הקונצרטים. המדריך שלנו (קבוצה 3) שופע ידע בתחומים שונים, ידע למקד את המידע כך שלא נתייגע. מתקרבים לשער שכם. מסחר קדחתני, רוכלים מכריזים על מרכולתם, קונצרט מסוג אחר, המולה. ופתאום, אנחנו נבלעים במעמקי האדמה, מערת צדקיהו העצומה פוערת עצמה לקראתנו. קרירות, שקט, קירות חצובים עתיקי יומין – מעבר חד. ובתוכה, קולותיהם של זמרי מקהלת מגידו. מקהלת חובבים נפלאה, בניצוחה של פנינה ענבר - כ-150 ס"מ של אנרגיה ומוסיקליות. 

יוצאים שוב להמולה, משנים קצב, סמטאות העיר העתיקה הצפופות בקולות, ריחות וצבע. נצרות, איסלם, יהדות, קודש, בגדים, כבשים פשוטי עור תלויים במהופך, בליל ריחות מתוקים וחריפים, סחרחרה צבעונית. עוברים דרך שער ברזל - שוב משתנה התפאורה. חצר עם סוכת גפנים, כנסיה לכולם, כנסית המשיח שמה, יונים יושבות על חלונות ויטראז', אולי מחכות גם הן לצלילים הזכים של מקהלת שירת העמק. חוויה מכושפת חודרת לנשמה. שירה טהורה, קולות כל כך יפים תחת ניצוחה של ענת אהרוני. הגשה מיוחדת, הזמרים בתנועה, עיבודים מקוריים של המנצחת, משהו אחר ומאד רגיש ומרגש, הן בבחירת הרפרטואר, ההעמדה, העיבודים והאיכות הקולית. 

ושוב מחליפים תפאורה.
בשירותים המפוארים של מלון המלך דוד,  התזנו קצת מים, התנגבנו במגבונים לישבני תינוקות, החלפנו למחלצות, קצת סומק ואודם והרי לכם מאזינים מהוגנים בדרכם לקונצרט הנעילה באולם ימק"א שממול! תור ארוך של תרבותניקים, בלי דחיפות או גסות רוח. הדחיסות במסדרון הצר המוביל לאולם אפילו נעימה..

קונצרט הנעילה - האולם והיציע מתפקעים מקהל, המאזינים, זמרי המקהלות, המארגנים, תכונה לקראת תחילת הקונצרט. ואיזה קונצרט. חגי גורן, ממארגני ויוזמי הפנטסיה נשא דברו, בנימה לא רשמית, חברית משהו, ואחריו עלה המנצח סטנלי ספרבר שנותן לקהל תחושה שכולנו ידידיו משכבר הימים, קולח, מצחיק, מקסים. ומאחורי האוירה הכל כך אינטימית וקלילה הוגש קונצרט ענק!!!, מיוחד במינו ומקצועי לעילא. 
את הקהל הישוב במרכז האולם הקיפו זמרי מקהלות  אורטוריו י-ם, אוריה, גיתית, טריטונוס, מבשרת ציון, נועם ושירת השדה. 300 זמרים בניצוח סטנלי ספרבר ובליווי של אסיה לוקשין על הפסנתר. שירה אדירה של Kyrie  ו- Gloria-  מתוך יצירתו של פוצ'יני "Messa di Gloria". הקירות רעדו והאמת שגם אנחנו.

 לאחר 442 שנים  בשלה הבמה בירושלים לביצוע בכורה בישראל של יצירתו המונומנטלית של תומס טאליס  האנגלי , משנת 1570 Spem in  Alium הכתובה לשמונה מקהלות בחמישה קולות כל אחת, וביחד ל- 40 קולות שונים א-קפלה. את היצירה שרה המקהלה הקאמרית  שליד האקדמיה בי-ם. לפני הביצוע הסביר סטנלי ספרבר שהיצירה נכתבה ובוצעה ליום ההולדת ה-40 של מלכת אנגליה. "תודה לאל שהוא לא חיבר את היצירה ליום ההולדת ה-60 של המלכה" אמר סטנלי, בנימה ההומוריסטית המעודנת שלו, לפני תחילת הביצוע. סטנלי נראה כמו נערך למבצע מורכב. פניו אל הקהל, בהיקף  האולם ומאחוריו על הבמה מעגל זמרי המקהלה, ועל מעמד התוים מונחת חוברת ענקית מהוהה, (כמו ספר הקוסמים של מיקי מאוס בשולית הקוסם בסרט פנטסיה, זוכרים?). והוא פוצח בריקוד מנצח על מאות הצלילים שמציפים את האולם בהדרגה, ו"משוחחים" ביניהם. חוויה אחרת, שונה, לא קלה להאזנה ראשונה אבל מרתקת ומסקרנת. 

לסיום התקבצו לבמה כל זמרי המקהלה הקאמרית, חבורת זמרים צעירים, מוסיקליים להפליא, רעננים, מעיזים, ויחד עם סטנלי עפו בוירטואוזיות מדהימה לאן שרק בחרו להגיע. הקהל לא שבע, השעון התקדם, לא נותר אלא לסיים עם טעם חזק של המשך.

ברכה גדולה ליוזמים ולמארגנים של הפנטסיה הכוראלית. היה פנטסטי!

שיוי פרנס

הערות המערכת:

1. פסטיבל פנטסיה כורלית ממשיך בתאריכים 22 ו- 24 בדצמבר 2012. לפרטים - הקליקו כאן.

2. לאלה שהחמיצו את קונצרט הנעילה ולאלה שרוצים עוד: במוצ"ש, 10 בנובמבר 2012 20:30, מופיעה המקהלה שליד האקדמיה בירושלים, בניצוחו של סטנלי ספרבר, באולם הקונסרבטוריון בתל-אביב (שטריקר). בתכנית: יצירות א-קפלה מתקופת הרנסאנס, מוסיקה ישראלית, שירי הביטלס והקינגס סינגרס, שירי עמים, שירי נשמה וספיריטואלס בעיבודים אתגריים למקהלה. וגולת הכותרת של התכנית: Spem in Alium לארבעים קולות א-קפלה מאת תומס טאליס (1570).
  רפרטואר תוסס ואתגרי, שבו רבים מזמרי המקהלה נותנים קטעי סולו. שווה לשמוע. זו חוויה נדירה. 

כרטיסים במחיר 80 ₪ ניתן להזמין בטל: 050-8929298 ובערב הקונצרט בקופת הקונסרבטוריון. 

לסטודנטים, גימלאים וקבוצות מאורגנות – 60 ₪ בלבד.



נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן