10.6.2017

הרוזנת מאריצה-תיאטרון האופרטה ההונגרי בבית האופרה

עשירים, אצילים, בורגנים ו"פשוטי העם". טלנובלה מתקתקה וצפויה שגורמת לצופה בה לצחוק גם ברגעים "דרמתיים". סיפור אהבה בין הרוזנת מאריצה (האלמנה) לבין מנהל האחוזה החדש שלה, שהוא למעשה רוזן בתחפושת, המסתיר את השתייכותו למעמד האצולה. כדי להיפטר ממחזריה הרבים ממציאה הרוזנת מאריצה ארוס בדוי, אך מתברר כי אדם בשם הזה קיים, והוא אף מגיע למקום, מתאהב בה ואף מבקש את ידה. בסופו של דבר מסתיימת האופרטה בסוף טוב, בניצחון האהבה... ובלעג קל על ה"אצולה" העשירה, שכשמגיעים לאהבה, גם בנותיה ובניה דומים לכל האחרים. האופרה הישראלית תארח בחודש יוני הקרוב את תיאטרון האופרטה הממלכתי מבודפשט. הפעם שבים אשפי האופרטה מבודפשט – כ-120 הסולנים, זמרי המקהלה, הרקדנים והתזמורת – עם הפקה עשירה וססגונית של  "הרוזנת מאריצה"- מהאופרטות הידועות והאהובות ביותר מאת המלחין ההונגרי הידוע אמריך קלמן. 



"הרוזנת מאריצה" תעלה בהיכל אמנויות הבמה בת"א בתאריכים 15-24 ביוני 2017.

האופרטה מבוססת על ספר מאת אלפרד גרונוולד ויוליוס ברמר, והיא הועלתה לראשונה בוינה ב- 1924. היא מיוחדת בכך שעלילתה אינה מתרחשת רק בחצרות האצולה, אלא בקרב המון העם בטרנסילבניה. משולבים בה מחולות הונגריים ורומנים כמו צ`רדאש ואפילו ואלס וינאי. יצירתו זו של אמריך קלמן שזורה בלהיטים מוכרים לכל חובב של אופרטה: "קולוז'ואר המקסימה", "בוא צועני", "געגועים לעיר הגדולה", "נגן כמו פעם" ו"לא נותר אלא לרקוד".
המלחין היהודי אמריך קלמן, נחשב למוסיקאי ההונגרי המוכר ביותר בעולם. למעשה אין שנייה שבה לא מנוגנת יצירה שלו ברדיו אי-שם ברחבי העולם. הוא נולד בשם אימרה קופשטיין (Koppstein) בעיר שיופוק שלחוף אגם בלטון בהונגריה.


המלחין-אמריך קלמן
בשנת 1900 החל בלימודי משפטים באוניברסיטת בודפשט ובמקביל נרשם לאקדמיה למוזיקה ע"ש פרנץ ליסט, שם התיידד עם בלה בארטוק וזולטאן קודאי. בצעירותו למד נגינה בפסנתר והתעתד להיות פסנתרן, אבל מחלת פרקים מנעה ממנו את הנגינה והוא החל לעסוק בקומפוזיציה. לאחר שסיים את לימודיו התקבל לעבודה כמבקר מוזיקלי בעיתון יומי. בשנת 1908 עבר לווינה ושם קנה לו שם עולמי עם האופרטות המפורסמות שלו "הרוזנת מאריצה", "נסיכת הצ'רדש" (לליברית של לאו שטיין), "נסיכת הקרקס" ו- "הביידר". עם השתלטות הנאצים על אוסטריה נמלט קלמן לפריז ומשם היגר ארצות הברית. ב-1942 קיבל שם אזרחות. לאחר המלחמה, בשנת 1945 חזר לאירופה וגר בפריז. הוא נפטר בפריז בשנת 1953 ונקבר בווינה.

תיאטרון האופרטה הממלכתי ההונגרי
תיאטרון האופרטה הממלכתי של בודפשט נחשב לבית היוצר המוביל באירופה להפקות מז'אנר האופרטה. התיאטרון נוסד בשנת 1923 ועם פתיחתו החל עידן הזהב של הז'אנר בבירה ההונגרית. משנות ה-60 הורחבה פעילות התיאטרון והוא החל להתמחות גם במחזות זמר. כך הועלו במסגרתו בין היתר הקלסיקות "גבירתי הנאווה", "היפה והחיה", "סיפור הפרברים", "כנר על הגג", "מצחיקונת", "קברט", "מיס סיגון", "צלילי המוזיקה", "אליזבט", "אותו הזמן בשנה הבאה" ומחזמר הפופ המועלה בברודוויי "Alter Boys". בשנים האחרונות, מביא תיאטרון האופרטה את השובבות והשמחה ההונגרית גם לבלגרד, מינכן, רומא, אמסטרדם, לונדון, ווינה, סנט פטרסבורג, פרנקפורט ותל-אביב. כמו כן, קיים סיבובי הופעות ארוכים בארה"ב, יפן, קנדה, איחוד הנסיכויות ובמזרח הרחוק.

את האופרטה ביים הבמאי מיקלוש גאבור קרני הידוע גם בכינויו קרו. הוא מנהלו האמנותי של בית האופרטה הממלכתי ונחשב בארצו ל"מר אופרטה". הוא בוגר לימודי תיאטרון וקולנוע במדינתו ובמשך עשר שנים היה במאי באופרטה הלאומית של הונגריה. ב-2001 מונה לבמאי תיאטרון האופרטה הממלכתי של בודפשט.  במרוצת עבודתו הוא ביים את האופרות "מאדאם בטרפליי", "מקבת" ו"דון קרלו", ומיוזיקלס רבים, בהם "מיס סייגון", "רומיאו ויוליה" ו"אליזבת". במקביל לעבודתו בהונגריה הוא ביים גם בתיאטרון הלאומי של זלצבורג, באופרה בווינה ועוד. ב-2008 זכה בפרס האמן המצטיין של הונגריה.

תיאטרון האופרטה ההונגרי מצליח לשמר את אמנות האופרטה ואף למשוך את הדור הצעיר. משתתפים בו  רקדנים וסולנים צעירים, שחלקם הגדול מופיע גם במחזות זמר. המבוגרים מגיעים כי הם מכירים ואוהבים את המוסיקה. הצעירים מגיעים בגלל השואו, הרקדנים הצעירים וההומור ההונגרי הידוע.


על אמנות האופרטה
האופרטה דומה לאופרה, אך היא עוסקת בנושאים פחות רציניים ועמוקים. בעצם, היא מהווה את ראשיתו של המחזמר. לרוב, הסיפור מועבר באמצעות דיבור ולא באמצעות שירה. האופרטה נחשבת לפחות "רצינית" מאופרה, מכיוון שיש לה יותר קשר לעלילות (שהן בדרך כלל קומיות) מאשר למוזיקה. האופרטה היא למעשה הז'אנר שממנו יצא המחזמר.

להזמנת כרטיסים: 03-692777, www.israel-opera.co.il או ב - *3221  BRAVO!

שלכם, יורם בר-סלע


לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-
בפייסבוק - facebook.com/Tarbut.and.the.City
גוגל פלוס plus.google.com/Tarbut.and.the.City

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן