22.5.2016

להקת המחול של לולה וושינגטון – בהיכל אמנויות הבמה בתל-אביב

חובבי המחול חווים ימים לא פשוטים. כמו תחומי אמנות אחרים, אמנות המחול מושפעת ומשקפת את הקושי הרווח בעולם. הקושי כנראה תמיד היה שם, אך יכולתה היום, יכולתה של התקשורת על גווניה לחשוף אותנו לכאב ולסבל חזקה וחודרת. אחד המוטיבים המבטא זאת הם אותם "פירכוסים" המופיעים כסגנון אמנותי. הרקדנים כאחוזי תזזית מתעוותים, רוטטים לצלילים צורמים ונוקבים.

מדוע אני טורחת על הקדמה כל כך קודרת? 

ביוני מגיעה להקת לולה וושינגטון להופיע בארץ, רקדנים אפרו אמריקאים ברפרטואר המשלב מחול אפריקאי, בלט קלאסי, מודרני והיפ הופ לצלילי מוסיקת גוספל – נראה מאד מבטיח, ואולי יהיה זה מופע עם נחמה קטנה. רוך בתנועה, בכוריאוגרפיה ובצלילים. 


תיאטרון המחול לוּלה וושינגטון הוקם בשנת 1980 על ידי הרקדנית והכוריאוגרפית לוּלה וושינגטון ובן זוגה ארווין וושינגטון, כדי לתת במה לרקדנים בני מיעוטים מן השכונות. היום מופיעה הלהקה בכל רחבי ארצות הברית וברחבי העולם. 
לוּלה וושינגטון גילתה את המחול המודרני כשנחשפה לעבודתו של אלווין איילי (כוריאוגרף אפרו – אמריקאי מדהים). בגיל 22, נשואה צעירה ואמא לתינוקת, נדחתה בקשתה ללמוד מחול בטענה שהיא מבוגרת מדי. מחאתה ונחישותה הביאו לשינוי ההחלטה.

היא הקימה את איגוד המחול השחור באוניברסיטת לוס אנג'לס, והביאה לקמפוס אמנים בני מיעוטים שונים. במקביל רקדה בלהקות שונות בלוס אנג'לס. את החלום שלה להקים להקת מחול שתרקוד את יצירותיה שלה בנוסף לעבודות של יוצרים מהקהילה האפרו אמריקאית הגשימה כשהקימה את תיאטרון המחול לוּלה וושינגטון. 
ב- 1983 הוקם בית ספר למחול הפועל לצד הלהקה. בית הספר מאפשר לילדי השכונות ללמוד מחול בחינם או במחירים מאד נמוכים באמצעות תכנית שנקראת "אני עושה מחול. לא סמים". הסטודיו נמצא באחת משכונות המצוקה של לוס אנג'לס, מאז הקמתו למדו בבית הספר מעל ל-45 אלף תלמידים.



ללוּלה סגנון מיוחד והיא מוערכת כמורה, רקדנית וכוריאוגרפית. עבודתה זכתה לשבחי הביקורת על היצירתיות, האמירות הפוליטיות והחברתיות ושילוב שורשיה האפרו אמריקאים ביצירתה. 

היא סייעה לבמאי ג'יימס קמרון ביצירת סרטו "אווטאר", בעבודה על התנועה של אנשי ה-נא ויי. הדרך בה הם מברכים אחד את השני כשהם נוגעים במצח ב"עין השלישית" הוא רעיון שהיא העלתה. במשך שנתיים ליוותה את הפרויקט כשהיא עובדת על התנועה ועל סצינות הטקס, המחול והלחימה. 

כמו כן יצרה את הכוריאוגרפיה לסרט האנימציה "בת הים הקטנה" של דיסני (השיר לו יצרה כוריאוגרפיה "מתחת לים" אף זכה באוסקר), ואת הכוריאוגרפיה לביצוע עם רקדנים חיים לשיר בטקס האוסקר. 

מספר סרטים ותכניות טלוויזיה הוקדשו ליצירתה והיא זכתה במספר רב של פרסים.

לוּלה עוסקת גם בעבודה התנדבותית בתחומים שונים ובארגונים רבים בהם הצלב האדום. 

את הלהקה היא מנהלת ביחד עם בעלה ארווין וושינגטון, עיתונאי ותסריטאי בהכשרתו, הפועל להשגת תקציבים לפעילות הלהקה ובית הספר. מנהלת שותפה, כוריאוגרפית ורקדנית בלהקה היא בתם של השניים טמיקה וושינגטון מילר. המנהל המוסיקלי והאיש מאחורי ההרכב המלווה את הלהקה בהופעות חיות הוא מרקוס ל' מילר, מוסיקאי מוערך ובן זוגה של טמיקה.


תיאטרון המחול לולה וושינגטון יציג בישראל תכנית מגוונת הכוללת עבודות של לוּלה וושינגטון ושל יוצרים נוספים. מבין העבודות ברפרטואר הלהקה שיוצגו:
חיפוש אחרי אנושיות – עבודה של לולה וושינגטון משנת 2015 לצלילי מוסיקה חיה של מרקוס לי מילר.
עטינו את המסכה – עבודה של לוּלה וושינגטון משנת 2006.
מחשבות אקראיות – עבודה של לולה וושינגטון משנת 2013 למוסיקה של נגן הג'אז האגדי טרנס בלנשרד.
שלטון – עבודת היפ הופ שיצר עבור הלהקה הכוריאוגרף רני האריס, עבודה קודמת שלו הועלתה בארץ על ידי להקת המחול אלווין איילי וזכתה לשבחים ולתגובות חמות.
שירי גוספל – עבודה של דונלד מקייל לפי ארבעה שירי גוספל. דונלד מקייל הוא אחד מן הכוריאוגרפים האפרו האמריקאיים הבולטים היום, כשהוא כבר בשנות השמונים לחייו. מקייל יצר עבור להקת המחול בת שבע כמה יצירות. על ידי הלהקה הוצגו במשך השנים שבע עבודות שונות שלו. אחד משיאי עבודתו הוא סולו מרגש לרקדנית, על פי שירה של הזמרת רוברטה פלאק מלאכים שחורים. 

הלהקה מופיעה בלווי מוסיקה חיה שמבצעת רביעיית נגני הג'אז  Freedom Jazz Movement 

הופעות במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב
יום רביעי - 1/6/2106 בשעה 20:00
יום חמישי - 2/6/2106 בשעה 20:00
יום שישי - 3/6/2016 בשעה 13:00
מוצאי שבת - 4/6/2106 בשעה 21:00
נראה לי שלא כדאי לפספס...

שלכם, שיוי פרנס

                   
     



אשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן