1.5.2017

NearEastern Voices – Singing for Hope

תל-אביב, קיץ 2014 ימי מבצע "צוק איתן". לחימה ברצועת עזה. אוכלוסיה מקומית שחייה הפכו לגיהנום. גוש דן מותקף ע"י טילים. לוחמים הרוגים ופצועים משני הצדדים. ובעיר, יהודים מתנפלים על עוברי אורח (ערבים ושנראים להם ערבים). 

חגי גורן, הרגיש שהוא נחנק מהאירועים וחיפש מה אפשר לעשות. מתוך האימה והתסכול, החליט לפעול בתחום המומחיות שלו – מוסיקה. חגי, יזם ומנהל אירועים מוסיקליים, המייסד והמנהל של מקהלת ברתיני, בחר לאחד בין כמה יוצרים מוסיקליים המשלבים בין מוסיקה ערבית ויהודית, ולהקים את פרוייקט NearEastern Voices שבו יושמעו שירים בערבית ובעברית, בעיבודים למקהלה.

למיזם של חגי גורן קדמו כמה אירועים משמעותיים שהובילו לגיבוש הרעיון. 


אוגוסט 2016, בורגונדי–צרפת קונצרט של מוסיקה מזרחית ומערבית. אנסמבל נגנים ערבי יהודי (ישראלי) משמיע את היצירה "מואשה" שהלחין ניזאר אל חטאר. "מואשה היא מטפחת שעליה נהגו לכתוב שירה ולתלות על הקיר. זה מנהג ערבי עתיק. היצירה נכתבה בסגנון אנדלוסי עם מלים בערבית עתיקה", אומר ניזאר וממשיך: "היתה התרגשות גדולה. עם סיום היצירה, עלה מישהו מהקהל, הצטרף אלינו על הפסנתר וניגן איתנו את כל היצירה ששמע לראשונה לפני רגע". כנראה יש משהו מיוחד בחיבור בין מוסיקה ערבית למערבית. ניזאר אלחטאר הוא כותב, מלחין, מנצח ופסנתרן. קיבל הכרה בינלאומית ועטור פרסים . למד באקדמיה למוסיקה בירושלים. היום לומד להשלמת התואר השלישי בקומפוזיציה, באוניברסיטת בר אילן. מאז לימודיו, הוא עוסק בשילובים שונים של מוסיקה מזרחית ומערבית. הקים את אנסמבל "אבעאד" (מימדים): רביעיית כלי קשת, חליל צד, עוד, קאנון, כלי הקשה ופסנתר. "רביעיית כלי המיתר מייצגת את המוסיקה המערבית, העוד והקאנון את המזרחית" אומר ניזאר. לאחרונה, הקים ניזאר את להקת "הרמוניקה" המנגישה מוסיקה לקהל שאינו נחשף אליה. במסגרת מתנ"ס לוד, יזם פרוייקט בו לומדים ילדי לוד לנגן על כלים עממיים. היום פועלות כבר 3 תזמורות ילדים שהוקמו במסגרת הפרוייקט.

מרץ 2016, סאן ג'מיניאנו–איטליה מאריא ג'ובראן, זמרת סופרן מנצרת שרה את השיר "יא טיור" (הציפרים) במסגרת רסיטל שרובו מוסיקה מערבית. כבר 3 שנים, לומדת מאריא פיתוח קול אצל פטריציה מורנדיני בפירנצה, ובסיום כל תקופת לימודים, היא מקיימת רסיטל בסן-ג'מיניאנו. "גדלתי בנצרת וספגתי מוסיקה ערבית לצד מוסיקה מערבית. הפעם בחרתי לשיר את השיר של המלחין המצרי אל קאסאבג'י וששרה אסמהאן, כדי לציין את אהבתי לשילוב בין מוסיקה ערבית למערבית" אומרת מאריא. היום גרה מאריא בכפר כנא. היא התחילה ללמוד בבית האמנויות במזרע בכתה ו. ניגנה על חצוצרה, למדה פיתוח קול ושרה במקהלה הרב-תרבותית מקהלת שני בניצוחה של פנינה ענבר. בהמשך, השלימה את מבחני הבגרות עם 10! יחידות במוסיקה (במקביל ללימודי ביולוגיה ואלקטרוניקה). קיבלה תואר ראשון במוסיקה מאוניברסיטת חיפה, והיום, לומדת לתואר שני באוניברסיטת חיפה ובמקביל לומדת לתואר ראשון בזמרה קלאסית באקדמיה למוסיקה בירושלים. 

אוקטובר 1994, מסוף הערבה מנהיגי ירדן וישראל חותמים על הסכם שלום בין שתי המדינות. עבור שרה שוהם, מלחינה ומעבדת, זה היה אירוע מרגש ומכונן. "השמיים היו כמו פעמון ענק שמצלצל שלום, מקצה העולם ועד סופו. הייתי בטוחה שזהו. השלום הגיע והמלחמות תמו" אומרת שרה שוהם, שמאז, מוצאת את עצמה שוב ושוב כותבת יצירות שכולן מתמקדות בהבנה וסובלנות ומשלבות שירה בשפות שונות "איך להקשיב לקיום של מישהו אחר, לחלומות ולמצוקות שלו. איך להתחשב ולחיות יחד, גם אם הצד השני אינו חושב או חי כמונו. זה מה שמעסיק אותי כל הזמן" אומרת שרה.
בעקבות האירוע המרגש, כתבה שרה את היצירה "ולא ילמדו עוד מלחמה" המבוססת על מנגינה של עזרא גבאי. היצירה הכוללת טקסטים בעברית, ערבית ואנגלית, הושמעה ע"י מקהלת קנטבילה של אווה פיטליק ומאז, מושרת באירועים רבים בעולם. בשנת 2010, השתתפה שוהם בועידת שלום בין מקהלות הים התיכון, שנערכה בברצלונה. בועידה זו, שרה מקהלת נוער בניצוחו של קים בונאר את היצירה Loquimini ritatem! – עיבוד של שרה שוהם לשירים קטאלניים. מאז מושרת היצירה באזורי חיכוך בעולם.


NearEastern voices-Singing for Hope
מקהלת ברתיני, בניהולו של חגי גורן, ובניצוחו של המנהל המוסיקלי רונן בורושבסקי, מחברת בין הקצוות המוסיקליים שכל כך רוצים ליצור יחד, במסגרת NearEastern voices. פרוייקט מוסיקאלי המשלב מוסיקה ערבית, יהודית, בדואית ותימנית, בעיבודים למקהלה ולאנסמבל נגנים. שירים משל פיירוז, מוחמד עבד אל ווהאב ואחרים. הפרוייקט התחיל בסדרת קונצרטים בצרפת והקלטת התקליטור. חגי גורן, שהקים ומנהל את המקהלה המשובחת, מושך בחוטים ויוצר חיבור תרבותי מרגש, המגשר בין אנשים ותרבויות. 

"אני חולם שבעתיד צמד המילים 'דו קיום' יקבל משמעות הלכה למעשה. כמו שמתקיים בלוד. יש כאן השלמה, יש הבנה, יש חיים שמתנהלים זה לצד זה וזה עם זה. אני מנהל מקהלות בבית ספר מעורב של יהודים וערבים. כשילדים מנגנים יחד הם ביחד. יש הרמוניה, יש משהו שלם אחד שמקרב. הלוואי שכך זה יהיה גם במציאות הישראלית" אומר ניזאר אל חטאר על מעורבותו בפרוייקט.

המופעים הקרובים בישראל:
21 באפריל 2018 11:30 | הכנסיה היוונית אורתודוכסית בחיפה
24 באפריל 2018 20:00 | צוותא תל-אביב
29 באפריל 2018 20:00 | אודיטוריום האוניברסיטה המורמונית בירושלים


שלכם, יורם בר-סלע


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן