27.1.2018

מנווה-אילן לאירוויזיון – בחירת הנציג הישראלי


באירוויזיון שנערך אשתקד בקייב, בירת אוקראינה, ניצח הזמר הפורטוגלי סלבדור סוברל עם השיר "לאהוב בשביל שניים". היה זה לא רק ניצחונה הראשון של פורטוגל בתחרות אלא גם הפעם השנייה בלבד שבה ניצח בתחרות שיר שכולו בשפה שאינה אנגלית מאז בוטל חוק השפה בשנת 1999. מעבר להופעתו המרגשת ולשיא הנקודות שקבע ראוי להזכיר כי בדרכו לניצחון גבר על שירי פופ מלוטשים רבים שבלטו ברמת הפקתם ובעיבודם המוזיקלי. לא בכדי ציין סוברל כי נצחונו בתחרות הוא בבחינת 'ניצחון המוזיקה' על 'מופעי הזיקוקים והמזון המהיר', ברומזו על מתחריו שמופעיהם בלטו באפקטים ובגימיקים. נצחונו ניתץ, לדעת רבים, את הסברה הרווחת כי ניצחון בתחרות אפשרי רק באמצעות שירה באנגלית של זמר אטרקטיבי ותמיכה מסיבית של קולות מהגרים או של מדינות שכנות.

לקראת התחרות שתיערך במאי הקרוב בליסבון, בירת פורטוגל, החלו המדינות השונות את הליכי בחירת שיריהן. בניגוד לשנים קודמות בהן בלטו שירי פופ מערביים, השנה בולטים מבחר הסגנונות והשימוש הרב בשפות המקומיות ולא באנגלית. נדמה כי השנה מנסים אמנים רבים להביא את ייחודם המוזיקלי ואת סגנונם האישי, בניגוד לשנים עברו שבהן ניסו האמנים לקלוע לאותה 'נוסחה מנצחת' אשר סוברל הצליח בניצחונו לערער.


בחירת השיר הישראלי מתבצעת גם השנה במסגרת תכנית הכוכב הבא בשיתוף פעולה של תאגיד 'כאן' ושידורי קשת. את שלב האודישנים הארוך צלחו כעשרים מועמדים. בהליכי בחירת המועמדים הסופיים עלתה לא פעם השאלה כיצד ניתן להביא את התחרות לירושלים שוב, עשרים שנה לאחר ניצחונה של דנה אינטרנשיונל בבירמינגהם. סוברל אוזכר לא פעם כהוכחה לכך כי יש לבחור אמנים אשר מסוגלים להביא סגנון מוזיקלי ייחודי וכי שיר טוב אינו תלוי בשפתו, בעיבודו או בהפקתו.


בסרטון - Salvador Sorbal בשירו Amar Pelos Dois הזוכה במקום הראשון בתחרות 2017

מבין עשרים המועמדים הסופיים בולטים מאוד שלושה אמנים שלהערכת רבים אחד מהם יזכה לייצג את ישראל בתחרות - חן אהרוני, יונתן מרגי ונטע ברזילי.

חן אהרוני השתתף בתחרות כוכב נולד בשנת 2007 והגיע למקום הרביעי. מאז הספיק להוציא שני אלבומים ולהשתתף בגרסה הבריטית של אקס-פקטור. בצד ניסיונו הרב בתחרויות בינלאומיות ויכולותיו הווקליות המרשימות רבים חוששים כי שיר פופ עכשווי עלול דווקא להיות לרועץ ולהישכח בין עשרות השירים בערב התחרות.

להבדיל מאהרוני, ליונתן מרגי בן ה-17, בנה של הזמרת מיטל טרבלסי, אין ניסיון עשיר על במות בארץ או בעולם, אולם בזכות קולו הבוגר, יכולתו לשיר מבחר רב של סגנונות ומראהו האטרקטיבי תמכו בו השופטים עוד משלבי האודישנים הראשונים. מרגי מוביל כרגע בהימורים לייצוג ישראל בליסבון, ולדעת רבים מדובר בהימור הבטוח ביותר להצלחה בשלב חצי הגמר ולעליה לגמר. עם זאת, קיים גם במקרה זה חשש כי הופעתו של "ג'סטין ביבר הישראלי", כפי שכונה מרגי על ידי קרן פלס, תיבלע בין שירי הפופ האחרים שיושרו בערב התחרות.

נטע ברזילי היא המועמדת המעניינת והייחודית ביותר במסגרת התחרות המקדימה לבחירת נציג ישראל לאירוויזיון. בהופעותיה היא עושה שימוש בלופר, אמצעי מוזיקלי המאפשר לה להקליט את קולה בשידור חי ולהשמיעו ברקע כך שהוא יישמע כקולות ליווי לשירתה שלה בהמשך השיר. 

לדבריה רכשה את הלופר לפני כשנה ולמדה בעצמה כיצד לשלבו בהופעותיה. השימוש המדויק, הנבון והמוזיקלי של ברזילי בלופר מייצר שפה חדשה, רב-מימדית ומסקרנת, ובניגוד לאהרוני ולמרגי אין חשש שהופעתה לא תבלוט בערב התחרות אם תיבחר לייצג את ישראל בליסבון. עם זאת חשוב להדגיש כי תקנון האירוויזיון אינו מאפשר השמעת קולות אנושיים מוקלטים במהלך ההופעה, אולם לא ברור אם ההתייחסות היא לקולות שהוקלטו מראש או לכאלה שמוקלטים במהלך ההופעה. נושא ההקלטה והעיוות הקולי במהלך ההופעה בתחרות עלה בעבר, וניכר כי רשות השידור האירופית הפגינה לא פעם גמישות מפתיעה. דוגמא לכך ניתן למצוא בשיר הנורבגי מהתחרות האחרונה שבמהלכו הוקלטו והושמעו קולות אנושיים של הסולן, אולם במקרה זה מדובר במספר מילים מתוך הפזמון ולא באלמנט שסביבו בנויה ההופעה כמו במקרה של ברזילי. אף על פי שברזילי הוכיחה במהלך שלבי ההופעות השונים את מקצועיותה ואת יכולותיה המוזיקליות גם ללא הלופר, אין ספק שהשימוש בו מדגיש את ייחודה של ברזילי ולכן ראוי לבחון את הנושא לעומק טרם השלב הסופי לבחירת הנציג.


בסרטון - תקציר השירים הישראלים שהתחרו באירוויזיון מאז הצטרפותה של ישראל לתחרויות

תכנית הגמר של הכוכב הבא תשודר ב-13 בפברואר, והדחתם של אהרוני, מרגי או ברזילי לפני שלב זה היא תסריט אפשרי אולם בעל סיכויים נמוכים. מאחר שהשלבים המוקדמים בתכנית הסתיים לפני מספר שבועות וזהות האמנים שיופיעו בגמר ידועה בהפקה, הוזמנו יוצרים רבים לכתוב שירים עבור המועמדים לייצוג ישראל. בשונה משנים קודמות בהן נעשה נסיון 'לקלוע' לטעם האירופאי באמצעות מראה אטרקטיבי, עיבודים עכשוויים או קריצות לסגנונות מוזיקליים נפוצים ביבשת, רבים מקווים כי בחירת השיר השנה תתמקד בהבלטת מאפייניו היחודיים של האמן, בדיוק כשם שסוברל הקסים את אירופה כולה עם קולו יוצא הדופן וסגנונו היחודי שבלטו בין עשרות שירי הפופ שהושרו באירוויזיון האחרון.

תכנית הגמר של הכוכב הבא תשודר בערוץ 12 (שידורי קשת) ב-13 בפברואר.
חצאי הגמר הראשון והשני של תחרות האירוויזיון ה-63 יתקיימו ב-8 וב-10 במאי בהתאמה. בגמר האירוויזיון שיתקיים ב-12 במאי ישתתפו עשרים מדינות ששיריהן יעפילו מחצאי הגמר, פורטוגל המארחת וכן חמש המממנות העיקריות של רשות השידור האירופאית – גרמניה, בריטניה, איטליה, ספרד וצרפת.

תחרות האירוויזיון תשודר ב"כאן 11", ב"כאן 88" ובדיגיטל.

שלכם, יואב אלעד


תגובה 1:

  1. כתבה מרתקת! כיף לראות שהרלוונטיות של התחרות חוזרת.
    מחכה בקוצר רוח לדיווחים מהתחרות עצמה.

    גילה, רעננה

    השבמחק

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן