24.4.2017

התזמורת הפילהרמונית הישראלית מארחת את התזמורת הסימפונית טורונטו

לראשונה בישראל, מארחת התזמורת הפילהרמונית הישראלית את התזמורת הסימפונית של טורנטו, אחת התזמורות הבולטות הפועלות היום בחוף המזרחי בקנדה ובארצות הברית. התזמורת תגיע לשני קונצרטים מיוחדים עם תוכנית מגוונת ומרתקת בניצוחו של המנהל המוסיקלי של התזמורת  פיטר אוּנדג'אן, ובהשתתפות הכנר הכוכב מקסים ונגרוב. ביקור התזמורת בישראל נעשה כחלק מחגיגות 150 שנה לעצמאותה של קנדה.


בתכנית:
  • ברהמס קונצ'רטו לכינור ברה מז'ור אופוס 77 
  • דבוז'ק סימפוניה מספר 7 רה מינור אופוס 70 
  • ג'ורדן פאל (מלחין הבית של התזמורת) Iris - יצירה שנכתבה לאחרונה במיוחד עבור התזמורת.



אודות התזמורת:
התזמורת הסימפונית של טורונטו הוקמה בשנת 1922. מנצחה הראשון היה לואיג'י ואן קוניץ. לאחר מותו כיהן המנצח והמלחין ארנסטו מקמילן כמנהל המוסיקלי של התזמורת במשך 25 שנה. אחריו היו בין המנהלים המוסיקליים מנצחים כמו וולטר סוסקינד, סייג'י אוסבה, ויקטור פלדבריל ועוד. בין השנים 1975-1988 המנצח סר אנדרו דייויס היה למנהל המוסיקלי. בשנות התשעים נתקלה התזמורת בקשיים כלכליים שהביאו לבסוף לעזיבתו של המנהל המוסיקלי יוקה פקב סאראסטה. בשנת 2001 מונה פיטר אוּנדג'אן למנהל המוסיקלי והשנה הוא מסיים את תפקידו. במהלך שנות פעילותו עלה מספר המנויים למספר הגדול ביותר שידעה התזמורת אי פעם. הישג מרשים מאד בתקופה שבה התזמורות נאבקות על קיומן ועל משיכת קהל של צעירים.


המנצח פיטר אוּנדג'אן:  
יליד טורונטו, ב-2004, תחת ניהולו המוזיקלי של אוּנדג'אן, הגיעה סימפוניית טורונטו להישגים חדשים, סיבובי הופעות שונים על הבימות הנחשבות, ורוח חדשה וחדשנית מפעילה את נגני התזמורת ואת הקהל. הוא הוביל לאחרונה את התזמורת לסיבוב הופעות באירופה, שכלל קונצרט לו נמכרו כל הכרטיסים בהיכל הקונצרטחבאו באמסטרדם. הסימפונית טורונטו, תחת ניהולו המוזיקלי של אוּנדג'אן, הייתה התזמורת הצפון אמריקאית הראשונה שהופיעה באולם הקונצרטים הרפה שבאיסלנד.  

אוּנדג'אן אף ניהל מוסיקלית את התזמורת הלאומית המלכותית בסקוטלנד, איתה הופיעה לראשונה בסין. הוא ניצח על תזמורות בברלין, באמסטרדם, בניו יורק, בשיקגו, בסידני וגם בתל אביב. אוּנדג'אן ניצח גם בפסטיבל ה'פרומס' של ה-BBC, בפסטיבל האביב של פראג, בפסטיבל אדינבורו ובפסטיבל מוצרט בו היה מנהל אמנותי מ-2003 ועד 2005. 

אוּנדג'אן היה מנצח אורח בסימפוניה של דטרויט מ-2006 עד 2010, וכן מנהל אמנותי בפסטיבל הבינלאומי קאראומור שבניו יורק מ-1997 ועד 2007. מאז 1981 אוּנדג'אן הוא מרצה אורח בבית הספר 'ייל' למוזיקה, שהעניק לו את מדליית 'סאנפורד' לשירות יוצא מן הכלל לעולם המוזיקה ב-2013. 
על הביקור בישראל מסר אונדג'אן: "חגיגות 150 שנה לקנדה הן בהחלט סיבה לקיום אירוע משמעותי. אני שמח להגיע לישראל עם התזמורת ונרגש מהזכות לצור גשר תרבותי בין המדינות לכבוד המאורע".

הסולן מקסים ונגרוב: 
הוכתר כאחד המוזיקאים הטובים בעולם, ויש הרואים בו את נגן המיתר הטוב בעולם כיום, זוכה פרס הגראמי, ונגרוב נהנה מהערכה בינלאומית גם כמנצח, והוא אחד מהסולנים המבוקשים במוזיקה קלאסית. 

ונגרוב נולד ב-1974 בנובוסיבירסק והתחיל את הקריירה שלו כסולן כינור בגיל 5!. בגיל 10 ונגרוב זכה בתחרויות הבינלאומיות וויניאווסקי וקארל פלש. הוא למד עם גאלינה טורצ'אנינובה וזאקר ברון, ובגיל 10 ביצע את ההקלטה הראשונה שלו. מאז הוא מקליט ללא הפסקה בחברות הקלטות מפורסמות כמו melodia, teldec ו- emi, וזכה בין היתר בפרס גראמי ובפרס גראמופון כאמן השנה. בגיל 16 עלה לישראל עם משפחתו.

ב-2007 הלך בצעדיו של המנטור שלו – מסטיסלב רוסטרופוביץ', והפנה את תשומת ליבו לניצוח. מאז, הוא מנצח על תזמורות ידועות בעולם, ביניהן התזמורות הסימפוניות של טורונטו ומונטריאול. ב-2010, מונה ונגרוב להיות מנצח בכיר בתזמורת הפסטיבל של גשטאד, וביוני 2014 סיים בהצטיינות את לימודי הניצוח שלו במוסד ללימודי מוזיקה במוסקבה עם פרופסור יורי סימונוב, ולאחרונה החל בהכשרה בניצוח על אופרה. ונגרוב הופיע כסולן/מנצח עם תזמורות רבות, ביניהן התזמורת הפילהרמונית של ברלין, התזמורת הסימפונית של לונדון והתזמורת הסימפונית של ה- BBC. 


על התכנית: 
הקונצ'רטו לכינור של ברהמס הוא אחד מהקונצ'רטו לכינור האוהבים ביותר, היצירה נוגנה בבכורה ב-1 בינואר 1878 על ידי הכנר יוזף  יואכים עבורו נכתבה. הקונצ'רטו נחשב ליצירה חשובה ומציבה בפני הסולן אתגרים מוסיקליים וטכניים קשים ומאתגרים. 

הסימפוניה השביעית של דבוז'ק היא הרומנטית ביותר מכל הסימפוניות של המלחין הצ'כי ומושפעת מברהמס ומצ'ייקובסקי. 

ג'ורדן פאל, יליד 1983, למרות גילו הצעיר נחשב לאחד המלחינים המבוקשים והמנוגנים בקנדה בשנים האחרונות. יצירותיו נוגנו על ידי מיטב התזמורות בקנדה. הוא מלחין הבית של התזמורת הסימפונית של טורונטו, ואת היצירה Iris , יצירה משנת 2017 שנכתבה עבור התזמורת.

תיאטרון ירושלים אולם שרובר יום חמישי 11/5 בשעה 20:30
להזמנות בירושלים הכנסו לאתר קופת בראבו או בטלפון *6226

היכל התרבות תל אביב-יפו מוצאי שבת 13/5 בשעה 21:00
להזמנות בתל אביב התקשרו לקופת הפילהרמונית הישראלית 3766*


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן