14.5.2015

סימור: הקדמה | Seymour: An Introduction | דוק אביב 2015

"הדבר החשוב ביותר שמורה יכול ללמד את תלמידיו, הוא להתייחס לכל דבר ברגש. לא רק במוסיקה. לכל דבר בחיים" אומר סימור ברנשטיין בפתיחת סרטו של איתן הוק, המוצג בימים אלה בפסטיבל דוק אביב. בצעירותו, לחם סימור בקוריאה והופיע בפני חיילים שמעולם לא שמעו מוסיקה קלאסית. ייתכן שזו היתה "טבילת אש" אפקטיבית לפסנתרן שבדרך. לדבריו, הפך סימור ברנשטיין פסנתרן מחונן בעיצומה של קריירה בינלאומית... ושנא כל רגע. פחד הבמה והחרדות האיומות שתקפו אותו לפני ובמהלך כל קונצרט, הכניעו אותו. בגיל 50, הוא החליט לעבור לצד ההוראה. מורה לנגינה ולחיים. הוא מלמד את טובי הפסנתרנים ומקנה להם את הרגישות המיוחדת שלו. 

מורה בכל רמח איבריו. עם אמירות מעניינות שניתן לשייך להרבה עולמות אחרים מעבר למוסיקה, תשומת לב אינסופית לפרטים התנהגותיים ומוסיקליים. סימור דואג לנשימה של הפסנתרנים, למידת הלחיצה על הקלידים, גובה מדוייק של הכסא והמחשבות שמאחורי הצלילים. כל אלה יחד מייצרים את הצלילים הצבעוניים שלו ושל תלמידיו.
תקופה שבה זכה לטיפול מפנק מצד הפטרונית שלו, לא בלבלה אותו. הוא גר בבית ענק וכל מה שאדם זקוק לו והרבה מעבר, סופק לשם עם שליחים. זה נמשך שנה. ומאז, כבר 57 שנים הוא גר בדירה קטנה בת חדר אחד. פסנתר כנף, ספה מתקפלת, מטבחון קטנטן.



קטעי הנגינה של סימור מאפשרים לנו הצופים לתמוה איך פסנתרן כמוהו ויתר על אורות הבמה והתהילה. סימור מדגים על הפסנתר כל כך הרבה צבעים וגוונים ואלה מלווים את הרגשות האמיתיים הנחוצים לכל פסנתרן - אמן. הוא מכיר לתלמידיו את כל אברי הפסנתר והדרך הנכונה לפרוט עליהם. הוא מדריך אותם בהבנת הגוף שמניע את הקלידים. איך באמצעות השימוש בידע הזה, אפשר להניע את עוצמות הרגשות אצל המאזין.
הסרט מלווה את סימור בכיתות אמן שבהם בעזרת ביקורת עניינית מצד אחד והמון חום ואמפטיה הוא מצליח להגיע אל תלמידיו, ודרכם אל הקהל.



הסרט של איתן הוק מרגש ומכבד את הפסנתרן שמונע ע"י מסירות נפש אמיתית לחינוך תלמידיו ולמוסיקה. האימון על הכלי הופך אותך לא רק לפסנתרן טוב יותר אלא לאדם טוב יותר. הוא נוגע ברגישות רבה, בנקודות שאני, כמורה לפיתוח קול, מנסה להקנות לתלמידי.

סימור: הקדמה הוא סרט לכולם. למוסיקאים כמובן. אבל למורים, מדריכים, מנהלים, מנחים. כולם יכולים להפנים ולכוון את התובנות לתחומי העיסוק שלהם. ומעבר לכל, להנות ממוסיקה שמיימית.

שלכם. גוני בר-סלע



נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-
בפייסבוק - facebook.com/Tarbut.and.the.City
גוגל פלוס plus.google.com/Tarbut.and.the.City

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן