6.5.2018

קוסמים בשיווק? משווקים בקסמים?

צילום תדמית של "קסמים בקידום מכירות"
על "יבוא" אמנות קסמי הקלוז-אפ לישראל כבר כתבתי בעבר. זו היתה אבן דרך חשובה בהיסטוריה של הקסמים בישראל ואני מאד גאה על חלקי ביוזמה ובהטמעת צד זה של אמנות הקסמים שאומץ ע"י רוב הקוסמים בארץ. 
הפעם, אספר על השימוש בקסמים ובאמנות החושים, כאמצעים להעברת מסרים באירועים מסחריים (תערוכות מקצועיות, כנסי לקוחות ואירועי חברות לעובדים). זהו תחום מרתק ומרכזי בשוק הקסמים בישראל. 

קוסמים משווקים תוכנה?
בקיץ 1982, קיבלתי פניה מעודד ויואב לבנטר, בעלים ומנכ"לים משותפים של חברת סיסטמטיקס שעוסקת בשיווק מערכות תוכנה מורכבות ומייצגת יצרניות חומרה ותוכנה בינלאומיות. האחים לבנטר הזמינו אותי לפגישה וסיפרו שבביקור בתערוכה מקצועית בארה"ב, ראו קוסם המופיע באחד מביתני התצוגה ושהם רוצים לשלב מופע קסמים שיווקי כזה בביתן החברה בכנס איל"ה האגודה הישראלית למיחשוב.

בהיותי קוסם צעיר ומעצב תעשייתי צעיר עוד יותר (בוגר בצלאל), הצעתי למנהלים לבנות מופע קסמים שבו נציג את מוצרי החברה ונעביר את המסרים השיווקיים שלה באמצעות הקסמים. מנהלי סיסטמטיקס התרשמו מאד מההצעה, וביקשו "לישון על זה" עוד כמה ימים. 


בדיעבד, הסתבר לי שהם פנו ל-10 קוסמים בישראל עם אותה בקשה. לאחר מספר ימים, קיבלתי טלפון מאלירון טובי, חברי היקר מאז הקמת אגודת הקוסמים. מסתבר שהאחים לבנטר פנו גם אליו. אלירון, שהיה אז סטודנט לתואר שני במנהל עסקים הציע גם הוא להשתמש בקסמים כמדיום להעברת המסרים. אלירון היה מוטרד מכך ששנינו מתחרים על אותו פרוייקט. 
במיון שביצעו מנהלי סיסטמטיקס, נשארנו רק אלירון ואני. עודד ויואב שהבינו בינתיים שאנו חברים, הזמינו אותנו לפגישה משותפת. בינינו, החלטנו להציע להם להעסיק את שנינו יחד בביתן החברה. "נבנה מופע מיוחד של שני קוסמים, ולא תצטערו" אמרנו בחוצפה של צעירים.

אלירון טובי ואני מרצים בכנס FISM (הפדרציה הבינלאומית של אגודות קוסמים) בלוזאן, 1991. 
Magic in sales Promotion
וכל השאר זו היסטוריה. בנינו מופע קסמים שעוד לא היה כמותו. כל אבזרי הקסמים עוצבו במיוחד כדי להעביר את המסרים השיווקיים. יצרנו את הקסם "Rainbow Aces" שאיפשר לנו להציג את כל המוצרים המובילים של החברה. במקביל, הקמנו את העסק המשותף שלנו Magic in sales Promotion, ובעברית "קסמים בקידום מכירות". בעקבות המופעים בביתן של סיסטמטיקס, הגיעו גם אנשים ומחשבים, HP, Canon, מוטורולה, National Advanced systems, North hills ואחרים. השמועה הופצה. זכינו לכיסוי מכובד בעיתונות, ברדיו ובטלוויזיה. רעיון השימוש בקסמים כמדיום תקשורתי, הפך למובן מאליו בעולם המחשבים והתקשורת והפכנו לכוכבים מוכרים בתערוכות המרכזיות בארץ, באירופה ובארה"ב. השמועה הגיעה גם לשווקים אחרים: חברות פארמה, יזמי בניין, סכיני מטבח, ציוד לאפיה, ריהוט משרדי, מוצרי סינון והשקיה ועוד. עם השנים, פיתחנו והפקנו מוצרי קידום מכירות המבוססים על קסמים והמצאנו קסמים שבהם שילבנו מדפסות, מחשבים, מכשירי פקס, תרופות ועוד. כאשר המוצר משולב כחלק ממופע הקסמים, אנשים לא שוכחים אותו. עד היום, אנחנו נתקלים באנשים שראו אותנו בתערוכות וזוכרים באילו ביתנים הופענו ומה הצגנו. חלקם, שומרים עד היום את כרטיסי הביקור שלנו או פריטים קסמים שחילקנו למבקרים בתערוכות.

אלירון ואני מתראיינים בתכנית הטלוויזיה "בין הכיסאות" של עמוס ארבל (ומקפיצים את מכירות שורש הג'ין סאנג)
Magic marketing
במסגרת עבודתנו במיצוי המסרים השיווקיים לטובת מופעי הקסמים, הבנו שהלקוחות שלנו זקוקים לשרותים נוספים בתחום התקשורת השיווקית ואנחנו יודעים לספק אותם. במקביל לעבודתנו בתערוכות, אלירון סיים את התואר השני במנהל עסקים ועבד במשרדי פרסום בישראל וארה"ב. אני עזבתי את הקריירה שלי כמעצב תעשייתי, והצטרפתי כשותף למשרד הפרסום "ארויו בר-סלע". בשנת 1997, הקמנו את חברת Magic marketing שעסקה ביעוץ אסטרטגי, בניית מותגים ויצירת כלי תקשורת שיווקית. ניהול המשרד החדש דרש מיקוד ואנרגיה אינסופית. נאלצנו להפסיק את פעילותנו כקוסמים בתערוכות. את מקומנו תפס ליאור מנור שבסיום לימודיו בהנדסת מחשבים, החליט להיות קוסם מקצועי Full-Timer ופיתח קריירה מדהימה. ליאור הפך למוביל בשוק הקסמים המסחריים, כשהוא מאייש לעתים תכופות את מושבי המחלקה הראשונה, בנסיעותיו לאירועים בחו"ל. לליאור הצטרפו קוסמים נוספים שזיהו את הפוטנציאל הנפלא בשוק המתעורר. 
היום, שוק מופעי הקסמים ואמנות החושים, בשרות החברות המסחריות, מהווה נתח מרכזי וחשוב של הקסמים בישראל. 





לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן