18.6.2015

קיפול בריבוע - אוריגאמי ישראלי

באחת משנות ה-80, בעקבות תצוגת אוריגמי שיצרתי יחד עם ידידי שחר קליין במסגרת תערוכת "חיות" במוזיאון ישראל, זכיתי לבקר בביתה של נשיאת אגודת אמני האוריגמי האמריקאית. מדי כמה דקות הגיע אמן אחר והביא את הדגם האחרון שיצר, כמנחה לנשיאת הארגון. אחד מהם הביא Jack in the box בגודל של 1x1x1 ס"מ, מקופל מפיסת נייר אחת!!! המכסה נפתח על צירו והליצן המקופל מזנק החוצה מתוך התיבה. אפילו נשיאת אמני האוריגמי התלהבה מהיצירה.

אז, כצעיר בן 22, הייתי בטוח שזה חייב להיות שיא הפיסול בקיפולי נייר. אי אפשר להמציא יותר מזה. אבל כמו בכל תחום אחר, גם באוריגמי היו פריצות דרך מדהימות ואמני הקיפול הישראלים אינם טומנים ידם בצלחת. מפתיעים כל פעם מחדש בגישות חדשות ויכולת ביטוי אמנותית.

תערוכת קיפול בריבוע - אוריגאמי ישראלי הינה תערוכה ראשונה מסוגה, המנסה לתת תמונת מצב עכשווית רחבה ככל האפשר על היקף העשייה האומנותית של יוצרי האורגיאמי בישראל. היוצרים המשתתפים בתערוכה יציגו מגוון רחב של יצירות המעידות על כך שאמנות האוריגמי היא הרבה מעבר לריבוע נייר. דמויות מורכבות של בעלי חיים, צורות גיאומטריות תלת-מימדיות, גופי תאורה, תכשיטי נייר, פסלים אקספרסיביים מרגשים ועוד. אמנות קיפולי הנייר פורצת גבולות, בודקת אפשרויות שימוש בחמרי גלם שונים, מפתיעה באפשרויות הביטוי האמנותי.

גלריית המשכן - בית מאירוב בחולון. 22 ביוני עד 22 באוגוסט 2015. 

המשתתפים: הרמן מריאנו, אילן גריבי, סעדיה שטרנברג, סשה נוירנברג, מיטל קוממי, אלעד גושן, גיא לואל, איתי בוקע, איתי הכהן, ינון טולדנו, יהודה פלד, גילה אורן, אייל נרדי, מאשה רווה.

 ד"ר סעדיה שטרנברג, אוצר התערוכה - עוסק באוריגאמי מאד ילדותו בירושלים של שנות ה- 70. היום חוקר שטרנברג את האפשרויות האקספרסיביות הטמונות בקיפולי נייר, בעיקר דרך פיסול של פורטרטים. ד"ר שטרנברג היה האוצר של התערוכה הבינלאומית הגדולה הראשונה שהתקיימה בישראל באוריגמי, במוזאון טיקוטין לאמנות יפנית בחיפה, בשנת 2007.

קיפל: ד"ר סעדיה שטרנברג
הרמן מריאנו - אדריכל העוסק בקיפול נייר מעל 50 שנה ובעל מוניטין בינלאומי בקיפולי דגמי חיות. מריאנו בוחר בקפידה את הנייר הנכון מתוך האוסף הרחב שלו, ומכין אותו לקיפול, אם ע"י צביעה או ציפוי, בהתאם לצרכי הדגם ואופי החיה. כעת הוא לומד את אופי החיה והתנהגותה בטבע, וכיצד היוצר המקורי קיפל אותה. לבסוף הוא מתעמק בהוראות של שלבי הקיפול, ומבצע התאמות בהתאם להבנותיו. התוצאה, מקפלת בחובה את האופי האמיתי של החיה בטבע.

קיפל: הרמן מריאנו
אילן גריבי - לשעבר סא"ל במילואים שעשה הסבה לתחום האוריגמי, הוא כוכב עולה בתחום העיצוב ומציג בתערוכות יוקרתיות ברחבי העולם. גריבי מומחה בקיפולים מחזוריים ובודק את האפשרויות לאפליקציות של אוריגמי בעיצוב תכשיטים מכסף, פליז ועץ, ושל גופי תאורה. אילן הוא גם היו"ר של "אואזיס", אירגון אמני האוריגמי בישראל.

קיפל: אילן גריבי
אייל ראובני
בוגר כלכלה וניהול. מקפל ברמה בינלאומית ובוחן הוראות לקיפולי נייר עבור יוצרים ברחבי העולם טרם פרסומם בספרים. הציג לפני שנה מבחר עבודות אוריגמי בתערוכת "עולמות של נייר" בגלריית חנקין בחולון, יחד עם סשה ניורנברג.כמו כן,השתתף בתערוכת אוריגמי בסינמטק בירושלים. אייל מתמחה בקיפול דגמים פיגורטיביים כגון: בעלי חיים, כלי תחבורה, כלי נגינה וחרקים.

קיפל: אייל ראובני

פתיחת התערוכה: יום ראשון  22 ביוני בשעה 19:30
גלריית המשכן "בית מאירוב", הרצפלד 31, חולון. טל: 03-6516851
שעות פתיחה: ג', ד', ה' 17:00-20:00; ו' ושבת 10:00-13:00
הכניסה ללא תשלום

שלכם, יורם בר-סלע


נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-
בפייסבוק - facebook.com/Tarbut.and.the.City
גוגל פלוס plus.google.com/Tarbut.and.the.City

4 תגובות:

  1. שלום,
    התמונה הראשונה של הפילים היא של אייל ראובני, ולא של הרמן מריאנו.
    טעות שנוספת שיש היא שבין המציגים יש את אייל ראובני ולא אייל נרדי.
    אשמח אם תתקנו זאת.
    אילן גריבי

    השבמחק
  2. שלום,שמי אייל ראובני ואני אחד מהמציגים העיקריים בתערוכה. אני מציג מספר גדול של עבודות,ושכחת לציין את שמי ברשימה. מעבר לכך,תמונותש ל דגמים שאני קיפלתי מוצגים תחת שמו של מקפל אחר(הפילים האפרחקאיים שקיפלתי).
    גם בתאריך הפתיחה יש טעות,גם כאן וגם בפרסומים אחרים לתערוכה...
    זה ממש לא בסדר,וחבל שהפרסום לא נבדק טרם העלתו לאינטרנט...
    בכל מקרה,התערוכה נפתחת מחר בערב,והיא מומלצת מאוד!

    השבמחק
  3. שלום,שמי אייל ראובני ואני אחד מהמציגים העיקריים בתערוכה. אני מציג מספר גדול של עבודות,ושכחת לציין את שמי ברשימה. מעבר לכך,תמונות של דגמים שאני קיפלתי מוצגים תחת שמו של מקפל אחר(הפילים האפריקאיים שקיפלתי).
    אני גם המקפל וגם הצלם של העבודות שלי,ולא ייתכן שהקרדיט יינתן למישהו אחר,או יישאר בעילום שם,גם אם זו טעות שנעשתה לא במתכוון.
    גם בתאריך הפתיחה יש טעות,גם כאן וגם בפרסומים אחרים לתערוכה...
    זה ממש לא בסדר,וחבל שהפרסום לא נבדק טרם העלתו לאינטרנט...
    בכל מקרה,התערוכה נפתחת מחר בערב,והיא מומלצת מאוד!

    השבמחק
  4. אייל שלום, שמח לראות שביקרת באתר שלנו. ברגע זה אני מעביר את תמונת הפילים למיקום אחר בכתבה ומוסיף כיתוב מתחתה. אם תשלח לי פסקה קצרה אודותיך, אשמח להוסיף לכתבה.

    יורם בר-סלע

    השבמחק

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן