30.9.2023

דידו ואניאס בשלישית – רק צרוף מקרים? | 3 הפקות שונות של האופרה בעונת הקונצרטים 2023-2024

מקהלת ברתיני - צילם יואל לוי
מה הסיכויים ששלושה גופים מוזיקליים חשובים יבצעו את אותה יצירה אופראית באותה עונת קונצרטים? אוהבי המוסיקה שעוקבים אחר הפרסומים המוקדמים במטרה למלא את יומניהם בקונצרטים, גילו לאחרונה שאופרת הבארוק "דידו ואניאס" תבוצע בעונה הקרובה 3 פעמים. הראשונה בחודש אוקטובר בפסטיבל אבו גוש. השנייה בנובמבר, בסדרת קונצרטים 'הכורלית הקטנה' של קונסורט ברתיני. השלישית בין החודשים פברואר-מרץ 2024, במסגרת האקדמיה למוסיקה בתל-אביב. האם זהו רק צרוף מקרים מוזר?

"האופרה דידו ואניאס נכתבה על פי סיפור מיתולוגי קלאסי, אבל היא גם תיאטרון אנגלי במיטבו" אומר עמית טיפנברון-המנהל האמנותי של פסטיבל אבו גוש, ומוסיף: "זאת מוסיקה עתיקה מלאת קסם שתמיד נשארת רעננה ורלוונטית. היא מביאה סיפור אהבה טראגי וקורע לב, אבל הוא משובץ בסצנות משעשעות וגרוטסקיות ממש, כאילו נכתבו ע"י חנוך לוין".


האופרה הולחנה ע"י גדול מלחיני הבארוק של אנגליה, הנרי פרסל, בן המאה ה17. דידו ואניאס היא בעצם האופרה היחידה פרי עטו שאנו מכירים והיא ללא ספק נוצרה תחת השפעת האופרות האיטלקיות שכבשו את אירופה החל מתקופת מונטוורדי והלאה. כמו האופרות של מונטוורדי, נושא האופרה שאוב מהמיתולוגיה היוונית: סיפור אהבה רומנטי רווי יצרים ואגו בין דידו מלכת קרתגו לאיניאס הנסיך הטרויאני. דרמה יצרים בעלת קשר ישיר להיסטוריה של ערש העולם המערבי: מלחמות יוון וטרויה. אהבה ויצר, שמחה וטרגדיה. ביופי, אסטתיקה, תחכום והומור המאפיין את האנגלים, מצליח פרסל להוציא תחת ידיו פנינה מוזיקלית אלמותית שנשארת מקסימה ורלוונטית לנצח.

 

אנסמבל בארוקדה - צילום: טל שחר

 דידו ואניאס בפסטיבל אבו גוש – מרכז רבין

בהפקה מיוחדת לפסטיבל אבו גוש יחברו יחדיו שני הרכבים מהאיכותיים בתחומם בארץ: אנסמבל ססיליה - הרכב מיוחד של 8 סולנים מבית מקהלת מורן שישירו את תפקידי המקהלה ואת תפקידי הסולנים. ואיתם, תזמורת בארוקדה - קולקטיב הבארוק הישראלי המנגן בכלי בארוק ומתמחה בביצוע יצירות מהבארוק והרנסנס עם דגש על אופרות מהתקופה. הביצוע הוא קונצרטנטי.

המנצח: יאיר פולישוק שגם ישיר את "המכשפה הראשית". 

 תאריך: 4 באוקטובר, 2023 שעה: 20:30 מיקום: מרכז רבין - אולם לאה רבין

אורך הקונצרט: כ-75 דקות, ללא הפסקה

המבצעים:

·       תזמורת בארוקדה - קולקטיב הבארוק הישראלי

·       אנסמבל ססיליה

·       דידו - תמרה נבות

·       בלינדה - תום בן ישי

·       אניאס - יואב וייס

·       מכשפה ראשית - יאיר פולישוק

·       גבירה שניה, מכשפה ראשונה - לוטם טאוב

·       מכשפה שניה, רוח - מאיה הלר

·       מלח - יעקב הלפרין

 

אנסמבל ססיליה - צילום: נגה שדמי

דידו ואניאס בביצוע קונסורט ברתיני

הפקה בבימוי מלא, תאורה ותלבושות

האופרה דידו ואיניאס היא אופרה קצרה, שנמשכת פחות משעה. יחד עם זאת, זוהי יצירה אהובה במיוחד ומבוקשת לביצוע ולהשמעה. בביצוע של קונסורט ברתיני, הקונספט הוא קאמרי מבחינת הרכב הכלים. כ - 12 נגנים, כלי קשת, תאורבו, חליליות וצ'מבלו. המקהלה מקבלת נופך מאד משמעותי, היא גדולה יחסית וחלקה הצלילי בהפקה מאד מרשים. המקהלה תופסת את חלקה האחורי של הבימה, אבל לוקחת חלק פעיל במהלך האופרה, בתפקידיה השונים. בבימוי והתנועה, הדגש הוא על ששת הסולנים, אבל כאן יש הפתעה: גם למנצח תפקיד בבימוי, והוא בהחלט אינו רק המנחה המוסיקלי. בהפקה מן הסוג הזה - שכל המשתתפים נמצאים על הבימה, לתאורה ולאפקטים ישנו תפקיד נכבד, ועל כך הושם דגש מיוחד. אין ספק שהתוצאה המוסיקלית תהיה מאד עוצמתית, וכנ"ל החוויה האישית של הצופים.

"בחלק הראשון נבצע מספר יצירות קצרות של פרסל. לאחר הפסקה קצרה, תבוצע האופרה במתכונתה המקורית" אומר חגי גורן – מנהל המקהלה וקונסורט ברתיני.

מקהלת ברתיני - צילום: רז רוגובסקי

מנצח: רונן בורשבסקי

בימוי ותנועה: איריס גורן

4.11.23 – אולם אלמא בזכרון יעקב

7.11.23 – אולם רקאנטי – מוזיאון תל-אביב

8.11.23 – אולם רפפורט - חיפה

9.11.23 – אולם רקאנטי- מוזיאון תל-אביב

 

משתתפים:

·       קונסורט ברתיני – מקהלה ותזמורת

·       ענת צ'רני - דידו

·       תום בן ישי – בלינדה

·       נח בריגר – אניאס

·       וינצ'נזו נרי – המכשף

·       רונה שרירא, נטע פלומן נעמי בורלא, שיר פרץ, נתן לוין

 כתובת לקניית כרטיסים: https://www.eventer.co.il/user/bertinichoir

 

דידו ואניאס באקדמיה למוסיקה בתל-אביב

זהו רק מידע מוקדם. אופרה תבוצע כחלק מתכנית הלימודים באקדמיה בין החודשים פברואר-מרץ 2024. פרטים אודות ההפקה יופצו ע"י האקדמיה לקראת הביצוע. 


שלכם, יורם בר-סלע







אשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - עקבו אחרינו בפייסבוק


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן