22.3.2023

Queenta - Woman Jazz Festival 2023

פסטיבל הג'אז הנשי השני - מבית צוללת צהובה
31/5- 3/6 | ירושלים

 

תעלנה ותבואנה מחו"ל וישראל: 
המתופפת והיוצרת זוכת הפרסים Anne Paceo (צרפת), Queenta Ensemble במופע עם 
הסקסופוניסטית המבוקשת Nicole Glover (ארה"ב), הכוכבת הבינלאומית אחינועם ניני,
אלי אור מארחת את ג'ני פנקין, שירה ז' כרמל -"אלה לילדים" בבימוי נעמי שלו,
תמר שרק, ליהיא חרובי, טלי רובינשטיין, הילה קוליק, רוני כספי, 
שרון מנסור, זיו בראשי DJ סט עם מיקה רייני, מופעי פריצה, תקלוטים וג'אם מסורתי.

פסטיבל הג'אז המוקדש כולו ליצירה הנשית הפועמת בכל קצוות הז'אנר וסביבו יוצא לדרך בפעם השנייה. מחו"ל ועד ישראל, מהשגרירות והמוכרות ועד היוצרות המבטיחות שמחדשות ומרגשות בזירה המקומית, בניהולה האמנותי של חן לוי. בתמיכת הקרן לירושלים, קרן ברכה, משרד התרבות ועיריית ירושלים.

הג'אז הישראלי על נגניו/תיו נחשב כמצליח ומוביל בעולם המוזיקה. בישראל נוסדו מספר פסטיבלי ג'אז שנותנים במה לעושר המוזיקלי שמכיל בתוכו הז'אנר, אך לא תמיד ניתנת במה מספקת (או במה בכלל) ליצירה הנשית.
זהו פסטיבל הג'אז הנשי הראשון בארץ שמוקדש כולו למוזיקאיות שמכתיבות את הטון כיום בארץ ובעולם - ארבעה ימים של ג'אז נשי רחב טווח, הפקות מקור שנתפרו במיוחד לפסטיבל, מחוות ואירוחים גדולים מהחיים. 

את הפסטיבל אוצרת ומנהלת אמנותית חן לוי  - מוזיקאית, זמרת ויוצרת, רכזת מסלול ג'אז ווקאלי ברימון ומצטיינת דיקן באקדמיה במסלול הג'אז. בשנה הראשונה לפסטיבל יזמה את מופע הג'אז לשיריה של שושנה דמארי, ממנו נולד הרכב הבית של הפסטיבל ואלבום שמושק בימים אלו. השנה, יחד עם ההרכב Queenta Ensemble - יעלה מופע חדש בו תתארח הסקסופוניסטית האמריקאית הנחשבת  Nicole Glover- יוצרת פורצת דרך שהחלה את דרכה המוזיקלית בגיל 10 ופילסה את דרכה לבמות הגדולות בפסטיבלים החשובים בעולם. היא עבדה עם אמנים מוערכים כמו כריסטיאן מקברייד, אל פוסטר, בילי הארט, קני וושינגטון, אליסון מילר, ביל גודווין ועוד שמות רבים ומובילים בעולם הג'אז (ולא רק), היא חברת הסופרגרופ הידוע ARTEMIS של הענקית בלו נוט וגם מנגנת בטריו בהובלתה. אורחת נוספת מחו"ל היא המתופפת והזמרת הצרפתיה  ,Anne Pacoeשכבר בגיל 19 נסקה לקריירה מצליחה לצד מגוון אמנים בכירים בעולם הג'אז וסביב לו כמו צ'ארלי היידן ואנדי שפרד, אלבומיה זכו 3 פעמים בפרס הגראמי הצרפתי והתנוססו על גבי "הרולינג סטונס", כאשר עוד לפני גיל 24 היא הוכתרה כמכתיבת טרנדים וסאונד בגל החדש של הג'אז. היא משלבת בין מוזיקה עכשווית ושעטנז של ז'אנרים כמו Fאנק, סול, פופ, אלקטרו וג'אז. אלבומה האחרון S.H.A.M.A.N.E.S  שמושפע מתרבויות קדושות יצא ממש בשנה האחרונה ומוביל במקום הראשון במצעדי הג'אז בצרפת מזה שבועות רבים. 
Anne Paceo - photo by-   Sylvian Gripoix
Anne Paceo - photo by-   Sylvian Gripoix

הזמרת הבינלאומית והפעילה החברתית  אחינועם ניני- שחקנית משמעותית בזירה הנשית – תעלה מופע מיוחד לפסטיבל שמגדיר מחדש את חוקי האלתור החופשי, עם מעט מאוד חוקים בנגינה המשותפת. החיפוש היפהפה הזה שמעמיד את האלתור במרכז הביא ליצירת שפה חדשה דרכה נוצר הקשר בין הנגנים בהופעה. מווקאליזות ועד לראפ דרך ספוקן וורד- ההופעה חוקרת את הנושא החמקמק מכולם- חופש. בשתי הפקות מקור מיוחדות לפסטיבל  - תמר שרק תעלה את המופע ״Alternate Take״  בו תחווה למוזיקאיות מז׳אנרים שונים שנחשבו ל ״הבטחה״ ולא זכו להכרה שציפו לה - עם שתי חצוצרות, סקסופון, צ׳לו וטריו פסנתר, וכן היוצרת והאקטיביסטית שירה ז' כרמל (מיצג "סיפורה של שפחה") במופע ״אלה לילדים״ - משירי אלה פיצג׳רלד במוזיקה וסיפורים, בבימוי נעמי שלו, עם טריו פסנתר, סקסופון וחצוצרה. המתופפת הבינלאומית רוני כספי, המוזיקאית אלי אור תארח את האמנית הפורצת והתגלית ג'ני פנקין הסקסופוניסטית ליהיא חרובי במחווה לסקסופוניסטית Vi Redd, החלילנית והזמרת טלי רובינשטיין, הפסנתרנית והיוצרת הילה קוליק בהשקת אלבום חדש בפסטיבל, הפסנתרנית שרון מנסור, הזמרת והיוצרת זיו בראשי בדיג'יי סט מיוחד המשלב לייב חצוצרה של מיקה רייני ועוד. בין לבין המופעים יפרצו יוצרות מפתיעות, יתקלטו נשים עוצמתיות והג'אז הנשי על שלל גווניו ייחגג במלוא עוצמתו.

אחינועם ניני | צילום Roberto Rocco S.jpg
אחינועם ניני | צילום Roberto Rocco S.jpg

חן לוי: "רגשות מעורבים צובעים את הפסטיבל השנה עבורי. יחד עם ההתרגשות הגדולה לנהל אומנותית את הפסטיבל יוצא הדופן הזה בשנתו השנייה, לשלוח מסר ברור על חשיבותו ולהעצים נשים מוכשרות, אני חשה גם דאגה גדולה לעתיד בצל האירועים, ואם חלפה בראשי המחשבה שבקרוב פסטיבל ג׳אז שמוקדש כולו ליצירה נשית לא יהיה רלוונטי עוד, הרי שהאירועים האחרונים מדגישים שוב שהעשייה הזו משמעותית, חשובה ונדרשת במרחב הציבורי. השנה אני גאה להפנות זרקור למוזיקה מקורית על כל גווניה, כאשר העיקרון המנחה הוא המושג ״חופש״: להיות מי שאנחנו, לצאת מתוך מי שחשבנו שאנחנו. תפקידנו כאמניות הוא לדגמן את החופש הזה, והמוזיקאיות שמשתתפות השנה בפסטיבל כולן נתפרו לכך- - מג'אז קלאסי עד לפאנק, ממוזיקה אינסטרומנטלית כתובה למשעי ועד למוזיקה מאולתרת לחלוטין על הבמה, הרכבים קטנים וגדולים, שיתופי פעולה ראשונים, מחוות לנשים בולטות והופעת ילדים אחת, כי חופש הוא דבר שצריך לחנך אליו".

צוללת צהובה, מרכז המוסיקה הירושלמי שיזם ואמון על הפקת הפסטיבל, נותן במה כבר שנים רבות לפרויקטים שונים אשר מטרתם העיקרית היא להוות בית, לטפח ולקדם מוסיקאים ויצירה מוסיקלית מקצועית. בין המיזמים ניתן למצוא את פסטיבל חשיפה בינלאומית, פרויקט ההרכבים, מגמת המוסיקה לבגרות ופרויקט חממה, לצד מועדון הופעות, אולפן הקלטות וחדרי חזרות . "זו השנה השנייה בה אנו מקיימים את הפסטיבל פורץ הדרך הזה ולאור המתרחש בארצנו, נראה כי חשיבותו רק עולה. לאחר הצלחת הפסטיבל הראשון והרוח הגבית שקיבלנו מהשותפים והתומכים, הרחבנו את הפסטיבל לארבעה ימים רצופים בסופ"ש אחד שכולו ירושלים. מעבר למופעים בביתנו החם, צוללת צהובה, נצא בשישי בערב להתארח אצל אחותנו הקטנה - המזקקה. חן לוי רקחה פסטיבל מגוון, רב תחומי, עם דגש על הפקות מקור ומופעים שיתקיימו לראשונה בפסטיבל, כולנו ציפייה לבאות השנה" (אצ'ה בר, מנכ"ל עמותת צוללת צהובה).


אשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - עקבו אחרינו בפייסבוק


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן