28.2.2012

הסצנה מעניינת לנו את ה...

בשנים האחרונות הפכו המושגים קריירה, ברנז'ה, שיק של פתיחות ואירועי אמנות, המציפים את עולם האמנות, כמעט לחזות הכול. העיסוק של התקשורת באמנות, כמו גם חלק ניכר מהדיון התרבותי בה, ל"הפרטה" של מושג האמנות ושל דמות האמן. הון ושלטון מעצבים את סדר היום האמנותי והתרבותי. התרבות מתעניינת באמנות אבל במופעיה הנגישים והפופוליסטיים. סדר היום של הרבה מהמוזיאונים כורך את האמנות לסוג של בילוי לשעות הפנאי ולמדדים רגעיים של תחום האמנות. באקלים כזה, תובעת המדרשה לאמנות בבית ברל להחזיר את מקומה השאפתני של האמנות כעמדה ביקורתית בעולם, כתחום דעת ומחקר, ככלי חינוכי וכקטליזטור באבולוציה של התרבות. כביה"ס המוציא מתוכו חלק נכבד מתוך האמנים המרכזיים בארץ, ולצד היותה שחקן מרכזי בשדה האמנות הישראלי, קשורה המדרשה בערכים של חינוך, מבע ביקורתי ומעורבות חברתית ופוליטית.


לקראת ההרשמה לשנת הלימודים הקרובה, עורכת המדרשה לאמנות בית ברל יום פתוח לסטודנטים הפוטנציאליים. כדי למשוך משתתפים לאירוע, יצאה המדרשה בקמפיין עם נגיעה פרובוקטיבית התואמת את המסר. "מול אמנות ממוסחרת, שטחית ומתנפחת, ניצבת הנחת העבודה שלנו, לפיה אמנות היא בראש ובראשונה כלי ביקורתי, אמיץ, ורדיקלי, שיכול וצריך לשנות את התרבות, החברה והסביבה בה אנו חיים" אומרים מנהלי המכללה ומוסיפים: "המדרשה לאמנות מזמינה אותך להפוך לאמן מוביל ושאפתן, שבוחר להתמקד בדברים המשמעותיים באמת"האמנות, כמו גם הקמפיין הזה, מנצלים את כוחו של הדימוי ואת יכולתו לעורר דיון בתרבות. אמנות היא בדיוק המקום שיודע לייצר חוסר נוחות, חוסר שקט ואופני מבט חדשים.


את הקמפיין יצר משרד הפרסום זרמון גולדמן. הפרובוקציה שלהם כבר עובדת. עיריות ירושלים, בני ברק, ומודיעין כבר  התגייסו לקידום המודעות לקמפיין. בערים אלה צונזרו המודעות, דבר שמעלה את הקמפיין לשיח הציבורי. העיריות של רמת גן וראשון לציון שוקלות גם הן לדרוש את הסרת המודעות. מובטח למכללה לאמנות שעד סוף השבוע, יקבל הקמפיין תהודה עצומה. זרמון ידוע בתעוזה שלו בפרסום. אחד הקמפיינים הראשונים של המשרד היה הקמפיין עבור חברת פתקית. בקמפיין שנוצר לפני כ-20 שנה, הוצג פסל דוד של מיכאלאנג'לו, כשעל ה... שלו צמודה מדבקה משולשת עם עלה תאנה. בלחץ הלקוחות הדתיים של פתקית, גם הקמפיין ההוא ירד מהר מאד משלטי החוצות, אבל הביא לתהודה עצומה. 

ככותב ומסקר אירועי תרבות ואמנות, אשמח אם הפעילות של המדרשה לאמנות בבית ברל תוריד את השיחה בנושאי אמנות "לגובה העיניים". עם פחות מילים ארוכות בלטינית ויוונית, ויותר דיבור עם מי שאינו חלק מה"ברנז'ה" האמנותית ומדבר את השפה העברית היומיומית.

שלכם,
יורם בר-סלע

לפרטים על כותב המאמר - הקליקו כאן







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן