5.6.2018

פוגה-לברוח אל הזכרונות | ענבל פינטו ואבשלום פולק

"דמיינו אולם אירועים ישן שפעל אי שם בשנות העשרים של המאה הקודמת... התבוננו בריקנות הקיימת ודמיינו את מה שהיה ואיננו ..איך עוטה החלל הנטוש על עצמו את הזיכרון, שכמו תיבת תהודה נשכחת ממשיך להתנגן ממרחק הזמן...ההדהוד הפנימי הופך בן רגע לרטט, ויברציה שמקפלת בתוכה חיים שבאחת מתמלאים מחדש מול עיניי המתבונן". 
פינטו מזמינה את הקהל לדמיין מה היה בו פעם, להחיות אותו מחדש בעיני רוחו. זהו מאמץ לנסות ולשחזר "חיים שנמחקו, עולמות שנכחדו, מאורעות שחלפו ודמויות שאבדו".כך מספרת פינטו על יצירתה זו.

ראשית התייחסות למלה פוגה ולכמה משמעויות של המלה:
  • בלטינית משמעותה בריחה או מנוסה (Fugue)
  • מרווח בין האריחים בזמן הריצוף, מישקים
  • מטוס סילון שיוצר בצרפת על ידי חברת אייר פוגה


*בתחום המוסיקה פוגה היא טכניקת הלחנה למספר קולות בה מוצג נושא ראשי, אשר מושמע במהלך היצירה שוב ושוב כשהוא "עובר" בין הקולות השונים, בדרך כלל בשינויים מלודיים וריתמיים לצורך התאמה לקולות האחרים או לסולמות שונים. מלבד ההתפתחויות השונות שעובר הנושא הראשי, מוצגים במהלך הפוגה גם נושאים משניים וקטעי מעבר.
בפוגה מושם דגש רב על עצמאות כל אחד מהקולות, אך גם על השילוב ההרמוני ביניהם.
פוגה יכולה להיכתב להרכבים כליים, להרכבים קוליים של זמרים סולנים או מקהלה, ואף לכלי מקלדת יחיד שניתן לנגן בו מספר קולות בו-זמנית. ראשיתה של הפוגה בתקופת הרנסאנס, שיאה בתקופת הבארוק, אך היא מופיעה גם ביצירות מהתקופה הקלאסית והרומנטית ואף ביצירות מהמאה ה-20.

נדמה שהפוגה כטכניקת הלחנה היוותה השראה ליצירתה של פינטו.
עולמות שנעלמו, צללים ודמויות מהעבר, זכרונות רחוקים, חוויות שנשכחו אבל לא נמחקו,  מניפה עשירה של תחושות וצבעים – כל אלה כקולות שחוזרים להדהוד פנימי, כשלכל קול הוויה משלו ונארג בהרמוניה עם האחרים.

אולי פוגה במשמעות המרווח בין אריחים יכולה להעיד על הזיכרון שמפריד בין החוויות ובין התקופות השונות בחייו של אדם. ואם לעוף גבוה, אולי הזכרונות הם כמו מטוס סילון, משייט בגבהים, מותיר שובל עשן לבן, מהדהד לאחר שהתרחק, מגיע למקומות רחוקים. הכל אפשרי.


היצירה פותחת כשהשחקן פישזון ניצב לפני מסך גדול עליו מצויר נוף פסטורלי לצלילי נוקטורן של שופן. מהר מאד מתברר שהמסך הוא מעין שער כניסה למרחב קטן שמשקף מציאות מלאת כאב, דרכו נכנסים הרקדנים ויוצאים והוא מפריד בין היפה והשליו שבחוץ לסוער והמסתורי שבפנים.
 ארבע רקדניות מסתתרות מאחורי פסנתר, ויוצרות אשליה אופטית שלפיה כל אחת מהן היא למעשה חלק של אותה רקדנית. השפה התנועתית של פינטו מקנה להן מראה של בובות על חוטים, דמויות עץ שאבריהן נשלטים כל אחת על ידי מישהו אחר, חלק מגוף אחד, אסופה של גפיים ומפרקים שחוברו יחד כאילו במקרה.
אל ארבע הרקדניות מצטרפים בהמשך ארבעה רקדנים, לרצף של סצינות, כמו דפדוף באלבום ישן.

ענבל פינטו
כוריאוגרפית ויוצרת ותיקה, מקורית ומיוחדת, שכל יצירה חדשה שלה היא בבחינת הפתעה מרתקת. כצופה ביצירותיה יש בי תמיד את הרצון לעצור מדי פעם את המופע, לעכל, לנסות להפנים ולהמשיך הלאה בצפייה. כל רגע עשיר מקודמו ויש חשש להחמיץ ולו חלק ממנו. אפשר לתאר את פינטו כבעלת מלאכה של מחול, תופרת עילית של תנועה, בה כל תפר וגזירה מדויקים מאוד, והבגד צבעוני, מחויט לעילא, פיסולי ומפתיע.

מאיה בלזיצמן 
נגנית צ'לו, זמרת ומוזיקאית ילידת תל-אביב. זה לה שיתוף פעולה ראשון עם ענבל פינטו.
היא בוגרת הקונסרבטוריון למוזיקה בתל-אביב, בית הספר לאומניות תיכון תלמה ילין. יוצרת ומבצעת עצמאית ששיתפה פעולה עם שורה ארוכה של יוצרים ומוזיקאים בהם נינט טייב, דני סנדרסון, דיוויד ברוזה, נורית גלרון, מירי מסיקה, להקת רוקפור, יוני בלוך, יזהר אשדות, אפרת גוש, אהוד בנאי ואחרים.
כמו כן מופיעה בהרכבים מוזיקאליים המלווים את הפקות תיאטרון הקאמרי של תל-אביב ובמופעים משותפים עם המתופף מתן אפרת.

להקת המחול ענבל פינטו ואבשלום פולק
נמנית על להקות המחול המובילות בישראל ויצירותיה השונות הקנו לה עד היום שם והערכה בישראל וברחבי העולם, מונה 11 רקדנים/שחקנים שהם גם שותפים ליצירה.
משנת 1994 מעלה להקת המחול ענבל פינטו ואבשלום פולק, יצירות מחול חדשניות, מקצועיות ומלאות דמיון בכל פרטי ההופעה כולל כוריאוגרפיה, מוסיקה, עיצוב תלבושות, עיצוב תפאורה ותאורה. בנוסף לתשבחות וההוקרות להן זוכה עבודת הלהקה בארץ - היא מוזמנת תדיר לייצג את ישראל בפסטיבלים חשובים ומרכזים תרבותיים מובילים ברחבי העולם.



כוריאוגרפיה, עיצוב תלבושות וחלל: ענבל פינטו
עיצוב תאורה: יואן טיבולי
מוסיקה :מאיה בלזיצמן
משתתפים: אלמוג בן-חורין, תומס וולסכוט, אופיר ינאי, מרתה-לואיזה ינקובסקה, מורן מילר, עמית מרסינו, צבי פישזון, ג'וי קמין.

תאריכים:
4,5,6/6/2018 בשעה 21:00 במרכז סוזן דלל בתל אביב

שלכם, שיוי פרנס





לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-
בפייסבוק - facebook.com/Tarbut.and.the.City
גוגל פלוס plus.google.com/Tarbut.and.the.City

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן