15.4.2018

הבלתי נראים – סרט על 4 צעירים שהסתירו את זהותם וחיו בברלין לאורך המלחמה

1943, בעוד המשטר הנאצי מכריז רשמית על ברלין כ"נקייה מיהודים" היו יהודים שהצליחו לעשות את הבלתי אפשרי ולהפוך "בלתי נראים" לעיני השלטונות. מה שהציל אותם מציפורני הגסטפו היו מזל רב ולא מעט תושייה. מעטים בלבד ידעו את זהותם האמיתית. סיומה שונהאוס מזייף דרכונים ומציל בעזרתם עשרות יהודים. האני לוי צובעת את שיערה לבלונד ומשוטטת במרכז ברלין בזהות ארית בדויה. אויגן פרידה חי עם משפחה גרמנית. ביום הוא חבר בתנועת הנוער ההיטלראי ובלילות מפיץ עלונים הקוראים למרי יהודי. ואחרונה, רות גימפל, מאמצת לעצמה דמות של אלמנת מלחמה ומגישה מטעמים לקצינים נאציים בשוק השחור. כולם נלחמים על חייהם תחת האימה להיחשף. 

הבלתי נראים מספר פרק לא מוכר בתנועת ההתנגדות היהודית למשטר הנאצי. התסריט מבוסס על ראיונות שערך הבמאי קלאוס רפלה עם ניצולים שחיו תחת זהות שאולה. זהו סרט מטלטל ורחום ששזורים בו הומור בלתי צפוי, ראיונות וקטעי ארכיון החוברים ליצירת דרמה מהודקת, מרגשת ומעוררת השתאות המזכירה לנו פעם נוספת שהמציאות של אותה תקופה עלתה על כל דמיון. מציאות שבה לצד תעוזה, נחישות, תושיה ועזרה מחברים, היה צריך המון מזל. 




סרטו של הבמאי הגרמני קלאוס רפלה, מוצג בבתי הקולנוע בארץ החל ממוצאי יום השואה. זהו סרט דוקו-דרמה המספר את סיפורם של ארבעה יהודים שחיו בברלין בזמן המלחמה, בזהות בדויה ונעזרו במידה רבה בחסידי אומות העולם שסיכנו את חייהם על מנת לעזור ליהודים במסע ההישרדות שלהם. הסרט המרגש, כולל ראיונות עם ארבעת גיבורי הסרט שמספרים ממקור ראשון, על ההסתתרות וההישרדות שלהם וההצלה המופלאה. את הצילומים האותנטיים מתקופת המלחמה, משלימים הראיונות עם גיבורי הסרט וקטעים מומחזים.

להקרנת הבכורה, שלחה האני לוי, מגיבורות הסרט את תודתה לכל מפיקי הסרט, בעיקר על חשיפת מעשיהם של חסידי אומות העולם שעזרו לניצולים לאורך כל המלחמה. האני לוי היתה אמורה להגיע להקרנות הבכורה, אך מסיבות בריאותיות, נאלצנו להסתפק בסרטון הוידאו ששלחה. האני לוי, נולדה בוייסנברג בשנת 1924 בברלין טמפלהוף. משנת 1931 התגוררה עם הוריה בקרויצברג. אביה נפטר בשנת 1940 כתוצאה מעבודת כפייה. אמא נפטרה שנתיים אחר כך. האני בת ה-17 הצליחה להתחמק ממאסר בעזרת מכר לא יהודי ועד לשחרור התחבאה בברלין בדירתה של מוכרת כרטיסים בבית הקולנוע בנולנדורף פלאץ. מתגוררת בפריז מאז שנת 1946.

אליס דוויר משחקת את דמותה של האני לוי 
הבמאי - קלאוס רפלה 
החל משנת 1990 יצר סדרה של סרטים דוקומנטריים שבלטו בסגנונו הייחודי. הוא זכה בפרס הגרימי על כתבת טלוויזיה מיוחדת שעשה. יצר סרט פוליטי סאטירי שנקרא המועמד. הסרט זכה בציון לשבח בתחרות מקס אופולס. רפלה צילם כ-40 סרטים דוקומנטריים באורך מלא, כבמאי ותסריטאי. הסרט מוצג ב-20 בתי קולנוע בישראל. מומלץ לראות אותו.

שלכם, יורם בר-סלע






לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-
בפייסבוק - facebook.com/Tarbut.and.the.City
גוגל פלוס plus.google.com/Tarbut.and.the.City

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן