29.12.2018

סוחר המגילות - מסע בעקבות האוצר היהודי האבוד | מאת: יורם סבו


מרס 1884. מלון קטן ברוטרדם. מוזס וילהלם שפירא מחזיק אקדח בידו, מכוון אותו לראשו ולוחץ על ההדק.

איש המסתורין מוזס וילהלם שפירא – יהודי מומר, אוטודידקט, מבריק ושאפתן חסר מעצורים, קנה לעצמו מעמד בינלאומי כסוחר בכתבי יד עתיקים עם המוזיאונים החשובים בעולם... ונחשד בזיוף. 

מספר חודשים קודם לכן, מדהים שפירא את העולם כשהוא מביא עמו מירושלים ללונדון את העותק הקדום ביותר שהתגלה אי פעם של ספר דברים. במשך מספר שבועות הוא מככב בעתוני אנגליה, אך לבסוף מחליטה ועדה של המוזיאון הבריטי כי מגילות שפירא מזויפות.

כשישים שנה לאחר מכן, מתגלות המגילות הגנוזות בקומראן. כל טענה שהועלתה באשר להיות המגילות של שפירא מזויפות, הופרכה בהמשך. יותר ויותר חוקרים סבורים כיום שמגילות שפירא בהחלט עשויות להיות אמתיות. יש חוקרים הטוענים שיש לחזור ולבדוק את מגילות שפירא. רק בעיה אחת קטנה עוצרת אותם – המגילות נמכרו במכירה פומבית כזיוף ומאז נעלמו עקבותיהן ולא נתגלו עד היום.




הכותב - יורם סבו
במאי סרטים דוקומנטריים, החל לחקור את פרשת שפירא לפני כמה עשורים והפרשה הפכה אצלו לאובססיה שלא הניחה לו מאז. סבו יצא למסע בלשי ברחבי העולם בעקבות מגילותיו האבודות של איש המסתורין. סבו פגש בסיפור חיים מסעיר שיש בו קנוניות, יצרים, סכומי כסף בלתי נתפסים, חידות לא פתורות וכן הרבה גילויים מפתיעים. התוצר הראשון היה הסרט 'שפירא ואני' ששודר בשנת 2014 בערוץ 10. עכשיו יוצא הספר עם הסיפור המלא על המסע המרתק הזה. 

"במסגרת חיפושי אחר שפירא והמגילות, הגעתי לירושלים, פריז, לונדון, רוטרדם סידני ועוד", אך עלילת הספר מתרחשת גם ב: סן פרנסיסקו, תימן, ברלין, עבר הירדן המזרחי. ניסיתי כמעט כל דרך על מנת למצוא עוד ועוד פרטים על שפירא ולא ויתרתי אפילו על הרמז הקטן ביותר. בשלב מסוים פניתי לשירותי משרד לחקירות פרטיות בלונדון ואפילו לפגישה עם מתקשרת (החוקרת הפרטית העלתה חרס בידה ואילו המתקשרת הדהימה את כולנו)." אומר יורם סבו ומוסיף:
"אני מאמין שאי שם בעולם, חי מישהו המחזיק במגילות שפירא ואינו מודע לכך".


יורם סבו וחרסי מואב
הספר נכתב מתוך תשוקה רבה של יורם סבו לפיצוח החידה. הוא מסעיר את הדימיון, מסקרן ומרגש. יורם סבו סוחף את הקוראים, כשלצד הדיוק בפרטי המחקר והגילויים שהוא אוסף ומאמת על הדרך, הוא מביא לידי ביטוי את יכולת הסיפור שלו. שוזר ברגישות ודייקנות בין סיפורו של מוזס וילהלם שפירא-סוחר המגילות, לבין סיפור האובססיה האישית שלו והמסע שלו בעולם, בעקבות הרמזים לפתרון חידת שפירא והמגילות. ערכו את הספר: גדעון טיקוצקי, יערה מוקי, זמירה שגב ויואב רוזן. 
ולכם, אני מציע לקרוא את הספר, להיסחף בעקבות האובססיה של סבו, להנות ולהמתין לגילויים הבאים שיקרבו אותנו אל האמת של שפירא והמגילות.

שלכם, יורם בר-סלע



הסרט "שפירא ואני" - 59 דקות. כדאי לראות.



2 תגובות:

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן