23.11.2019

גרנד פינאלה - להקת חופש שכטר מלונדון - במסגרת פסטיבל לונדון בתל-אביב

חופש שכטר, הכוריאוגרף הישראלי הפועל בבריטניה כבר שנים רבות, חוזר לישראל עם אחת מיצירותיו המסעירות ביותר "גרנד פינאלה". יצירה ל- 9 רקדנים מ- 8 מדינות שונות בליווי מוסיקה מקורית חיה שהולחנה על ידי חופש שכטר ומבוצעת על ידי אנסמבל של 6 נגנים על הבמה. היצירה תוצג במסגרת פסטיבל לונדון בתל-אביב 2019. היצירה לעיתים מצחיקה, לעיתים קודרת, אך תמיד מרהיבה ומלאה באנרגיה אנרכיסטית. שכטר יוצר על הבמה עולם המצוי בתהליך של נפילה חופשית. לעיתים מחול לעיתים תיאטרון, אבל תמיד מרתק ומקורי. 

הבכורה התקיימה בפריז בשנת 2017 ומאז הועלתה היצירה בכל רחבי העולם בפסטיבלים ובאולמות המחול היוקרתיים ביותר. 



גרנד פינאלה
"פעמים רבות אנשים מבקשים לדעת למה התכוונתי ביצירת מחול מסוימת. אני חושב שזה בכלל לא חשוב. מה שחשוב זה מה שקורה על הבמה, ואם קורה משהו לצופים בזמן שהם צופים ביצירה". כך אומר חופש שכטר על הניסיון לפרש ולהסביר את עבודותיו. וזה אכן משפט שנאמר על יד יוצר שיצירותיו הרבות מלאות במשמעות וגורמות  לקהל לנסות להבין, להתייחס ולהרגיש. כיוצרים רבים אחרים בוחר חופש שכטר להתיר לקהל שלו לשבת על הכסא, לצפות במופע ולהסחף עם המחשבות והתחושות.

גרנד פינאלהGrand Finale , מדגישה את חוסר הביטחון והבלבול של הימים הקשים בהם אנחנו חיים. "צפיתי בחדשות והרגשתי שיש תחושה שדברים יוצאים משליטה ואנשים נמצאים במתח וחרדה. הכל מתמוטט ובה בעת נראה כמו חגיגה גדולה אחת. זהו מצב קיומי כאוטי, כמעט אפוקליפטי. אני חש שיש משמעות בכל זה, אולי מנקודת מבט אופטימית. זה חלק ממחזוריות החיים והתפתחותם. דברים קורסים ואז אנחנו בונים אותם שוב מחדש".
שכטר מנסה לבדוק כיצד מגיבה החברה למצבי משבר. והתחושה שכולם מתבוננים מהצד אבל איש לא לוקח אחריות, על אף שכולם אחראים במידה שווה.

שם המופע מתייחס גם לצד הרציני וגם לצד המשועשע. על כך אמר היוצר "זה שם שרציתי להשתמש בו הרבה זמן, אבל החלטתי לעשות את זה עכשיו כשאני עדיין צעיר. אותי זה מאד מצחיק". שכטר מערב בין הומור קר לנושאים עמוקים יותר. חיבור המאפיין את יצירותיו, אך הכוח המניע היה הרצון לחקור ולגלות מקומות חדשים ביצירתו ככוריאוגרף, להעשיר ולהעמיק את השפה התנועתית המזוהה איתו כל כך. 

התפאורה מקורה בחלום שהוא חלם על עיר העשויה כולה מנייר יפני. המעצב תום סקוט בנה מבנים המונעים על ידי הרקדנים על הבמה במהלך הריקוד וזה נראה כאילו הם שטים עליה. זה אפשר לשכטר לצור את החלל ולהגדיר אותו באופן פיזי.


אודות היוצר חופש שכטר 
שכטר נחשב היום לאחד הכוחות הבולטים בעולם המחול המודרני, וזכה לתואר OBE  מידי המלכה, על שירותיו לעולם המחול בבריטניה.

הוא נולד בירושלים בשנת 1975, ולמד נגינה בפסנתר, אבל גילה עניין רב במחול. הוא התקבל לאקדמיה למחול בירושלים. עוד בעת שירותו הצבאי הצטרף ללהקת בת שבע. הוא עבר מהאנסמבל ללהקה הראשית ורקד בה שלוש שנים. במקביל למד תיפוף ועבר לפריס ללמוד מוסיקה. בשנת 2002 עבר ללונדון והחל לרקוד בלהקתה של יסמין ורדימון. ב- 2003 יצר במסגרת הלהקה את יצירתו Fragments , לה גם הלחין מוסיקה.

בשנת 2008 הקים את להקת המחול הנושאת את שמו. מאז הופיעה הלהקה ביצירותיו ברחבי העולם כאשר בסיסה הוא בעיר ברייטון בדרום אנגליה, הוא גם אמן שותף של  סדלרס וולס -מרכז המחול הלונדוני. במקביל לעבודה עם להקתו ביים שכטר עם גיון פולג'יימס את האופרה "אורפאוס ואורידיצ'ה" מאת גלוק בבית האופרה קובנט גרדן בלונדון. הוא יצר כוריאוגרפיה ותנועה לתיאטרון, טלוויזיה ואופרה. בשנת 2015 זכה למועמדות לפרס הטוני על הכוריאוגרפיה שיצר ל"כנר על הגג" בברודווי - ההפקה בה כיכב יחזקאל לזרוב ברחבי ארצות הברית. הוא זכה בפרסים רבים ובשנת 2018 בה זכה בתואר מידי המלכה, הופק והוקרן בBBC  סרט בשם "הליצנים" עליו ויצירותיו.



תפאורה ותלבושות: תום סקוט
תאורה: תום ויסר
שותפים ליצירת המוזיקה: ניל קצ'פול וירון אנגלר

מועדי ההופעות:
יום רביעי 27/11 בשעה 20:00
יום חמישי 28/11 בשעה 20:00
יום שישי 29/11 בשעה 13:00
יום שבת 30/11 בשעה 20:00

שלכם, יורם בר-סלע

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - עקבו אחרינו בפייסבוק


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן