26.7.2015

או לה לה! - הפסטיבל הראשון לקומדיות צרפתיות


בואו לצחוק עד דמעות. בתאריכים 28 ביולי עד 15 באוגוסט, יתקיים פסטיבל ארצי של סרטי קומדיה צרפתיים. "הפסטיבל מהווה אבן פינה למסורת רבת שנים, שתחזור על עצמה מדי שנה", אומרת קרולין בונה, מנהלת חברת עדן סינמה ומפיקת פסטיבל הקולנוע הצרפתי. פסטיבל או לה לה! מתקיים בשיתוף פעולה עם המכון הצרפתי בישראל, Unifrancefilm ואגף התרבות והאמנויות של עיריית תל אביב-יפו.  הפסטיבל יתקיים בסינמטקים ברחבי הארץ: תל-אביב, ירושלים, חיפה, שדרות, חולון, הרצליה, ואשדוד.

צוחקים בצרפתית
השנים האחרונות היו טובות לקומדיה הצרפתית בישראל. הקהל הישראלי התאהב בדרכו המיוחדת של הקולנוע הצרפתי לספר סיפורים מצחיקים עד דמעות כשהוא משכיל לשלב הומור ואנושיות רבה, להעביר ביקורת חברתית בלי לעשות חשבון ולייצר פארודיות מטורפות. יוצרי הקולנוע הצרפתי מתבוננים בסיטואציות אנושיות שיכלו להתרחש בכל מקום ולשעמם כל שומע או צופה, להקצין אותן עד לטרוף ולהצחיק ללא גבולות. הקומדיות הצרפתיות על שלל הסגנונות השונים כמחוברים לחיים, למה זה מגיע לי?, שם פרטי, היפוכונדר מבריק, חברים טובים ועוד זכו לאהבת הקהל בארץ ולפופולריות רבה.

במסגרת הפסטיבל יוקרנו 17 סרטים וכן תכנית של סרטים קצרים. תכניית הפסטיבל משלבת קומדיות שנוצרו בשנים האחרונות ושעבור חלקן, זוהי הקרנת הבכורה בארץ. יחד איתן, יוקרנו גם קומדיות קלאסיות. כל הסרטים שמוקרנים בפסטיבל מתורגמים לעברית ואנגלית. את הפסטיבל יפתח סרטו החדש של לורן טיראר, החופשה של ניקולא הקטן. זהו עיבוד משעשע לקלאסיקה הספרותית, המגוללת את עלילות ניקולא ומשפחתו בחופשת הקיץ המסורתית בצרפת. 
בהמשך, קומדיות של במאים עכשוויים כמו: סבסטיאן בטבדה, מונה אשאש, פרדריק בגבדה ושתי קומדיות של הצמד נקש וטולדנו יוצרי הקומדיה המצליחה מחוברים לחיים. סרטם השלישי כל כך קרובים מעולם לא הוצג בארץ והוא קומדיה מצחיקה המביאה מבט ייחודי על חיי הנישואים, דת ויחסים.


ביקורת חברתית ובאגט
בין הקומדיות החברתיות יוקרנו שעה של שקט של הבמאי הוותיק פטריס לקונט עם קרול בוקה וקריסטיאן קלבייה. היישר מבתי הקולנוע בצרפת מגיעים הנשים שלנו עם דניאל אוטיי ורישאר ברי וגם סרטו הראשון של השחקן קלוביס קורניאק, הקומדיה הרומנטית פגישה עיוורת שמוצג בימים אלו על המסכים בצרפת. תמיד יש פעם ראשונה זכה השנה בסרט הטוב ביותר בפסטיבל הבינלאומי לקומדיות בצרפת. הסרט הנפלא של לאה פאזר מאסטרו, היא דרמה קומית בה שחקן מעולם סרטי האקשן מתגלגל לסרט של במאי אמנותי ורציני, בן דמותו של הבמאי אריק רוהמר. הסרט מבוסס על חוויותיו של התסריטאי בעת צילום סרטו האחרון של רוהמר.  

נזכרים וצוחקים בגדול
אידיוט מושלם הקומדיה המושלמת של פרנסיס וובר שסרטיו והעיבודים הבימתיים שלהם זוכים להצלחה רבה בארץ. הרפתקאותיו של רבי יעקב של ז'ראר אורי בכיכובו של אייקון הקומדיה הצרפתי לואי דה פינס. זוהי אחת הקומדיות הגדולות של הקולנוע הצרפתי שזוכה לאזכורים ומחוות רבות, כשרק לאחרונה הופיע דיון באחת הסצנות בקומדיה המצליחה למה זה מגיע לי?. הרפתקאותיו של רבי יעקב היה מהסרטים הראשונים שעסקו בזהויות ובאנטישמיות ולא הוקרן בארץ שנים רבות. לינו ונטורה וז'אק ברל זוהרים בסרטו של קלוד ללוש הרפתקה היא הרפתקה, שאף הוא לא נראה במחוזותינו זמן רב, ומזנון קר הקומדיה של אשף הקומדיות הסרקסטיות ברטראן בלייה ובכיכובו של ז'ראר דרפדייה ועוד.

בנוסף התכנית רגעים קצרים של צחוק" תחשוף סרטים קצרים של סדריק קלפיש, לורן קנטה וז'אן לוק גודאר. 

לצחוק בקולי קולות ולהרהר. לצאת עם חיוך על הפנים וקמטים על המצח. קומדיות מצבים, הרפתקאות, הומור שחור ורומנטיקה. 


רשימת הסרטים:

החופשה של ניקולא הקטן   LES VACANCES DU PETIT NICOLAS 
בימוי:  לורן טיראר
תסריט: לורן טיראר, גרגואר ויניירון. על פי היצירה של רנה גוסיני וז'אן-ז'אק סמפה, ועל פי הדמויות שיצר ז'אן-ז'אק סמפה.
השתתף בכתיבת התסריט: ז'אקו ואן דורמל
שחקנים:  ולרי למרסייה, קאד מראד, מתאו בואסלייה, דומיניק לוואנאן, פרנסואה זאווייה דמזון

חופשת הקיץ שכולם מצפים לה הגיעה. ניקולא הקטן, הוריו וסבתו עושים את דרכם לחוף הים ומתאכסנים במלון "בו ריבאז'". בחוף הים רוכש ניקולא חברים חדשים ומתוודע גם לאיזבל. תעלולים מתרחשים ואי הבנות רבות קורות... דבר אחד בטוח: זו תהיה חופשה בלתי נשכחת לכולם. "לורן טיראר מעמת בהומור את חוסר ההבנה של ילדים נוכח התנהגותם של המבוגרים... בעקבות זאת, הדמיון דוהר. מעדן רטרו מלבב, מומלץ לכל המשפחה". ("לה קרואה")



L'AMOUR DURE 3 ANS   שלוש שנים של אהבה
בימוי: פרדריק בגבדה
תסריט: פרדריק בגבדה,  קריסטוף טורפן,  ז'יל ורדיאני
על פי הספר של פרדריק ביגבדה
שחקנים:  גספאר פרוסט,  לואיז בורגוואן,  ג'ואי סטאר,  פרדריק בל

מרק מארונייה הוא מבקר ספרות ביום וכתב רכילות בלילה שלאחר שלוש שנות נישואים מתגרש מאשתו מאן. הוא בטוח שהאהבה אורכת שלוש שנים בלבד ואף כותב ספר בכדי להוכיח את התיאוריה הזו. אולם המפגש שלו עם אליס יערער את כל אמונותיו.


UNE HEURE DE TRANQUILITE    שעה של שקט
בימוי:  פטריס לקונט
תסריט:  פלוריאן צלר. 
עיבוד למחזה של פלוריאן צלר
שחקנים: כריסטיאן קלבייה, קרול בוקה, ולרי בונטון, רוזי דה פלמה

כשמישל מוצא אלבום ג'אז נדיר כל שהוא רוצה זה לשבת בשקט ולהאזין לו. אולם דווקא אז נראה שכל העולם התאחד להפריע לו ולמנוע ממנו את הרגע הנכסף הזה.  אשתו בוחרת "לברך" אותו עם וידוי לא סימפטי, הבן הנעלם חוזר משום מקום, הפילגש שלו מופיעה מבלי להודיע, השכנים עורכים מסיבה ואמו לא מפסיקה להתקשר.  
מישל יעשה הכול גם אם זה ידרוש ממנו את כל כוחותיו בשביל שעה אחת של שקט... שעה אחת בלבד.


הנשים שלנו    NOS FEMMES
בימוי: רישאר ברי
תסריט: אריק אסוס, רישאר ברי. עיבוד למחזה של אריק אסוס
שחקנים: דניאל אוטיי, טיירי לרמיט, רישאר ברי

מקס, פול וסימון חברים כבר 35 שנה, וחברותם עולצת, הדוקה ונטולת משקעים. בחייהם המקצועיים הם סיפור הצלחה, אך חייהם האישיים די אפרוריים. באחד הערבים נפגשים שלושת החברים אצל מקס למשחק קלפים. סימון נראה מוטרד ומספר שרב עם רעייתו אסטל ושחנק אותה בהתקף זעם. מקס ופול אחוזי בעתה כשסימון מתחנן בפניהם שיספקו לו אליבי. הם אינם יודעים מה לעשות, האם ישקרו בבית המשפט או שיסגירו את חברם הטוב?


האיילות  LES GAZELLES
בימוי: מונה אשאש
תסריט: קאמי שאמו, ססיל  סלאם, מונה אשאש, אלודי  מונליבר
שחקנים: קאמי שאמו, אודרי פלרו, ז'וזפין דה-מו, נדרה איידי

מארי ואריק בשנות השלושים לחייהם ובני זוג מימי התיכון. כשמגיע היום בו הם סוף סוף חותמים על חוזה לקניית דירה, מארי נתקפת בספקות גדולים. היא פוגשת בחור שחום ומסתורי, נוטשת את אריק וצוללת לעולם משוחרר של תענוגות. אולם במהרה היא תגיע לתחתית, ותגלה עולם נטול חמלה: בגילה, הרווקות נתפסת מיד כפגם מחשיד. בעזרת חברותיה החדשות לומדת מארי לראות ברווקותה הזדמנות שתוכל להצמיח אותה לקראת האושר הנכסף.


תמיד יש פעם ראשונה  TOUTE PREMIERE FOIS 
בימוי: נואמי סגליו, מקסים גובאר
תסריט: נואמי סגליו, מקסים גובאר
שחקנים: פיו מרמאיי, פרנק גסטמביד, קמיל קוטן, אדריאנה גרדזיאל

ז'רמי בן ה-34 מוצא את עצמו בוקר אחד במיטה לא מוכרת לצידה של אדנה, שוודית יפיפייה ומושכת. האם זהו תחילתו של סיפור אהבה משגע? שום דבר כבר לא ברור, כי הרי ז'רמי עומד להתחתן עם... אנטואן.


DEUX AUTOMNES TROIS HIVERS  שני סתווים, שלושה חורפים 
בימוי: סבסטיאן בטבדה
תסריט: סבסטיאן בטבדה
שחקנים: וינסנט מקיין, מוד ווילר, בסטיאן בויון

בגיל 33 מחליט ארמן לשנות את חייו, והצעד הראשון הוא ריצה. אמלי שיודעת לחיות טוב רצה גם היא. בפגישתם הראשונה הם מתנגשים זה בזו, בפגישתם השנייה ארמן מובל לבית החולים והרפתקאתם המשותפת מתחילה. בנז'מן הוא חברו הטוב של ארמן וערב אחד הוא מובל לבית החולים במצב קשה אך כנגד כל הציפיות תאונתו מובילה אותו אל האושר. 
במשך שני סתווים ושלושה חורפים מתחוללים מפגשים, מתרחשות תאונות ומתפתחות עלילות (גם רומנטיות) בחייהם של אמלי, ארמן ובנז'מן.


UN PEU BEAUCOUP AVEUGLEMENT  פגישה עיוורת 
בימוי: קלוביס קורניאק
תסריט: קלוביס קורניאק, לילו פוגלי. רעיון מקורי של לילו פוגלי
שחקנים: קלוביס קורניאק, מלאני ברנייר, לילו פוגלי, טריסטאן שולמן,  פיליפ דיוקין, מאני פאייה

הוא מפתח משחקים שאינו יוצא מהבית, היא פסנתרנית שאינה יכולה להפסיק לנגן, וביניהם מפריד קיר אחד דק מאד. הם נאלצים לחיות יחד משני צדי הקיר מבלי לסבול אחד את השנייה, אך אט אט משהו מתרחש וצומחת ביניהם אהבה מיוחדת במינה...


מאסטרו  MAESTRO 
בימוי: לאה פאזר
תסריט: לאה פאזר, ז'וסלין קיבראן
שחקנים: פיו מרמאיי, מיכאל לונסדייל, דבורה פרנסואה, אליס בליידי

אנרי, שחקן צעיר שחולם לשחק ב"מהיר ועצבני", נשכר לשחק בסרטו של סדריק רובר, במאי קולנוע ותיק ומוערך. התנאים שבהם נערכים הצילומים אינם בדיוק אלו שציפה להם... אולם קסמה של השחקנית שמככבת לצדו והאדיבות שהבמאי מפגין כלפיו מעוררים בו רגשות שלא היו מוכרים לו עד אז. ואילו רובר, שרוח הנעורים ודמיונו הפורה של אנרי שובים את לבו, יחווה את צילומי הסרט כמתנה בלתי צפויה.


תוציאי את הלשון גברת TIREZ LA LANGUE MADEMOISELLE  
בימוי: אקסל רופר
תסריט: אקסל רופר
שחקנים: לואיז בורגאווה,  סדריק קאהן, לורן סטוקר, פולה דני, סרז' בוזון

האחים בוריס ודימיטרי פיזארניק הם רופאים ברובע הסיני בפריז, שעובדים יחדיו ומקדישים את כל זמנם למטופליהם. באחד הלילות הם נדרשים לטפל בילדה קטנה חולת סוכרת שאמה, ז'ודית, מגדלת אותה לבד. שניהם מתאהבים בז'ודית, ומכאן ואילך, הכול ישתבש...


כל כך קרובים  TELLEMENT PROCHES
בימוי: אריק טולדנו, אוליביה נקש
תסריט:  אריק טולדנו, אוליביה נקש
שחקנים: וינסנט אלבז, איזבל קארה, פרנסואה-קסבייר דמזון, עומר סי

אלן הוא ילד בן 30 ומשהו שמשמש דוגמא גרועה לבנו. אישתו מאד לא מרוצה מזה אבל אלן מאשים את אחותה ובעלה היאפים בצרות המשפחתיות שלהם. בנוסף לכל החגיגה הזו יש את האחות השלישית, רוקסן שרק רוצה להיכנס להריון ורודפת אחר הרופא האקזוטי ברונו. האם ייתכן שאלן הוא למעשה השפוי מבין כולם..? נחכה ונראה


ימים יפים   NOS JOURS HEUREUX
בימוי: אריק טולדנו, אוליביה נקש 
תסריט: אריק טולדנו, אוליביה נקש
שחקנים: עומר סי, ז'אן-פול רוב, מרילו ברי, לניק גוטרי, ג'וזפין דמו  

וינסנט הוא מנהלו הצעיר של מחנה קיץ שרואה את החיים דרך משקפיים ורודים. מן הרגע הראשון הכול מתחיל להשתבש כשהוא מאבד את המזוודה שלו. יחד עם המפגש בין חבורת המדריכים המטורפת לחבורת הנופשים המופרעת, מחנה הקיץ הזה יהיה סוער ומשוגע במיוחד. 


מזנון קר   BUFFET FROID 
בימוי: ברטראן בלייה
תסריט: ברטראן בלייה
שחקנים: ז'ראר דרפדייה, ברנרד בלייה, ז'אן קרמה, מישל סרו, קרול בוקה

אלפונס מוטרד מסיוטים חוזרים בהם הוא נרדף ע"י המשטרה בעוון רצח. כתראפיה, הוא רוצח אדם במטרו. למחרת נרצחת אשתו ע"י רוצח סדרתי. הרוצח בא לחפש מפלט וסימפטיה אצל אלפונס, שעודד את רוחו בארוחה קלה. אליהם מצטרף השכן מלמעלה, מפקח משטרה מטורף והשלושה חוברים כדי להגן אחד על השני מפני רצח ויוצאים למסע רציחות ברחבי צרפת.


אידיוט מושלם  LE DINER DE CONS 
בימוי: פרנסיס וובר
תסריט: פרנסיס וובר. מבוסס על מחזה של פרנסיס וובר שהוצג בישראל בהצלחה
שחקנים: טיירי לרמיט, ג'ק וילר, פרנסיס הסטר, קת'רין פרו

הכל מתחיל כשפייר וחבריו המרושעים בוחרים לערוך משחק חדשני: פעם בשבוע הם יערכו ארוחת ערב שאליה כל אחד יביא אורח נוסף – אידיוט מושלם – כדי שהחברים יוכלו ליהנות מלצחוק עליו. בסוף הערב נבחר האידיוט המוצלח ביותר.


הרפתקה היא הרפתקה   L'AVENTURE C EST L'AVENTURE 
בימוי: קלוד ללוש
תסריט: 
שחקנים: לינו ונטורה, ז'אק ברל, שרל דנר, ג'וני האלידיי

לינו, ז'אק וסימון הם שלישיית פושעים בטלנים. על מנת להתאים עצמם לרוח התקופה הם עושים הסבה מקצועית: משוד בנקים לחטיפת אנשים מפורסמים, כשבין החטופים הזמר ג'וני האלידיי. לאחר שהם מופללים ע"י מנהיג קבוצת מורדים בדרום אמריקה, הממשל הצרפתי מאפשר להם להימלט לאפריקה שם הם מחדשים את "העסקים".


הרפתקאותיו של רבי יעקב  LES AVENTURES DE RABBI JACOB 
בימוי: ז'ראר אורי
תסריט: ז'ראר אורי, דניאל תומפסון, ג'וזי אייזנברג, הנרי גוייבה
שחקנים: לואי דה פינס, קלוד ז'ירו , סוזי דלר

ויקטור פיזר תעשיין עשיר וגזען נוסע לחתונת בתו עם הנהג היהודי שלו סלומון. לאחר שהוא מפטר את סלומון, פיזר נתקל בסלימן מנהיג פוליטי שבא ללכוד אקטיביסטים ערביים מארצו. חייו של פיזר מתהפכים והוא בסכנה. על מנת שיוכל להינצל מפרשייה מסוכנת זו בידו פתרון אחד בלבד! הוא לוקח את הזהות של רב ניו-יורקי, רבי יעקב שפגש במקרה בנמל התעופה אורלי בפריז. 


תכנית סרטים קצרים: רגעים של קומדיה

במעבר  EN TRANSIT
בימוי: סדריק קלאפיש
תסריט: סדריק קלאפיש
שחקנים: יורי אולשנסקי, ז'ואן רנקה, ז'ואן רות', ז'נט צ'ינג,  סדריק קלפיש

רצף היתקלויות אבסורדיות מתרגשות על לאופולד פבלובסקי בשדה התעופה של ניו-יורק. הוא  עובר בפרוזדוריו של שדה התעופה ותועה בין שלטי התנועה והכיוונים השונים. 


כולם להפגנה  TOUS A LA MANIF
בימוי: לורן קאנטה
תסריט: לורן קאנטה
שחקנים: ג'ון ברטן,  מישל ברן

תיכוניסטים יושבים בבית-קפה ומתכוננים להפגנה. סרז', נער שתקן ובנו של בעל המקום, עובד שם כמלצר ומחליט להצטרף לחבורת המפגינים.

לכל הבחורים קוראים פטריק  TOUS LES GARCONS S'APPELLENT PATRICK
 תסריט: אריק רוהמר
שחקנים: ז'אן-קלוד בריאלי, ניקול ברז'ה, אן קולט

בגני לוקסמבורג מתוודעת שרלוט אל פטריק שמזמין אותה לשתות כוסית עמו למחרת. בערב נודע לה שגם לחברתה, ורוניק, הייתה פגישה מלהיבה עם פטריק.

בקיצור, לכל אחד, יש בפסטיבל הזה מנת צחוק מתאימה לטעמו. בואו לצחוק, להרהר ולהנות.

שלכם, יורם בר-סלע




נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן