25.8.2019

קסמים ויצירתיות – מפעל החיים שלי

חנוכה. 1962. אני בכתה ב'. אחי ואני יושבים במופע קסמים. קוסם מבוגר עומד על הבמה. נעליו שחורות מבריקות. מכנסיו שחורים. הוא לובש פראק אלגנטי ואת מותניו מעטרת חגורת "קומה" רחבה. הוא מניף באוויר מקל קסמים שחור. מרים אותו קצת ומסתכל עליו בריכוז. פתאום, עיניו מופתעות. מקל הקסמים נעלם ובמקומו מופיעה מטפחת משי ענקית בצבעי טכניקולור. הידיים הקשוחות שהחזיקו את המקל, מתרככות בקצות המטפחת. מכווצות אותה בעדינות ושולפות מתוכה בתנועה זריזה יונה. נדהמנו. זה היה הרגע בו התחלתי להיות קוסם! שבועות לאחר מכן לא הפסקתי לחשוב על הקסם הזה. לנסות לפענח. רשמתי פתרונות שונים לביצוע הקסם. בניתי דגמים. הקסם הזה לא עזב אותי. היה ברור לי שפעם אלמד להיות קוסם. ממש כמו זה שראיתי על הבמה.

למה נזכרתי בתחילת הדרך? 
עכשיו זה רשמי. בשבוע שעבר התבשרתי שאלירון טובי ואני נקבל ב- 12 בנובמבר פרס מפעל חיים של א.מ.י - איגוד אמני ישראל, על פעילותנו לקידום אמנות הקסמים בישראל. כל כך מרגש. יחד היינו מעורבים בהקמת "האגודה לקידום הקסמים בישראל". יחד הבאנו ארצה ופיתחנו את אמנות קסמי הקלוז-אפ. יחד פיתחנו את השימוש בקסמים כמדיום להעברת מסרים באירועים מסחריים ונתנו הרצאות על כך בכנס FISM – הפדרציה הבינלאומית של אגודות קוסמים (1991 בלוזאן, שווייץ). המצאנו קסמים כשכל אחד מאיתנו מביא כישורים אחרים לסינרגיה של יצירתיות והמצאה. הופענו אינספור פעמים בתערוכות מקצועיות בארץ ובעולם וזכינו בפרסים בתחרויות של אגודת הקוסמים. והיום, ממשיכים ללמוד, לפתח ולהתפתח. תודה להנהלת א.מ.י על בחירתנו כאמני במה ראויים. תודה לכל חברינו הקוסמים בארץ ובעולם ומעל לכל, לכל הצופים שנכחו באינספור הופעותינו בארץ ובחו"ל. אל דאגה, אנחנו ממשיכים. עוד תראו אותנו.

אלירון טובי ואני | הרצאה על קסמים בקידום מכירות, כנס FISM בלוזאן. 1991

הבשורה המרגשת מעלה את הזכרונות כמו בסרט. תחילתו בשנת 1962, כמעט בשחור לבן, והמשכו על במות בארץ ובחו"ל, בצבעים ובדיגיטל. למעוניינים, אספר כאן "על קצה המזלג" על מה ולמה:



חיידק הקסמים
חיידק הקסמים שתפס אותי בגיל 7 בערך, בילה תקופת דגירה של כ-10 שנים עד לצעדים המעשיים הראשונים. תחילת הקריירה הייתה במסיבת פורים של ביה"ס התיכון. עירוני ט' בתל-אביב שהתפרסם בין השאר בזכות הפעילות התרבותית הענפה. מר מאיר פיסקופ, המנהל האגדי, ייחס לה חשיבות זהה ללימודים. אוי ואבוי להורים שלא שלחו את ילדיהם למסיבה או הקרנת סרט בביה"ס. "התרבות והחברה הן חלק מתכנית הלימודים" הוא נהג לומר. כמפיק והבמאי של המסיבה, החלטתי להוסיף לתכנית מופע קסמים קצר. לא מזמן התבשרתי על פתיחת "מערת הקסמים" בתל-אביב. התייצבתי שם, למדתי 3 קסמים ושילמתי עבורם תשלום הגון. אחרי לימוד קצר ושעות אימונים רבות, ידעתי להפוך קלף לקופסת גפרורים, להעלים ביצה בגביע והדובדבן שעל הקצפת: לחבר שלושה חבלים לחבל אחד ארוך. (גירסה מועשרת של הקסם הזה מעטרת כמעט כל מופע שלי מאז ועד היום).

"קוסם בגופיה, את זה עוד לא ראינו". תלמידים ומורים בביה"ס העריכו מאד שאת המופע עשיתי כשאני לובש גופיה. כמפיק ובמאי האירוע, הייתי לחוץ מאד. התרוצצתי מאחורי הקלעים והיה לי חם. כשהגיע תורי להופיע, שכחתי ללבוש את החולצה הלבנה המגוהצת למשעי ואת הג'קט ששאלתי מאבא שלי. טעות של מתחילים, שעודדה אותי מאד.

קסמים בהילוך מהיר
הצלחת המופע הראשון בתיכון דחפה אותי קדימה. בתחילת חופשת הקיץ, כ-3 שבועות לפני הגיוס לצבא, הגעתי אל איתן אילון, שהיה באותה עת המורה הראשי ב"מערת הקסמים". "יש לי 3 שבועות עד הגיוס, ואני רוצה להתגייס קוסם", אמרתי לו. "אבל אין לנו קורס שמתחיל עכשיו וממילא הקורס נמשך 3 חודשים" הוא ענה. "אז אולי תלמד אותי בקורס אישי? אני מוכן להגיע לכאן כל יום עד הגיוס, ואחר כך להתאמן בבית כמה שצריך כדי לבוא מוכן למחרת". איתן אילון הופתע מהפורמט החדש שהמצאתי, אבל הסכים. עם סיום הקורס האינטנסיבי, הכין לי תעודה. "לרשום קוסם חובב או מקצועי?" הוא שאל. "מקצועי", עניתי ללא היסוס. חוצפה של מתחילים.

והאמת, זה לקח עוד אינספור שנים של לימודים ואימונים וזה נמשך עד היום. הפכתי לקוסם ואמן חושים המתמחה במופעים קומיים למבוגרים. ההומור השנון שירשתי מאבותי ההונגרים, הפך למוטיב מרכזי במופעים שלי. הקסמים, הם רק התרוץ לעמוד בפני קהל... ולא לרעוד.

בהיותי סטודנט בבצלאל (1980), התחלתי ללמוד אצל רוני שכנאי. כוכב מבריק שהגיע משנים של שהות באנגליה. רוני הביא איתו ידע מקצועי שלא היה קודם בארץ והייתי חייב להעשיר את עצמי. באותם ימים, רוני היה עסוק בייזום והקמה של "האגודה לקידום אמנות הקסמים בישראל". זכיתי להיות בדור המייסדים של אגודת הקוסמים החדשה. ברבות השנים, זכיתי בפרסים ראשונים בתחרויות מופעי במה, קלוז-אפ וקומדיה של האגודה. הופעתי אינספור פעמים באירועי האגודה, נתתי הרצאות לקוסמי האגודה  והנחייתי כמה ממופעי הגאלה השנתיים.

יבוא אמנות ה- Close-Up לישראל
בסתיו 1980, נחשפתי לראשונה לז'אנר של קסמי קלוז-אפ. זה היה בכנס קוסמים בניו-יורק, אליו נסעתי עם גוני, אשתי הטריה, כחלק מירח הדבש שלנו. בין השאר, זכיתי לראות את "הפרופסור סליידיני" קוסם אגדי שהמציא קסמים "מעולם אחר". עם חזרתי ארצה, לקחתי על עצמי את "יבוא" אמנות הקלוז-אפ ארצה. עניינתי קוסמים חברים כדי ליצור לימוד הדדי, מאחר שלא היו מורים מתאימים בישראל. יחד עם אלירון טובי, ידיד נפש שהכרתי בתקופת הקמת האגודה, יזמתי תחרות קסמי קלוז-אפ של אגודת הקוסמים. בתחרות הראשונה, היו רק 3 משתתפים: דניאל אבלמן, אלירון טובי ואני. זכייתי במקום הראשון דירבנה אותי קדימה. עם השנים, עלתה המודעות בקרב הקוסמים בישראל. היום אין כמעט קוסם שאינו עוסק בקלוז-אפ. הקוסמים הישראלים הגיעו לרמה גבוהה מאד הזוכה להערכה גם בזירה הבינלאומית.

Professor Tony Slydini 
פיקולו מחלק הקסמים
בין השנים 1980-1990 בערך, הייתי מעורב בפעילויות הקשורות להוראת קסמים לילדים ונוער. יחד עם דליה פלד ואלירון טובי, הפקנו קייטנות לילדים חובבי קסמים. כמה מהם הפכו לקוסמים מן המניין. בהמשך, פרסמנו את הספר "איקס מיקס טריקס – קסמים בקלפים", שהיה מיועד לחובבים רציניים וקוסמים בתחילת הדרך. בצעד מהפכני לאותה תקופה, צרפנו לספר קלטת שאיפשרה לקוסמים הצעירים לשמוע איך מציגים את הקסם ולספוג את אווירת המסתורין המלווה את הצגת הקסמים. בהמשך, יצרנו מבחר ענק של קסמים לקמפיין "פיקולו מחלק הקסמים" של ורד הגליל. במסגרת הקמפיין, ייצרה החברה חפיסות שוקולד שבכל אחת מהן היו הוראות לביצוע קסם. בעקבות קמפיין הפרסום נהרו ילדי ישראל לחנויות, השאירו את השוקולד בארון ושמרו לעצמם את הקסמים. בחופשות, הפקנו כתמיכה בקמפיין תחרות לקוסמים חובבים. 4 מבין הזוכים בתחרויות, הינם קוסמים מקצועיים, חברי אגודת הקוסמים.

קסמים בקידום מכירות
בשנת 1982, בעקבות פניה של חברת "סיסטמטיקס", הפכנו אלירון טובי ואני לקוסמי התערוכות הראשונים בישראל. בהמשך, הקמנו עסק שהשתמש בקסמים כמדיום להעברת מסרים בתערוכות מקצועיות ואירועים עסקיים. יחד הופענו בתערוכות בארץ ובעולם, כשאנחנו מציגים חברות מחשבים, תקשורת, בניה, ציוד למטבחים ועוד. בין השאר, הוזמנו להרצות על התחום החדש שפיתחנו, בכנס של FISM, הפדרציה הבינלאומית של אגודות קוסמים. כנס הקוסמים היוקרתי ביותר בעולם.

עם עמוס ארבל באולפן "בין הכיסאות".
מכירות שורש הג'ינסאנג בישראל קפצו לאחר שהצגנו את הקסם שקידם אותם. 

איקס-מיקס-טריקס | קסמים בקלפים
בשנת 1987, השתתפתי בכתיבת ספר הקסמים "איקס-מיקס-טריקס" יחד עם חברי דליה פלד ואלירון טובי. ספר הקסמים שלנו שעסק בקסמים עם קלפים, לווה בקלטת שאיפשרה לחובבי הקסמים לשמוע איך מציגים את הקסמים. אתם מוזמנים לראות את הגירסה הדיגיטלית של הספר

רואים 6:6 
בשנת 1992, הוזמנתי להשתתף בתכנית רואים 6:6 של הטלוויזיה החינוכית. קובי מידן ואורלי יניב הנחו את התכנית שכולה קסמים: ליאור מנור ואני התחרינו כשכל אחד מאיתנו מלווה בנבחרת של 4 קוסמים נוספים. יחד ביצענו קסמי קלוז-אפ, במה ואילוזיות. 4 שעות עם 10 קוסמים. הזדמנות של פעם בחיים.

שורה עליונה מימין לשמאל: קובי מידן ואורלי יניב (המנחים), עודד עציון, גיא בבלי,
רון פרשט, טל פרשט וקובי יצחק. שורה אמצעית: יורם בר-סלע (אני), יהודה פינס (ז"ל).
שורה תחתונה: לינור (התחקירנית), ליאור מנור, משיח יעקבי וסיגלית מנור.

MagicalTales
בשנת 2012, התחלתי בפיתוח ושיווק מוצרי קסמים לקוסמים מקצועיים. ערכות הקסמים שפיתחתי, הופכות את הקוסם למספר סיפורים מרתק ומשעשע, החמוש בקלפי ענק המלווים את הסיפור באיורים מרהיבי עיניים. קסמים אלה נמכרים בחנויות קסמים למקצוענים בכל העולם. אני כמובן מציג את קסמי MagicalTales, בכל אחד מהמופעים שלי. סרטוני וידאו לדוגמה:


קוסם המלחמה
בשנת 2009 החליטה הוצאת כנרת זמורה ביתן להוציא לאור גירסה עברית של הספר "קוסם המלחמה" של דיוויד פישר. הספר עוסק ב"מופעי ראווה" של הקוסם הבריטי ג'אספר מסקליין, דור שלישי למשפחת קוסמים מפורסמים וממציאים טכנולוגיים פורצי דרך. מסקליין התגייס בתקופת מלחמת העולם השניה לצבא הבריטי וביצע מבצעי הונאה מרהיבים בשדות הקרב של צפון אפריקה. אני נבחרתי להיות העורך המקצועי של הספר, על מנת לוודא את הדיוק המקצועי של הגירסה העברית. בעריכה מצאתי בלבול בין כלוב היונים הנעלם שהמציא מסקליין, לבין כלוב הכנרית הנעלם שהמציא הרי בלקסטון. טעות היסטורית שעברה מתחת למכ"מ של העריכה באנגלית. בגירסה העברית תוקנה הטעות. לקראת הוצאת הספר, כתבתי את ההקדמה לספר. זו התמקדה בכך שהסיפור של מסקליין היה לי מוכר מילדותי. שמעתי אותו אינספור פעמים מאבי, ששרת ביחידת הסוואה של חיל האוויר זו הייתה מורשת הקרב שעליה התחנכו אנשי היחידה. בסיפורים שלו, מסקליין לא היה קוסם. ייתכן שהוא לא ידע על כך, או שלא צפה שלעובדה זו תהיה משמעות מיוחדת עבורי.

MagicMarketing – קסמים אונליין
יחד עם אוריאל אמגר, שותפי לעסקים שהפך ממעצב גראפי מוכשר לניאו-קוסם, לצד בניית מותגים ותקשורת שיווקית, אנחנו מפתחים עבור לקוחותינו גם פתרונות מעולם הקסמים:
בעמוד הבית של האגודה לקידום הקסמים בישראל, הטמענו קסמים המוצגים ע"י חברי האגודה במופעים ובמפגשי מכירה.
HP – חברת המחשבים המובילה את העולם
מיישרים כפיות – קסם לתועמלנים של חברת פייזר (משווקת ויאגרה)
הקסם של נגבה – כלי לגיוס הון עבור עמותה המקימה מעונות לילדים בסיכון
פלד – חלונות ותריסי עץ לבנייני שימור
קסם הדפוס – חלק מהרצאה על טכנולוגיות דפוס


בשנה האחרונה, יצרתי יחד עם אוריאל סדרת קסמים המוצגים בעמודי נחיתה אינטרנטיים. עמודים אלה רותמים רעיונות מעולם הקסמים, ככלי שיווקי דיגיטאלי. הקסמים מושכים תשומת לב, מעבירים מסרים ומניעים לפעולה, בהתאם לצרכי השיווק של ארגון כלשהו. עמודי הקסמים שיצרנו, יכולים להפוך כל אמן במה, או איש שיווק, לקוסם מרשים ומפתיע. ניתן להציג אותם בפני קהל גדול בהקרנה על מוניטורים ומסכי ענק, וניתן להשתמש בהם ככלי אינטראקטיבי עצמאי המתקשר בכוחות עצמו ומפתיע את הגולשים.
הקסמים שלנו מהווים פיתרון חדשני המגביר משמעותית את האפקטיביות של מהלכי שיווק דיגיטאליים, ומייצר פיתרון בימתי חדש – שילוב בין מופע פרונטאלי למולטימדיה מסוג חדש. מצ"ב לינקים לכמה מהקסמים שיצרנו:

עמוד האינטרנט של MagicMarketing
קסם הבירה
הרבה יותר מקפה
טיול בעולם
ריבוע הקסם

אני נרגש מאד מבחירתי כמועמד ראוי לפרס מפעל חיים של א.מ.י,. אבל, רואה בסיכום פעילותי המקצועית/יצירתית רק מדרגה להמשך הדרך. עולם הקסמים מתקדם ומתפתח ללא הרף. בכל יום יוצאים לשוק 4 מוצרי קסמים (אלה רק המוצרים המסחריים. יש אינספור המצאות ורעיונות שאינם הופכים למוצרי מדף ואינם נכללים בסטטיסטיקה המדהימה. אני חייב להמשיך וללמוד, להמציא קסמים חדשים וליישם רעיונות חדשים על הבמה. חיידק הקסמים אינו מרפה.


מידע נוסף אודותי בעמוד האינטרנט האישי.
מידע על מופעי הקסמים שלי: https://www.hagamad.co.il/magician

שלכם, יורם בר-סלע





לחצו כאן ותמצאו הנחות ומבצעים על מגוון הופעות והצגות

אשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - עקבו אחרינו בפייסבוק


תגובה 1:

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן