15.5.2022

אוקיאנוגרפיקה – הצוללן, המאייר והמעצב הגראפי שלמה כהן בתערוכה לכבוד 50 שנות יצירה

הכרתי את שלמה כהן במסגרת בניית אתר אינטרנט של חברת HOLLO המדפיסה חולצות ומוצרי טקסטיל בעיצוב אישי. בעזרתי, הקים שלמה כהן חנות אישית של יצירותיו. אבל הפעם, מה לצוללן בעל שם עולמי ולגלריה לאמנות? התשובה היא: שלמה כהן. 

כצוללן כהן מחזיק ב"שיא" ייחודי: הוא צלל ומיפה 183 אתרי צלילה ברחבי העולם וכן צלל ואייר בדו-מימד ותלת-מימד 24 אוניות טבועות. הוא היה הראשון שמיפה ואיתר את אתרי הצלילה לאורך מפרץ אילת, מאילת ועד שארם א-שייח' ותיעד והוציא לאור ספר בנושא. במשך השנים מיפה בשיטה זו גם את איי בהאמה, איי קיימאן, איי פלורידה, איי פלאו וגואם וכן את אתרי הצלילה ממפרץ סואץ ועד אורגדה במצרים. כמו כן התגייס למבצעים בינלאומיים להצלת האוקיינוסים ובהם הצלת הכרישים ועבודותיו בנושאים אלו יוצגו בתערוכת הספנות הבינלאומית בדיסלדורף. 
תערוכה יוצאת דופן של עבודותיו הוצגה בשנת 2010 על קרקע הים באילת, שצולללים יכלו לצלול בין עבודותיו. כהן הסביר על עבודותיו בשידור ישיר עם ציוד צלילה מיוחד ובאמצעות תקשורת לווינית, לקהל שישב באולם תערוכת פוטוקינה בקלן, גרמניה.

הפעם, התערוכה מעל פני הים. ב-8 ביוני 2022 תיפתח בגלריית החווה בחולון תערוכת יצירותיו הגראפיות של שלמה כהן, מעצב גראפי, מאייר, קריקטוריסט וחוקר אוקיינוסים. בתערוכה יוצגו עבודות מ-50 שנות יצירה של שלמה כהן בעקבות מסעות הצלילה שלו ברחבי העולם וקשריו עם חובבים ומומחי צלילה. כגורם מרכזי השזור בעבודותיו, מופיעה ביקורת נוקבת (גם אם היא מלווה בקריצה הומוריסטית) על הפגיעה הקטלנית של האנושות בבריאות הימים והאוקיינוסים. 
שלמה כהן הוא שילוב נדיר של אמן גרפיקה ומאסטר בצלילה שחקר ותעד אתרים ימיים ברחבי העולם. שני קוים מקבילים לעולם לא ייפגשו – זו אקסיומה מקובלת בגיאומטריה. אבל ב-50 שנות קריירה, מוכיח שלמה כהן שאצלו, קווים מקבילים נפגשים ויוצרים קו שלישי עשיר ומרשים. 



כהן פועל במקביל כאמן גרפי רב-תחומי וכמאסטר בצלילה – צולל, חוקר וסופר.  קוראי העיתונים הרואים את הקריקטורות הפוליטיות שלו אינם מדמיינים אותו בחליפת צלילה באיים בדרום אמריקה. צוללים הפוגשים אותו מתחת למים לא מכירים את הדעות והניתוחים שלו המובעים בעיתונות. אהבתו לים התפתחה בנעוריו בחולון-בת ים והובילה אותו לרחבי העולם. כהן גילה אתרי צלילה, תעד אותם ופרסם אותם. הוא צלל ותעד ספינות טבועות כמו גם דגים נדירים. בשנים האחרונות התגייס לקמפיינים בינלאומיים להצלת לווייתנים וכרישים ולמניעת זיהום האוקיינוסים והחופים. 

התערוכה "אוקיאנוגרפיה" תציג כ 80 עבודות המייצגות 50 שנות יצירה המשלבות אמנות וצלילה. היא כוללת  אסופת עבודותיו מהשנים האחרונות לפרויקטים להצלת הכרישים מהכחדה ומאבק נגד זיהום הים וכן איורים, קריקטורות כרזות, לוגואים, ציורי דגים, ציורי אוניות טבועות, חולצות טי, קריקטורות וספרים . לתערוכה זו יצר במיוחד את "Apocalypsea".במקביל לפתיחת התערוכה יועלו העבודות האלו כקולקציה תחת השם : Apocalypsea אל אתרי ה- NFT.
הקריירה של שלמה כהן משתרעת על שנים רבות במהלכן ראו אור אלפי קריקטורות שלו בעיתונים המובילים בישראל  : "מעריב" (מדור קבוע), "גלובס" (מדור קבוע), "ידיעות אחרונות", "ידיעות תקשורת" (מדור קבוע),  "חדשות" (מדור  קבוע),  "העולם הזה", "מוניטין", "כספים", "שישי". כיום הינו קריקטוריסט הבית של "ישראל היום" ומצייר קריקטורה פוליטית חברתית באופן קבוע.




כחלק מעיסוקיו המגוונים הוא כתב, אייר, הפיק והוציא לאור, ספרי קריקטורות בנושאים שונים, סדרת ספרים ייחודיים על אתרי צלילה בעולם, ספרי ילדים, לוחות שנה מאויירים וסדרות של חולצות שעליהן הודפסו ממיטב איוריו.
זו תערוכת יחיד ה-12 של שלמה כהן. הוא השתתף ב-26 תערוכות קבוצתיות . פרסם 14 ספרים. זכה בפרס דוש לקריקטורה ופרס רענן לוריא של האו"ם לקריקטורה פוליטית.

התערוכה תהיה פתוחה עד 31 באוגוסט 2022. גלריית החווה | רח' הנחושת 1 פינת רח' המלאכה, א.ת חולון | שעות פתיחה: 
ימים ד', ה' – 17:00 – 20:00 | ימים שישי ושבת – 10:00 – 14:00
הכניסה לגלריה ללא תשלום


שלכם, יורם בר-סלע




אשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - עקבו אחרינו בפייסבוק


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן