13.5.2016

דיוק אלינגטון – הדור השלישי

שבעים עדיין מחגיגות יום העצמאות? בכל זאת כדאי לצאת מהבית למופעי התזמורת של דיוק אלינגטון. נכדו, פול מרסר אלינגטון, מביא לסדרת מופעים בישראל את התזמורת והמוסיקה האגדית של דיוק אלינגטון. חבורה של נגנים מעולה שמשחזרת את הצליל המופלא של הדוכס. במבחר יצירות פרי עטו ויצירות שהתזמורת בניהולו ניגנה במסעי ההופעות הגדולים אותם קיימה בניצוחו של דיוק אלינגטון.    

יוצר "המוסיקה האמריקאית"
אדוארד קנדי "דיוק" אלינגטון נולד ב- 29 באפריל 1899. הוא נחשב לאחד המלחינים האמריקאים הפוריים ביותר של המאה העשרים. הקריירה שלו מתפרסת על יותר מחמישים שנה במהלכה הקים את תזמורתו, הלחין שירים רבים וכתב פסקולים לסרטים ומחזות זמר מסביב לעולם. 


"המוזיקה האמריקאית", כך בחר דיוק אלינגטון להגדיר את המוסיקה שלו ולא ג'אז. יחד עם זאת  הוא נותר אחת הדמויות המשפיעות ביותר בעולם הג'אז, אם לא בכל המוזיקה האמריקנית, ונחשב לאחד המוסיקאים המשפיעים ביותר. התזמורת הופיעה ברחבי העולם באולמות הנחשבים ביותר. בשנות ה-50, הוא קיים מעל 20,000 הופעות באירופה, באמריקה הלטינית, במזרח התיכון ובאסיה. אלינגטון הוביל את החבורה שלו משנת 1923 ועד מותו בגיל 75 ב- 24 במאי 1974. 

אלינגטון - הדור השני
לאחר מותו של דיוק אלינגטון, המשיך בנו מרסר אלינגטון להנהיג את התזמורת הלהקה. מרסר הבן היה שחקן מעולה, חצוצרן ומלחין שכתב שירים רבים לתזמורתו של אביו כולל גרסה חדשה ל"דברים אינם מה שהיו פעם." בראשית 1980 הועלה בברודווי המחזמר Sophisticated Ladies שהיה מבוסס כולו על שירים של אלינגטון, מרסר היה מנצח התזמורת בהפקה זו. תחת ניהולו המשיכה התזמורת להופיע ולהקליט במשך 22 שנים, עד מותו בשנת 1996.



הדור השלישי
את מקומו של מרסר אלינגטון, ירש בנו הצעיר פול מרסר אלינגטון שהוביל את התזמורת ודאג לשמר את המוזיקה ומורשתו של סבו. במקביל לקריירה המוסיקלית פול אלינגטון עוסק גם בבימוי ובהפקת סרטים, ואף עשה בתחילת דרכו סרט על סבו. בשנים האחרונות מנצח על התזמורת צ'ארלי יאנג הפועל תחת רוחו של פול אלינגטון וממשיך את המורשת של התזמורת של דיוק אלינגטון בדיוק באותו אופן  בו נשמרה במשך שלושה דורות. התזמורת שפעילה יותר מתשעים שנה מביאה את המוסיקה המופלאה הזו אל הקהל.  והתזמורת תמשיך לעשות זאת עם עוד שנים רבות. התזמורת מופיעה בפסטיבלי הג'אז הבולטים בעולם ומנהליה מקפידים להופיע בכל אותם מקומות בהם הופיע דיוק אלינגטון עם התזמורת ביניהם גם "מועדון הכותנה" הנודע בהארלם. 

בשנת 2009, הופיעו עם התזמורת הסימפוניות של קולורדו ואוסטין. באותה שנה הופיעה לראשונה בסין. היתה זו גם השנה הראשונה בה נכנסה התזמורת להקליט באולפן הקלטות  מזה שלושים שנה. התזמורת תגיע לישראל כחלק מסיבוב ההופעות באירופה.

מבין השירים האהובים של דיוק אלינגטון תנגן התזמורת בין היתר את הלהיטים הבלתי נשכחים:
 Take The a Train, Sopisticted Ladies Solitude ,Don’t Get Around Much .Anymore, Caravan, In Sentimental Mood  


בתזמורת נגנים 15 נגנים. מנצח צ'ארלי יאנג
מנהלים מוסיקליים: פול אלינגטון ואלן ליכטנשטיין

מוצאי שבת 14/5 בשעה 21:30 "בית העם" היכל התרבות רחובות 
להזמנת כרטיסים למופע ברחובות חייגו 08-9232200

יום ראשון 15/5 בשעה 20:30 היכל התרבות תל אביב
להזמנת כרטיסים למופע בת"א הכנסו לאתר eventim 

יום שני 16/5 בשעה 20:00 מרכז הקונגרסים חיפה 
להזמנת כרטיסים למופע בחיפה חייגו 04-8629959

אוהבים ג'אז? זה המופע בשבילכם.

יורם בר-סלע




אשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן