27.3.2018

אירוויזיון 2018 - דע את האוייב – שירי חצי הגמר הראשון

ב-13 במרץ נחשף כי להקת איריאו תייצג את גיאורגיה באירוויזיון הקרובה עם השיר "עבורך", ובכך הושלמה בחירתם של 43 המשתתפים בתחרות. בתקופה זו שבין התחרויות המקדימות של כל מדינה ובין החזרות לתחרות עצמה מתמקדים חובבי האירוויזיון בניתוח סיכוייהם של המתחרים. ההימורים אינם נוגעים רק לזהות המנצח והעולות לגמר, אלא גם על 'הסוס השחור' (שיר שיצליח בניגוד לציפיות) וה'פלופ' (שיר שייכשל על אף שהמהמרים חוזים לו הצלחה).

החזרות לאירוויזיון שיערך במאי הקרוב בליסבון, בירת פורטוגל, יחלו ב-30 באפריל, עד אז צפויים האמנים לעבד את שירם וללטש את הופעתם כדי שיבלטו בין עשרות המופעים האחרים. חצי הגמר הראשון, בו תשתתף גם ישראל, יתקיים ב-8 במאי וישתתפו בו 19 שירים. יומיים מאוחר יותר יתקיים חצי הגמר השני ובו ישתתפו 18 השירים. מכל אחד מחצאי הגמר יעפילו 10 שירים אליהם יצטרפו בעבר הגמר שיערך ב-12 במאי פורטוגל המארחת וכן חמש המדינות המממנות את התחרות – בריטניה, איטליה, גרמניה, צרפת וספרד.

חצי הגמר הראשון בו תשתתף ישראל נחשב כטוב יותר, שקול יותר וקשה יותר לניבוי. עם זאת, הסקרים קובעים כי נטע ברזילי ושירה TOY יעפילו ממנו ללא קושי ויתברגו בצמרת בערב הגמר.
להלן סקירת השירים שיתחרו מול ישראל בחצי הגמר הראשון שיערך ב-8 במאי.

לא חייבים לנסוע עד ליסבון כדי לחוות את התחרות. סינמטק ירושלים, בשיתוף עם צוות כאן - תאגיד השידור הישראלי, יקרין את התחרות על מסך גדול עם סאונד איכותי. 
מחיר הכרטיס כולל משקה ראשון: 10 ₪ 

האירוע שיתקיים ב- 12.5, החל מ 21:45 אל תוך הלילה, פתוח לקהל הרחב במחיר סמלי של 10₪ לכרטיס עבור שריון מקום ומשקה ראשון ויאפשר לקהל הרחב לצפות יחדיו בשידור האירוויזיון  באווירה חגיגית ובאיכות צפייה וסאונד משודרגים. לפני תחילת השידור יתקיים מופע דראג לחימום האווירה.

להזמנת כרטיסים: http://www.jer-cin.org.il/he/movie/18314


1. אזרבייג'אן – Aisel – X My Heart
מדובר בשיר פופ שאינו מתיימר להציג בשורה חדשה לעולם המוזיקה. לולא היה מדובר באזרבייג'אן, השיר ככל הנראה לא היה מעפיל לשלב הגמר, אולם מאחר והאזרים צפויים להשקיע מחשבה וכסף רבים בליטוש השיר לקראת ההופעה החיה, גם הפעם צפויה אזרבייג'אן להעפיל לגמר ולסיים בו במקום נמוך. הימור: אזרבייג'אן תעפיל לגמר ותסיים בו במקומות 15-22.



2. בלארוס – Alexeev – Forever
בשונה משכנותיה רוסיה ואוקראינה טרם הצליחה בלארוס להגיע להישג משמעותי בתחרות מאז החלה להשתתף ב-2004. גם השנה אינה צפויה להגיע למקום גבוה, והעפלה לגמר תיחשב הצלחה גדולה. הימור: בלארוס תגיע למקום 12-15 ולא תעפיל לגמר.



3. איסלנד – Ari Olafson – Our Choice
איסלנד היא אחת המדינות הותיקות בתחרות שטרם הצליחה לקטוף בה את המקום הראשון. Ari Olafson עם הבלדה המנומנמת והמיושנת Our Choice לא צפוי להביא את התחרות לרייקיאוויק גם השנה גם אם ישפר את יכולותיו הקוליות המאכזבות מתחרות הקדם האיסלנדי. הימור: איסלנד תסתפק במקום 15-19 בחצי הגמר ולא תעפיל לגמר.



4. אסטוניה – Elina Nechayeva – La Forza
אסטוניה שלחה השנה שיר אופראי באיטלקית, ולכאורה אין לאסטונים סיבה לדאוג השנה – הזמרת ניחנת ביכולת קולית מרשימה ביותר והשיר מככב בצמרת רשימות ההימורים מאז בחירתו. עם זאת, שירים באותו הז'אנר נחלו כשלונות צורבים בעבר למורת רוחם של החובבים. הימור: אסטוניה תעפיל לגמר ותסיים בו במקומות 20-26.



5. ישראל – Netta Barzilai – Toy
מאז חשיפת השיר לפני כשבועיים זכתה נטע לשיא של צפיות וזינקה במהרה למקום הראשון בכל אתרי ההימורים בהפרש ניכר מן המקומות שאחריה. אף על פי שההצלחה של השיר די מובטחת והדרך להיכל נוקיה באירוויזיון 2019 קצרה מתמיד, הכל יקום ויפול על ההופעה החיה. נדמה כי לאחר ההצלחות הישראליות בשנים האחרונות, העיבוד הבמתי יהיה מוצלח, אולם יש לקחת בחשבון כי הופעה לא מהודקת עלולה לפגוע משמעותית בסיכויי ההצלחה. בכל אופן, אלא אם יקרה משהו בלתי צפוי, השיר יעפיל לגמר ויסיים בו גבוה מאוד. נדמה כי מעולם לא היו סיכויה של ישראל לנצח גבוהים כל כך, כולל בשנים בהן ניצחה בסופו של ערב התחרות. הימור: ישראל תתחרה על הנצחון ותסיים במקומות 1-6 בגמר. עם זאת, המאבק על הנצחון יהיה מר ויש צורך בליטוש רב כדי להשיג את הבכורה.



6. ליטא – Ieva Zasimauskaite – When We're Old
ליטא נחשבת לאחת המדינות הכושלות בתחרות, ומאז החלה להשתתף ב-1994 לא הגיעה מעולם לחמישיה הראשונה. השנה שולחים הליטאים בלדה שקטה ומיושנת, והיא אינה צפויה להביא את התחרות לוילנה או את ליטא לגמר. אף על פי כן, השיר שונה מאוד מרוב השירים המתמודדים האחרים ולכן סביר שלא יישכח גם לאחר סיום הופעתם של 19 שירי חצי הגמר הראשון. הימור: ליטא תסיים במקום ה-11-15 בחצי הגמר, ולא תעפיל לגמר. במידה וכן תעפיל, תסיים באחד המקומות האחרונים בגמר.



7. צ'כיה – Mikolas Josef – Lie To Me
צ'כיה החלה להשתתף בתחרות ב-2007 ונחלה כשלונות צורבים בשנותיה הראשונות עם שלוש פעמים רצופות במקום האחרון בחצי הגמר. ב-2015 עלתה לגמר בפעם הראשונה והיחידה עד כה, אולם נחלה גם בו כשלון. השנה שולחת צ'כיה כוכב מקומי דמוי ג'סטין ביבר, ובסקרים היא ממוקמת בחמישיה הראשונה. עם זאת, הפזמון חזרתי וההופעה מבולגנת ומיושנת. אם לא יחול שינוי משמעותי בעיבוד ההופעה החיה, צ'כיה עלולה למצוא את עצמה בתחתית הגמר או חמור מכך – בחצי הגמר. הימור: צ'כיה תגיע למקום 11-15 בחצי הגמר, ולא תעפיל לגמר. במידה וכן תעפיל, תסיים באחד המקומות האחרונים בגמר.



8. בלגיה – Sennek – A Matter Of Time
בלגיה היתה אחת המדינות הכושלות בתחרות במשך שנים רבות, אולם נדמה כי לאחרונה חל מהפך והיא שולחת שירים עכשוויים הרלוונטיים גם לסצינת המוזיקה העולמית שמחוץ לעולם האירוויזיון. בשלוש השנים האחרונות סיימה בלגיה בעשיריה הראשונה ואשתקד אף היתה בין המועמדים לנצח את התחרות ולהביא את התחרות לבריסל לראשונה מאז 1987.
גם השנה שירה של בלגיה מאופיין באלמנטים מוזיקליים עכשוויים, אולם נדמה כי מגע הקסם הולך ונמוג וכי השיר עלול להישכח לאחר הופעתם של כל השירים בחצי הגמר. הימור: בלגיה תסיים במקומות ה-13-17 ולא תעפיל לגמר.



9. אלבניה – Eugent Bushpepa – Mall
לראשונה מאז 2013 שולחת אלבניה שיר באלבנית ובביצוע של סולן ממין זכר. אלבניה היתה הראשונה לבחור את שירה השנה, ובארבעת החודשים האחרונים שונה מעט עיבוד השיר והוקלטה לו גרסא החדשה. הסקרים אינם מנבאים לשיר הצלחה, אולם להערכתנו עם שיבוץ טוב בסדר ההשמעה ויכולות קוליות מרשימות ברגע האמת, צפויה אלבניה לעלות לגמר לראשונה מזה שלוש שנים.  הימור: אלבניה תעלה לגמר ותסיים בו במקומות 15-20.



10. בולגריה – Equinox – Bones
בולגריה חזרה לתחרות ב-2016 אחרי הפסקה של מספר שנים, ומאז הגיעה פעמיים לחמישיה הראשונה ואשתקד אף סיימה במקום השני לאחר מאבק צמוד על המקום הראשון מול פורטוגל. על אף הסקרים המחמיאים (מקום 4 בין כלל השירים), נדמה כי בדומה לבלגיה גם כאן מגע הקסם אבד. השיר יחודי ומעניין, אך אינו סוחף כבשנים עברו. הימור: בולגריה תעלה  בקושי רב לגמר ותסיים בו במקומות 20-25.



11. שוויץ – Zibbz – Stones
שוויץ זכתה בתחרות האירוויזיון הראשונה ב-1956 ומאז הגיעה למקום הראשון רק פעם אחת עם סלין דיון ב-1988. בשנים האחרונות אינה מצליחה יתר על המידה, וגם השנה אינה צפויה להעפיל לגמר עם שיר הרוק של להקת Zibbz. הימור: שוויץ תסיים במקומות ה-15-19 בחצי הגמר ולא תעפיל לגמר.



12. קפריסין – Eleni Foureira – Fuego
בדומה לאיסלנד, גם קפריסין נמנית על המדינות הותיקות בתחרות שטרם זכו במקום הראשון. השנה שולחת קפריסין כוכבת מקומית עם שיר פופ ים-תיכוני שנשמע כמו להיטי קיץ ישראלים רבים מהשנים האחרונות, ולא במקרה – מלחין השיר הישראלי שיתף פעולה מספר פעמים בעבר עם הצוות הקפריסאי בהפקת שירים שלא במסגרת התחרות. הימור: קפריסין תעלה לגמר ותסיים בו במקומות 8-15.



13. קרואטיה – Franka – Crazy
קרואטיה היא אחת החידות הגדולות של שלב חצי הגמר. לכאורה, יש בשיר את כל מה שצריך כדי להגיע גבוה ככל האפשר בערב הגמר – זמרת אטרקטיבית עם יכולות קוליות מרשימות, הפקה מהודקת ומבנה בתים-פזמון אופייני לשירי אירוויזיון מהשנים האחרונות. על אף פי כן, נדמה כי משהו חסר כדי לקחת את התחרות לזאגרב או להביא את קרואטיה לגמר. הימור: קרואטיה תסיים במקומות 11-13 בחצי הגמר, ולא תעפיל לגמר.


14. אוסטריה – Cesar Sampson – Nobody But You
מאז נצחונה ב-2014, נדמה כי אוסטריה נמצאת על דרך המלך, וגם השנה היא צפויה להעפיל לגמר ללא קושי. ססר סמפסון ליווה את האמנים הבולגרים בשנתיים האחרונות, ובשירו ניכרת השפעה רבה של Hozier. הימור: אוסטריה תעפיל לגמר ותסיים בו במקומות 8-15.



15. אירלנד – Ryan O'Shaughnessy – Together
נדמה כי אירלנד חזרה בשנים האחרונות למה שהיא עושה הכי טוב והביא לה שבעה נצחון בתחרות עד כה – בלדות שקטות עם רגעי שיא נוגעים.
מדובר באחד השירים הטובים ביותר באירוויזיון השנה ובקליפ שסיפק כותרות ברחבי היבשת מאז פרסומו. הקליפ כולו מצולם בשוט אחד ומופיעים בו זוג גברים היוצאים לדייט רומנטי ברחובות דבלין. הקליפ נאסר לשידור בחלק ממדינות מזרח אירופה וחלק מרשויות השידור באותן מדינות אף טענו כי לא יוכלו להבטיח את שידור השיר במהלך התחרות במידה ויופיעו בו 'מוטיבים הומוסקסואליים' הלקוחים מן הקליפ. הימור: קשה לקבוע את גורלה של אירלנד השנה. היא תעלה לגמר, אולם לצערנו היא תסיים בו במקומות 15-25.



16. פינלנד – Saara Aalto - Monsters
לאחר רצף של כשלונות הוחלט בפינלנד לעשות שימוש באחד התותחים הכבדים שלה – שרה אלטו, זוכת ריאליטי מקומית, שהשתתפה במספר תחרויות, הפקות ומחזות זמר ברחבי היבשת. השיר זוכה לפופולריות רבה בקרב החובים, אולם גם הצלחת תלויה ביכולותיה הקוליות של אאלטו ובהעמדה שתיקבע לשיר. הימור: פינלנד תעפיל לגמר ותסיים בו במקומות 8-15.



17. ארמניה – Sevak Khanagyan – Qami
לראשונה מאז החלה להשתתף בתחרות ב-2006 יושר שירה של ארמניה בארמנית ולא באנגלית. מדובר באחד הקולות החזקים בתחרות ובאחת ההופעות המשכנעות ביותר. בדומה לאזרבייג'אן, שכנתה מצפון-מזרח, גם ארמניה צפויה להשקיע מחשבה וכסף רב בהידוק ההופעה החיה, והיא צפויה להתברג בצמרת ללא קושי. הימור: ארמניה תעפיל לגמר ותסיים בו במקומות 3-10.



18. הרפובליקה היוגוסלבית לשעבר של מקדוניה – Eye Cue – Lost and Found
 מקדוניה זכורה לרובנו בתור המדינה שהכריעה את הכף לטובת ישראל באירוויזיון 1998 והביא לזכייה ישראלית שלישית בתחרות. מאז החלה להשתתף באותה השנה עלתה לגמר לעתים נדירות, והישגה הגבוה ביותר היה מקום 12 ב-2006 וב-2012. 
השיר המקדוני מורכב ממספר חלקים בעלי מקצב שונה – מאלקטרו-פופ דרך פופ רך ורגאי. נדמה כי בגרסתו הנוכחית הקשר בין החלקים השונים אינו חזק דיו אולם ניכר כי עם עיבוד נכון מקדוניה יכולה להגיע לגמר ולהתברג במרכז הטבלה – הישג משמעותי מאוד למדינה זו. הימור: מקדוניה תסיים במקומות 13-19 בחצי הגמר, ולא תעפיל לגמר.



19. יוון – Yanna Terzi – Oneiro Mou
בדומה לקרואטיה גם על הצלחתה של יוון קשה להמר השנה. מחד גיסא, מדובר בשיר טוב עם מבנה יחודי ובעל אלמנטים מוזיקליים יוונים טיפוסיים שלא ניתן להתעלם מהם. מאידך גיסא, השיר טרם בוצע על במה בשידור חי וללא פלייבק, כך שלא ידוע דבר על יכולותיה המוזיקליות והקוליות של האמנית המבצעת. הימור: יוון תעלה לגמר ותסיים בו במקום 3-10.



לסיכום, המדינות הבאות צפויות לצלוח את שלב חצי הגמר הראשון ולעלות לגמר התחרות שתיערך ב-12 במאי: אזרבייג'אן, אסטוניה, ישראל, אלבניה, בולגריה/אירלנד, קפריסין, אוסטריה, פינלנד, ארמניה, יוון.
בכתבה הבאה נסקור את שירי חצי הגמר השני של תחרות האירוויזיון ונדווח על ההכנות בפורטוגל לקראת האירוח.

תחרות האירוויזיון תשודר ב"כאן 11", ב"כאן 88" ובדיגיטל.

שלכם, יואב אלעד

תגובה 1:

  1. אהבתי את השיר FUEGO זמרת מקפריסין
    אבל השיר I AM NOT A TOY של נטע מדהים ומגיע לו מקום ראשון

    השבמחק

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן