3.3.2021

שרף אפוקסי - השם החם בעיצוב

יציקות אפוקסי שקופות וצבעוניות הפכו להיות הטרנד העיצובי החם של השנים האחרונות. "הסדנה לאמנות" מובילה  את התחום בישראל הן בתחום סדנאות האפוקסי וקורסי האפוקסי והן בתחומים- שרף אפוקסי למכירה בתחום האומנות.  

שרף אפוקסי משמש ליצירת שולחנות מרהיבים בשילוב עם עץ, יציקת תכשיטים שקופים, פריטי עיצוב, יודאיקה, ואקססוריז, יצירת משטחי שיש מלאכותי למטבח, ריצוף תעשייתי וביתי ואפשרויות רבות נוספות. "הסדנה" מציעה מגוון של סוגי אפוקסי שקוף לקנייה במחירים משתנים-ולשימושים שונים.
 
שרפי האפוקסי פותחו בשנות החמישים של המאה הקודמת (1956) והפכו להיות אחד הפולימרים יוצאי הדופן והשימושיים ביותר בתחומים רבים  וייחודיים. בתהליך הפולימריזציה של שרף האפוקסי נוצר פולימר תלת ממדי בעל חוזק מכני גדול ומקדם התפשטות נמוך מאוד (שרף אפוקסי מתכווץ פחות  מ2% בממוצע). 

שתי תכונות חשובות נוספות של האפוקסי "רזין" (שרף) היא יכולת ההצמדות וההדבקה שלהם (דבק אפוקסי משמש כאחד הדבקים החזקים ביותר לאין ספור חומרים, ממתכת ועד בטון). והפולימריזציה (ההתגבשות ותהליך ההקשיה) האחידה שלהם, המאפשרת גם למשתמש הביתי ליצור חומר אחיד ויציב באמצעים ביתיים לא מתוחכמים. 

שרפי האפוקסי כוללים בדרך כלל ארבעה מרכיבים, השרף המונומרי, המקשה, המאיץ, והפלסטיסייזר. (מי ששייך לדור שעוד עבד עם פוליאסטר, זוכר את ערבוב המורכב של המאיץ, לפני המקשה). 

כשאנו קונים שרף אפוקסי בקיט לשימוש כדבק, ביציקות ,לציפוי עץ, למילוי חללים או לכל שימוש אחר-אנו מקבלים אותו בערכה של שני מרכיבים בלבד-בסיס ומקשה שהוא למעשה זרז התקשות. 
"זרז" משמעותו שהאפוקסי יתחיל בתהליך הכימי של פולימריזציה גם בלעדיו, אם כי לא ישלים אותו כחומר אחיד, כלומר לאפוקסי יש חיי מדף מוגבלים (בדרך כלל של שנתיים). יש חשיבות גדולה וקריטית למדידה מדויקת של המרכיבים (לפי משקל או נפח) וערבוב אחיד וטוב של הבסיס והמקשה. אחד הכשלים האופייניים החוזרים אצל חובבים הגורם למפח נפש, הוא ערבוב חפוז או מדידה לא מדויקת של אחת השכבת ביציקה, הגורמים לחלק מהחומר לא להתקשות. (במקרה כזה צריך לנקות את  שרף האפוקסי שלא התקשה, לתת ליציקה מנוחה למספר שבועות, ואז לצקת אל תוך החללים שרף אפוקסי מעורבב היטב). 

את האפוקסי רזין ניתן לערבב ביד או באמצעי מכני כמיקסר או מוט ערבוב המורכב על מקדחה. אם זה אפשרי, עדיף לערבב במהירות נמוכה ותנועות רכות שלא יצרו בועות וקצף בשרף. בועות רבות והקצפה יהפכו גם אפוקסי קריסטלי שקוף לשרף חלבי ואטום. במקרה כזה יש לתת לשרף המעורבב לנוח לפני שאנו יוצקים אותו ועדיף בתוך מים חמים. חום הוא אחד הכלים החשובים בעבודה עם אפוקסי. חום גורם לאפוקסי להפוך לנוזלי יותר ומאפשר לשרף לשחרר את הבועות בקלות. (לכן אנו מחממים בברנר או באקדח חום את פני השטח של יציקת האפוקסי כדי להיפטר מבועות). חום מאידך גורם לשרף האפוקסי להתקשות מהר יותר-לכן אם לא נהיה זהירים בחימום בברנר של פני השטח על שולחן האפוקסי שלנו, ניצור קרום מחוספס ומקומט על השולחן, כמו הקרום שנוצר על חלב כשמחממים אותו. אפוקסי יכול להיות שקוף כמים או כזכוכית ("אפוקסי קריסטלי קליר). למעשה לעיתים הוא משווק לעיתים כתמיסת "זכוכית נוזלית" (שם מקובל אחר לאפוקסי הוא "אמייל קר"). 

אפוקסי מקבל גם אפקטים מדהימים ומרשימים של צבע, שקוף למחצה או אטום. כל סוג צבע שהוא ניתן לשימוש עם אפוקסי-צבעי מים, צבעי שמן, אקריליק, צבעי מאכל, חול צבעוני ועוד. הבעייתית היחידה היא כמות הצבע, יותר מדי צבע לא יאפשר לאפוקסי להתקשות. בעיה אחרת היא צבעים המתערבבים בצורה לא אחידה, למשל צבעי שמן ואקריליק שלעיתים נשארים כגושים בתוך השרף, ויוצרים פגמים בעיקר כשהם על פני השטח. במקרה כזה הפתרון הוא לצקת שכבה שקופה דקה מעליהם. אפקטים מעניינים של צבע באפוקסי נוצרים כשמערבבים צבעים אטומים עם שקופים, וצבעים על בסיס שונה-כמו צבעי מים וצבעים על בסיס אצטון או אלכוהול. הצבעים והפיגמנטים  השימושיים והיפים  ביותר הם: צבעי זכוכית שקופים על בסיס אצטון, דיו אלכוהולי, פיגמנטים בצבעי פנינה באבקה (מיקה), פיגמנטים מתכתיים, ופיגמנטים פלורסנטיים זוהרים בחשיכה . ישנם גם פיגמנטים נוזליים מיוחדים לאפוקסי, אבל לא מצאתי יתרון בהם על צבעים אחרים בדרך כלל, אלא אם מדובר על צביעה תעשייתית. תחום האפוקסי כחומר לאומנות ועיצוב נמצא רק בתחילת דרכו, האפשרויות כך נדמה, הן בלתי מוגבלות. זה הזמן לגלות ולהיכנס לתחום מלהיב .





אשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - עקבו אחרינו בפייסבוק


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן