3.6.2017

הנסיך הקטן – אגדה לילדים? מיצג מוזיקלי של שרה שוהם

ביום רביעי בשעה 19:00, יוצג בסינמטק חיפה המיצג: הנסיך הקטן-הצגה לילדים? המיצג נוצר ע"י המלחינה והמעבדת שרה שוהם, והוא כולל קטעי אנימציה מלווים במוסיקה שהלחינה ושירת מקהלה. המיצג נוצר לכבוד השקת התקליטור "צייר לי כבשה" וזכה לתגובות נרגשות כשהוצג ב"אלמא", סינמטק תל-אביב ואולם ענב בתל-אביב. 

המיצג נראה כמו סרט קולנוע משולב בהנחיה תמציתית של המלחינה בעצמה, בקטעי דוקו-אמנותיים מימי מלחמת העולם השנייה והשואה, לצד סרטי אנימציה אומנותיים ווידאו-ארט. מטרת המיצג לעורר מוּדעוּת נגד ביטויי שנאה ואנטישמיוּת.


אנטואן דה סנט אקזופרי, מחבר הספר "הנסיך הקטן" נעלם יחד עם מטוס הקרב האמריקאי שלו ב- 31 ביולי 1944. זה קרה לאחר שעזב את צרפת ושכנע את צבא ארה"ב לגייס אותו למלחמה נגד הנאצים. 



בעקבות קריאת כתבים נוספים של אנטואן דה סנט אקזופרי, גילתה שרה שוהם בין קפליה של אגדת הילדים הקלאסית, רמזים "עבים" למעשי הנאצים וביקורת נוקבת על חברה שאיבדה על ערכי הרוח והכבוד לזכויות האדם. כוחנות, תאוות בצע, התנשאות, שנאה ואנטישמיות. כל אלה מיוצגים ע"י הדמויות המגוחכות שפוגש הנסיך הקטן על הכוכבים בהם הוא מבקר.  שרה שוהם היא קצת כמו הנסיך הקטן. מתוסכלת מעוולות העולם, שואלת שאלות ומאירה בזרקור של צלילים, תמונות והתרחשויות, את הנקודות האפלות בהוויה שלנו. 


"והוא, הנסיך הקטן, הוא ילד פילוסוף שאיננו מסתפק בתשובות פשוטות או בחוסר תשובה", אומרת שרה שוהם שיצרה את המיצג המוזיקלי הביקורתי. "הוא חותר לשורש הדברים; מנסה לגלות מה האמת. כשאיננו מקבל תשובה מאיש העסקים מה הוא עושה בכוכבים הרבים אותם הוא צובר, הוא שואל שוב ושוב, עד שהוא נענה. הוא מבין שאיש העסקים רושם את מספרם על פתק, ומניח את הפתק במגירה — בבנק... אז מתעוררת סקרנותו של הנסיך והוא מתעקש ומברר: מה תועלת יש בכך? כל מפגש עם דמות בספר מעמת אותנו עם התרחקותנו כמבוגרים מן האמת, ממי שאנחנו ביסודנו" מוסיפה שרה שוהם. 

הנסיך הקטן של שרה שוהם אינו אגדת ילדים. הוא מופע מולטימדיה מרגש ומומלץ לאוהבי מוסיקה ואמנות-מעל גיל 16. 




בהפקת המיזם האמנותי השתתפו היוצרים הבאים:
  • שָׂרָה שֹהַם – מלחינה, בוגרת האקדמיה למוסיקה ע"ש רובין, ת"א. זוכת מענקי המועצה לתרבות ומפעלות  הפיס וקרן ת"א לתרבות. זוכת פרסים בתחרויות בינ"ל, בפרסי רוהמ"מ, ובפרס אקו"ם על מפעל חיים.  
  • רוֹנִית שָׁפִּירָא- מנצחת מקהלת 'לי-רון', הרצליה, בוגרת המדרשה והאקדמיה למוסיקה, אוניברסיטת ת"א. זוכת פרסים רבים ומדליות זהב בתחרויות בינ"ל בישראל ובחו"ל.      
  • גַיא מַנהַיים - טנור, בוגר מגמת תיאטרון, אונ' ת"א. הופיע באופרה הקאמרית, ניו-יורק באופרה הישראלית ובאופרה של לייפציג. זוכה מלגות קרן התרבות אמריקה-ישראל  והמכון הישראלי לאמנות השירה.
  • דָלית לֶדֶר –זמרת במקהלה, מנהלת מערכות וידאו ופיתוח תוכן ומרצה במרכז הבינתחומי, הרצליה.  
  • אַלֶכְּס גְּרוּזבֶּרג -  פסנתרן קונצרטים, בוגר האקדמיה לאומנויות, מוסקבה. זוכה בפרס התחרות הלאומית לפסנתרני בריה"מ.  עלה לישראל ב- 1990. פסנתרן הבית  של  מקהלת  'לי- רון'.
  • חֲיוּתָה דְּביר – בוגרת האק' למוסיקה ע"ש רובין והאונ' העברית, ירושלים. עורכת בכירה ב'קול -המוסיקה' ומפיקת 'אתנחתא'. זכתה בפרסי המועצה לתרבות, פרס מנהל קול ישראל ופרס אקו"ם על מפעל חיים.
  • ורדה זליג - מנצחת מקהלות, בוגרת  Aharon Copland School of Music NY בניצוח מקהלות והוראת שירת המקהלה, ומוזיקולוגיה בהצטיינות באוניברסיטת בר-אילן.
  • מקהלת ברתיני - המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני, מנצח רונן בורשבסקי, מופיעה עם התזמורות המובילות בארץ. במקביל, למקהלה הרכב קאמרי, בביצוע רפרטואר א-קפלה ויצירות עם הרכבים קאמריים, בארץ ובחו"ל. 
  • אמנון בֶּעהם - בוגר האקדמיה למוסיקה, ירושלים. זמר-טנור ושחקן. שר את תפקיד הדמויות בגירסה של 'הנסיך הקטן' בצרפתית.   
  • עִנבל לַייטְנֶר - מאיירת ואנימטורית בוגרת אקדמיה בצלאל,ירושלים. הציגה סרטי אנימציה בפסטיבלים בחו"ל. איוריה הוצגו בתערוכות קבוצתיות בישראל ובתערוכת יחיד בצרפת.
  • דודו שליטא - למד אמנות, מוסיקה ואנימציה בישראל, ארה"ב וקנדה. במאי מפיק ויוצר בכיר. אוצר בפס. האנימציה, סינמטק ת"א, יועץ ולקטור לפס. חיפה ודוקאביב. זוכה פרס ראשון בפסטיבל סלרנו, איטליה, עבור סרטו הדוקומנטארי "היעלים של עין גדי". 
  • טל הדר - אנימציה "השיכור", בוגרת בצלאל.   
  • פֶּרֶץ חורשָׁתי - ניצול שואה, חירף נפשו ביערות, כפרטיזן, לצד האחים ביילסקי. איורים מתוך עבודותיו "ציירתי את מה שראיתי" על חייו בקרבה תמידית למוות שממנו ניצל פעמים רבות בדרך נס.
  • שרה מלצר - ציירת, ד"ר בחינוך, מחברת תכניות לימודים לשילוב אומנויות בהוראה, עליהם זכתה בפרס יו"ר הכנסת לאיכות-החיים 1994. עבודותיה יוצאות הדופן מוצגות בארץ וברחבי העולם.
  • גילה אברהמסון - מוזיקאית ומתרגמת יצירות רבות של טובי המלחינים הישראליים לאנגלית.
  • ניר רצ'קובסקי - סופר, מתרגם ועורך ספרותי. פרסם את הרומן בת, אהובה, את ספר הילדים לך לך ותרגם יצירות רבות מן הספרות הצרפתית הקלאסית והעכשווית, ביניהן  סוויטה צרפתית מאת אירן נמירובסקי.
  • שמוּלִיק קוֹבָלסקי -  בוגר האקדמיה למוסיקה ע"ש רובין בירושלים,זוכה פרסים בינ"ל רבים  בנגינת ג'אז ומוסיקה אתנית. מייסד ביה"ס לג'אז  הצוללת הצהובה בירושלים.

שלכם, יורם בר-סלע



              




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן