4.5.2019

פיקוס רליגיוזה - תערוכת ציורים של מיכל גולדמן בגלריה צדיק

במשך שבעה שבועות נח גאוטמה בודהה, בצלו של עץ הבודהי, התאנה הקדושה,עץ החכמה, ביצע מדיטציה וזכה להארה. הוא לא ידע שיכול היה לשבת מתחת לרבים כאלה ולזכות להארה רבה ברחוב גורדון בתל-אביב. 

שמותיו הגרנדיוזיים של עץ ה"פיקוס רליגיוזה" אינם רומזים על היותו שכיח למדי במחוזותינו. הוא גדל בכל סוגי הקרקע ונקלט בקלות רבה. חזק, עמיד למחלות ולטמפרטורות קיצוניות. הוא עץ ענק עם שורשים ציוריים ומשום כך זוכה לפאר את רחובות תל אביב ואת ציוריה של מיכל גולדמן, המוצגים בגלריה צדיק עד סוף מאי 2019.



אצל מיכל, דווקא הרגיל, היומיומי, המובן מאליו בשכונתה והנמצא מתחת לאף, הוא הגורם להשראה- עלה יחיד או עץ רב הוד. בציוריה של מיכל, נראים העצים כדמויות אנושיות בעלות עוצמה. חלקן משדרות ארוטיות מושכת.
עלה ענק דמוי לב, עם נימים ואונות, מדויק ושקוף, מכסה ציור ישן שנס לחו בעיניה. בדרכה, מיכל מגשימה באופן מובהק את תמצית הרעיון הבודהיסטי שבו כל התופעות הן בנות חלוף. הצבעוניות והעצמה שהיו בציור שכוסה, מבצבצים תחת עלה חום בשלכת שנאסף מן הרחוב – וזכה לביטוי רב כוח ומפתיע. מטמורפוזה של ציור.

בדרכה לסטודיו, מיכל מצלמת את העצים המרשימים בסביבתם האורבנית, בחברת תמרורים ועמודי חשמל. בחלק מהצילומים, מביטה מיכל מנקודת מבטו של השורש ומשתאה מעוצמת העצים הנפילים. הקומפוזיציה הציורית שנוצרת אקספרסיבית, מדויקת ונועזת: העצים הנטועים עמוק באדמה נמצאים בתנועה מתמדת אל על. הרעש העירוני מושקט לנוכח העצים המרשימים. מתוך התבוננות ומיומנות מזקקת מיכל תוכן, טכניקה ופילוסופיה ברגישות והעזה.


ובמילותיה של מיכל, היצירה נשמעת יותר יומיומית, אך לא פחות נוגעת ללב:
"בשנתיים האחרונות עברנו דירה ורחוב גורדון הפך לדרך עבורי. פעם היה זה רחוב הגלריות והיום הוא בעיקר רחוב עצי הפיקוס היפים. קיץ. המדרכות כוסו בעלי שלכת ענקיים בצורת לב עם זנבון. התאים והעורקים משורטטים בקווים בולטים ובעין לא מזויינת אפשר לראות את המבנה האנטומי שלהם.



ובסטודיו, על השולחן, הצבעים, המכחולים שפכטל מתכת מבריק, מסמר ישן ועלה. הזמן עבר ועלים טריים ירקרקים שצמחו מהעץ תלויים כמו מובייל ענק. הגזע המרשים והמדרכה המכוניות והחיים שמסביבו מופיעים בצילומי תקריב שצילמתי באמצעות הטלפון הסלולרי. כל אלה הפכו לנושאי הציורים שבתערוכה.
אני נהנית לראות את העצים בעיר, לפגוש אותם יום יום, להתבונן בהם בחילופי העונות ולהתאהב". 

תערוכה ששווה לראות.

שלכם, יורם בר-סלע




לחצו כאן ותמצאו הנחות ומבצעים על מגוון הופעות והצגות

אשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - עקבו אחרינו בפייסבוק


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן