2.9.2019

שומר | בית הכנסת בבירות בתערוכת יחיד של דור זליכה לוי | גלריית המדרשה

Palestinians protecting the Maghen Abraham
Synagogue in Beirut
during the Lebanese Civil War in 1975 222
חזית בית הכנסת "מגן אברהם" ברובע אבו ג'מיל במרכז ביירות. שני לוחמי אש"ף רעולי פנים עומדים בחזית בית הכנסת, אוחזים בכלי נשק ועטורי כאפיות. הצילום בשחור לבן, אבל ניתן לדמיין את כאפיות האדומות על ראשיהם. צילום זה, משנת 1975, שבה את עינו של דור זליכה - אמן מולטימדיה מבטיח. כוכבי הצילום היו אנשי אש"ף, שבזמן מלחמת האזרחים בלבנון הגנו על בית הכנסת ועל הקהילה היהודית. מספר שנים מאוחר יותר, בזמן מלחמת לבנון, הופצץ בית הכנסת על ידי צה"ל. רק בשנים האחרונות הוא שופץ. בהעדרה של קהילה יהודית בביירות הוא מתפקד כמעין מוזיאון, והכניסה אליו מוגבלת ומחייבת תיאום מראש.

היסטוריה באמנות
התמונה האמורה והרגע ההיסטורי המפתיע שמופיע בה, העסיקה גם אמנים כמו מייקל רקוביץ', אמילי ג'סיר, ורולא חיאת, שסרטה "מברוקלין לביירות" עסק בזהות המורכבת של יהודי ביירות. אצל זליכה לוי היא מהווה בסיס לעבודה מתמשכת שפעימה ראשונה שלה הופיעה בתערוכתו "מגן" בגלריה ברוורמן בשנת 2016, והפכה מיצב וידאו וסאונד רב ערוצי ומרובד, שמותאם במיוחד לחלל הדו קומתי של גלריית המדרשה.

תערוכת השומר
זליכה לוי חקר את ההיסטוריה של המבנה דרך האירועים ההיסטוריים השונים והשפעתם על הקהילה היהודית הלבנונית: מהקמתו בשנת 1925, דרך מלחמת האזרחים, מלחמת לבנון והגעת הצבא הישראלי לביירות, ועד לשיפוץ שבוצע בו לא מזמן בתמיכת ממשלת לבנון, החיזבאללה, והקהילה היהודית בתפוצות. הוא יצר מעין ארכיון של מידע, שבמרכזו אוסף של מאות צילומים, ביניהם צילומים  שיצר במקום מיכה בר-עם בזמן מלחמת לבנון. כמו כן הוא קיים ראיונות שונים עם אנשים שביקרו בבית הכנסת, ויצר הדמיות תלת מימדיות של המבנה, בשלבים שונים של שימור.



צילום הצבה דור זליכה לוי | צילום: הילה עידו
מתוך הארכיון בנה זליכה לוי מיצב הקרנה של "מציאות רבודה". הוא מפרק ומרכיב מחדש את החללים של בית הכנסת ברגעים שונים בהיסטוריה של המקום (החזית, החצר הפנימית, האולם המרכזי, החלונות ועזרת הנשים). תנועת הצופה בחלל מפעילה וחושפת שכבות שונות של ההקרנה, שבהן מופיעים רגעים שונים בהיסטוריה המורכבת של המקום ושל היחסים בין הקהילה היהודית בביירות, החברה הלבנונית, ישראל ואש"ף. במקביל, מלווה השיטוט בתערוכה, על שתי קומותיה, בעבודת סאונד המבוססת על ראיון שקיים זליכה לוי עם ישראלי, יליד לבנון, שמספר על זיכרונותיו כילד בביירות, וכחייל מילואים ישראלי שהגיע שוב לעיר הולדתו ולבית הכנסת. הוא מספר על הפער בין הזיכרון שלו מהמקום לבין המפגש המחודש, ועל האופן שבו בחסות המלחמה נוצרו מחדש קשרים בין הקהילה היהודית בביירות לבין יהודי לבנון שהיגרו במהלך השנים לישראל.

סטיילס מתוך וידאו דור זליכה לוי | צילום: דויד חקי
גם לעוברי אורח
כל ערב, עם רדת החשיכה, יוקרנו על חלונות הזכוכית של הגלריה עבודות נוספות, המיועדות לצפיה ממפלס מהרחוב. גם מיצב ההקרנה שבקומת הכניסה ישאר דולק לאורך הלילה, ויזמין את העוברים והשבים ברחוב להתקרב ולהתבונן בו דרך החזית השקופה של הגלריה. העבודות האלה מייצרות חווית צפיה אחרת, ומנכיחות את בית הכנסת במרחב הציבורי.

על דור זליכה לוי
דור זליכה לוי הוא אמן המתמחה ביצירת מיצבי הקרנה וסאונד, וידאו-ארט ומופעי מולטימדיה. יצירותיו מתבססות על מסורות עתיקות ומאירה אותן באור עכשווי. ב2014 סיים  את לימודיו במחלקה למדיה בבית הספר לאמנות המדרשה, ומאז הציג במוסדות מרכזיים בארץ ובעולם. דור הוא זוכה פרס אמן צעיר של משרד התרבות לשנת 2017, ופרס זום לאמן ישראלי צעיר לשנת 2016. לאחרונה נבחר למחזור החדש של תוכנית הרזידנסי ארטפורט.

התערוכה המיוחדת תוצג בגלריית המדרשה | הירקון 19 תל-אביב
הפקולטה לאמנויות המדרשה, המכללה האקדמית בית ברל, בתל אביב
שעות פתיחה: א'-ה' 13:00 – 20:00, יום ו' 10:00 – 14:00

אוצר : אבי לובין

שלכם, יורם בר-סלע

לחצו כאן ותמצאו הנחות ומבצעים על מגוון הופעות והצגות

אשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - עקבו אחרינו בפייסבוק


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן