8.4.2019

כרמן על המים - בהפקה הקולנועית מפסטיבל ברגנץ

לקנה מידה: כרמן בשמלה אדומה על אחד הקלפים בצד שמאל. רואים?
"לא אבזבז מילים. כרמן שלך היא "פלופ". היא אסון! היא לא תחזיק מעמד יותר מ-20 הופעות. המוסיקה נמשכת ונמשכת. לא עוצרת לרגע. אין אפילו זמן למחיאות כפיים. זו לא מוסיקה. והסיפור, זה לא מחזה. איש פוגש אישה. היא מוצאת חן בעיניו... זו המערכה הראשונה. הוא אוהב אותה. היא אוהבת אותו. זו המערכה השנייה. היא מפסיקה לאהוב אותו. זו המערכה השלישית. הוא הורג אותה. זו הרביעית. ולזה אתה קורא מחזה? זה פשע, אתה שומע אותי? פשע!"


די משעשע לקרוא היום, 144 שנים אחרי הצגת הבכורה (1875) באופרה קומיק בפאריז, את ביקורתו ה"גומזת" של Jean Henri Dupin, על האופרה הפופולארית והמושמעת ביותר בעולם. המלחין לא זכה לראות את ההצלחה הכבירה של האופרה שמבוצעת במקומות שונים בעולם, בממוצע פעמיים ביום. הוא מת זמן קצר לאחר הבכורה. בני משפחתו של ז'ורז' ביזה דאגו להלחין את קטעי הדיבור שהשאיר ללא מנגינה וליאונרד ברנשטיין החליט לגאול את האופרה מהתוספות שלא כללה במקור ולהשמיע אותה כמו שביזה חלם.

ועכשיו, אנחנו זוכים לראות הפקה מדהימה של האופרה מפסטיבל האופרה בברגנץ. צוות בינלאומי עבד במשך 3 שנים כדי לעצב ולבנות תפאורת ענק עוצרת נשימה על האגם בברגנץ. שתי ידיים בגובה של 30 מטרים מעיפות קלפי ענק באוויר ומחבקות את ההפקה הסוערת. 


הסיפור? כמו ברב האופרות: משולש רומנטי. אהבה. אכזבה. המאוהב הורג את האהובה. סיפור מתח שסופו ידוע מראש כבר מעל 140 שנים, ובכל זאת מצליח להחזיק את הקהל במתח עד הרגע האחרון.

סיפור ממש לא חשוב והסוף ממילא ידוע מראש. מלאך המוות המופיע על קלפי הטארוט הענקיים בתחילת המערכה הראשונה, יבוא לגבות את חובו בסיום המערכה הרביעית. אבל כשהכל מתחיל בפתח מפעל הסיגריות בסביליה, הממוקם על שפת אגם בודן זיי, הסיפור מותח ומלא יצר ותשוקה. חגיגה לאוזן ולעיין. שער המפעל. השוטרים וגברי סביליה מחכים בעיניים רעבות "לתפוס" שם אהבה של רגע. פועלות המפעל יוצאות להפסקה. לבושות לפרובוקציה ו"עושות עיניים" לגברים. גם הן מחכות לאהבה קצרה.
מהרגע שכרמן (Gaëlle Arquez) יוצאת החוצה משער המפעל, הכל חושני, תוסס ומהפנט. עם חיוך רחב, קול ענק ומשחק כובש, היא מעמידה את הגברים על מקומם. שדיה שופעים וגולשים מתוך מחשוף נדיב שהיא והצלם כנראה עשו יד אחת להציג לראווה לאורך כל הסרט. כל נשימה שלה מרטיטה את הלב. באסרטיביות רבה היא מכריזה שפה היא קובעת את הכללים. אתה מחכה לאהבה? היא תחליט אם תזכה בה. "כרגע אני לא יודעת. אולי לעולם לא... אולי מחר."



כל קטעי השירה מוכרים ואהובים. קטעי סולו נפלאים, שירת מקהלה סוחפת, אריות משלהבות וריקודים ספרדיים סוערים. החום הספרדי והתשוקה הצוענית של כרמן מתעוררים לחיים בבימויו של Kasper Holten הסקנדינבי, ומשחזרים את העולם החושני וצרוב-השמש בספרד של המאה ה-19 גם בתפאורה, בעיצוב המדהים של התלבושות. אבל הפעם, זו הפקה מיוחדת ויוצאת דופן. אופרה על המים. ספקטקל אדיר המנצל כל פינה של התפאורה. העלילה מתרחשת על כל 30 המטרים של התפאורה ומי ההאגם מציפים את העלילה ושוצפים לתוכה בדרך שאפשרית רק בברגנץ.



בעיני, האופרה על מסך הקולנוע, היא חוויה עשירה יותר מאשר על הבמה. מצלמת הקולנוע מתקרבת ברגעים הדרמטיים אל פניהם של הסולנים ולאחר סיום אריה מדהימה, ניתן לראות את אגלי הזיעה שלהם ואפילו דמעה קטנה ניגרת לקול מחיאות הכפיים הסוערות. התרגום המעולה והמדוייק לעברית של ישראל אובל, מאפשר לעקוב בקלות אחר ההתרחשויות (בכל זאת עדיף להבין את הסיפור) ומערכת הסאונד הנפלאה נשמעת לפחות כמו בטבע.

מועדי ההקרנות של כרמן:
היכל התרבות בסביון יום חמישי 23.5 לאתרהיכל התרבות בסביון
סינמטק תל אביב יום שלישי 16.4 בשני אולמות באולם 4 בשעה 18:15, ובאולם 3 בשעה - 19:00, כל הקרנה מלווה בהרצאה מקדימה.  לאתר של סינמטק תל אביב
סינמטק הרצליה יום שני 22.4  לאתר סינמטק הרצליה
קולנוע כוכב רמת השרון יום שני 29.4 לאתר שלקולנוע כוכב
סינמטק חיפה יום שני 29.4 לאתר של סינמטק חיפה
הוט סינמה יום שני 29.4 קריון וכפר סבא, אפשרות גם לרחובות, פ"ת, ואשדוד לאתר רשת הוט סינמה
סינמטק תל אביב מוצ"ש 18.5 לאתר של סינמטק תל אביב לאתר של סינמטק תל אביב
תיאטרון ירושלים יום שלישי 21.5 עם הרצאה לאתר התיאטרון לאתר התיאטרון
סינמה מעלות-תרשיחא יפורסם בהמשך לאתר של סינמה מעלות לאתר של סינמה מעלות

יש עוד למה לצפות...
כרמן היא  האופרה השניה המוקרנת בישראל במסגרת סדרת "רואים משם שומעים מכאן. הסדרה מביאה ארצה הפקות אופרה יוצאות דופן מבתי האופרה המובילים באירופה. בחודש הקום ראינו את אאידה מפסטיבל האופרה בזלצבורג. ובהמשך, נראה את מקבת של ג'וזפה ורדי, חליל הקסם של מוצארט, לוצ'יה די לה מרמור של דוניצטי, הטרובדור של ג'וזפה ורדי, אורפאוס בשאול של אופנבך, האיטלקיה באלג'יר של רוסיני, שני הפוסקרים של ורדי וטורנדוט של פוצ'יני.

שלכם, יורם בר-סלע

מוסיקה ז'ורז' ביזה Georges Bizet
ליברטו הנרי מילאק ולודויג הלוי Henri Meilhac, Ludovic Halévy
על פי הנובלה מאת פרוספר מרימה Prosper Mérimée
ניצוח: פאולו קרינאני Paolo Carignani
בימוי: קספר הולטן Kasper Holten
עיצוב: אס דבלין Es Devlin
בימוי מצלמות: לוק האלס Luke Halls
תלבושות: אניה ואנג קראג Anja Vang Kragh
תאורה: ברונו פואט Bruno Poet
מנצחי מקהלה: לוקאס וסילק ובנימין לאק Lukás Vasilek, Benjamin Lack
כוריאוגרפיה: סינה פבריקוס Signe Fabricius
משתתפים
כרמן: גאל ארקז Gaëlle Arquez
דון חוזה: דניאל ג'והנסון Daniel Johansson
אסקמיו: סקוט הנדריקס Scott Hendricks
מיכאלה: אלנה צליגובה Elena Tsallagova
התזמורת הסימפונית של וינה  Vienna Symphony Orchestra


לחצו כאן ותמצאו הנחות ומבצעים על מגוון הופעות והצגות

אשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - עקבו אחרינו בפייסבוק


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן