8.7.2012

Sharmanka | שַ ר מ נ ק ה - תיאטרון בובות מכאני קסום במוזיאון ארץ ישראל


לאחר הצלחת תערוכת "ריקוד מכונה" לפני שנתיים, ותערוכת אגדות בחול בשנה שעברה, מארח מוזיאון ארץ ישראל את קבוצת שרמנקה (השם הרוסי של כלי הנגינה המוזר Hurdy gurdy) מגלזגו שבסקוטלנד. הקבוצה תציג תיאטרון מיוחד. זהו מופע קסום ומוזר ללא שחקנים בשר ודם. כוכבות ההצגה הן מכונות מופלאות מעשה ידיו של האמן אדוארד ברסודסקי. אלו זזות ומסתובבות, מתנדנדות, מתקתקות, מצלצלות, מזמרות ומציגות תפיסה שונה ומיוחדת ליחסים בין אדם למכונה, בין אדם לתיאטרון, בין מציאות לדמיון ובין גרוטאות ממוחזרות לאמנות קסומה.

זוהי הצגה נפלאה לבילוי החופשה עם הילדים בקיץ 2012, אבל אל תטעו, היא ממש לא לילדים. מתוך עיצוב המוני הדמויות המשולבות במכונות ומתוך ההתרחשויות בכל אחת מהמכונות, בוקעת ביקורת גרוטסקית בוטה וכואבת על מעללי המשטר הקומוניסטי ואולי השלכה על משטרים אפלים אחרים, הרומסים את חייהם של האזרחים. בין הדמויות ניתן לראות דמויות קריקטוריסטיות קשות של "מקורבי המשטר", חיות המחכות לטרף, אנשים שהפכו לרוחות רפאים בחייהם ועוזרים להניע את המנגנון הרומס... ובכמה מהמכונות, גם דמויות של "אויבי המשטר", שנאסרו במרתפים חשוכים. בעוד הילדים נהנים מההתרחשות המכאנית הססגונית, ההורים חווים משהו שונה לחלוטין, קשה ומצמרר. בעיצוב המכונות, משולבים אינספור רמזים להתרחשויות אמיתיות שקרו תחת המשטר הקומוניסטי. יודעי דבר, כנראה יודעים לזהות דמויות ספציפיות. אחת המכונות מציגה את דמותו של אדוארד ברסודסקי, האמן שיוצר את המכונות. ואחרת, מכונת החייל הצלבני, מציגה באופן מופשט מאד את דמותו של ולדימיר פוטין. כך טוען האמן. וכל זה, מלווה במוסיקה מגוונת. בחלקה היא תוססת ושמחה כמו מוסיקה צוענית, ובחלקה, צלילים צורמניים המרמזים על הרובד שמתחת לקרקס הצבעוני. 

תיאטרון הבובות המכאני מתחיל כבר בכניסה לאולם חשוך: כ- 10 מכונות מורכבות עומדות בחלל. בסדר מתוכנן מראש, מתחילה אחת המכונות לפעול לצלילי מוסיקה עשירה ובליווי תאורה מפתיעה וססגונית המסונכרנת להפליא עם תנועתן. הקהל עוקב אחר ההתרחשות ומתייצב ליד המכונה הפועלת. עשרות דמויות מכאניות דמיוניות ומציאותיות, מספרות את סיפורה המצחיק והטראגי של נפש האדם, המתמודדת עם מעגלי החיים. המכונות נכנסות לפעולה כאשר כל אחת מהן מספרת את סיפורה בסדר ובתזמון קבועים מראש. הן בנויות מחפצים ישנים שנמצאו באקראי ומגילופי עץ מורכבים של בעלי חיים, בני אדם ויצורי כלאיים שונים ומשונים שמופיעים בזירה ונעלמים מעין הצופה כמו קסם. מכונות תפירה ישנות, מכונות כתיבה, חלקי מעליות, מלחציים, מעגילות, פעמונים ושאר חלקי מכונות קמים מחדש לתחיה, בליבו המכאני של התיאטרון הגרוטסקי הזה.


אדוארד ברסודסקי, פעל בברית המועצות בתקופה האפלה תחת המשטר הקומוניסטי. כמתנגד פסיבי למשטר, גזר על עצמו מחאה של שתיקה. בשנות היותו אילם מרצון, ביטא בפסליו את כל מה שלא יכול היה להביע בקול רם.



בשנת 1967 יצר את ה"קינמאט" הראשון שלו, כפי שהוא מכנה את פסליו הנעים, שעוררו עניין והביאו קהל רב לחלל המופעים האינטימי שיצר בביתו שבלנינגרד (סנט פטרסבורג). לאחר הפרסטרויקה הוצע לברסודסקי ולשותפתו, במאית התיאטרון טטיאנה יקובסקייה, לסייר עם האוסף שלהם באירופה. כך הגיעו לגלזגו, סקוטלנד, שם הם מתגוררים ויוצרים עד היום. תיאטרון שרמנקה הפך לפינת קסם מוכרת מאד בגלזגו. כל המכונות המוצגות במוזיאון ארץ ישראל, נוצרו כבר במערב.



התיאטרון המכאני הקסום יופיע בתאריכים 22 ביולי עד 25 באוגוסט 2012.


שעות מופעים:
ראשון עד רביעי – 10:30, 11:15, 12:00, 12:45, 13:30, 14:15, 15:00, 15:45
חמישי  – 10:30, 11:15, 12:00, 12:45, 13:30, 14:15, 15:00, 15:45, 17:30, 18:15
שישי    – 10:30, 11:15, 12:00, 12:45,
שבת       – 10:30, 11:15, 12:00, 12:45, 13:30
המופע לגילאי 4 ומעלה | עלות: 25 ש"ח


שלכם,
יורם בר-סלע

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן