25.5.2015

הסנדק של פרנסיס קופולה – בקונצרט חי

אין פלא שאני נרגש. בשנת 1931, נרתם ד"ר ישעיהו שפירא (אביה של אשתי ומדריך בקבוצת גורדוניה מפולין) להקמת קיבוץ חולדה. כדי לגייס כסף להקמת הקיבוץ החדש, ליווה ד"ר שפירא הקרנות של סרטי קולנוע אילמים בנגינה על כינור. מה לא עושים כדי לממן חלום ציוני.

ועכשיו, 84 שנים אחרי, הז'אנר חוזר ובגדול. באירוע נעילת פסטיבל הקולנוע בירושלים, יוקרן הסרט הסנדק (1972), כשהתזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור, בניצוחו של ג'סטין פריר, מלווה את ההקרנה החגיגית בנגינת פס הקול שיצר נינו רוטה. אירוע קולנועי/מוסיקאלי מרגש, שכבר התקיים בערים ראשיות בעולם. 

מוצ"ש 18 ביולי 2015 בבריכת הסולטן

על רקע חומות העיר העתיקה, על המסך הענק ועם תזמורת סימפונית מוזמן הקהל לחוויה מוסיקלית קולנועית ייחודית. CINECONCERT - החברה שמפיקה  את האירוע המיוחד כבר הביאה אל האולמות הגדולים סרטים כמו סיפור הפרברים, טיטניק, גלדיאטור, ארוחה בטיפני ועוד. CINECONCERT יצרה חוויה קולנועית מוסיקלית חדשה. המוסיקה, שהולחנה במיוחד לסרטים, מקבלת פוקוס בולט. הקהל מוזמן לחוות את הסרטים האהובים בדרך חגיגית ומרגשת.
"הסנדק" על פי ספרו של מריו פוזו נחשב לאחד מן הסרטים האמריקאיים הטובים ביותר שנעשו אי פעם. אבן דרך בתעשיית הקולנוע האמריקאית. בשנת 1972 ביים פרנסיס פורד קופולה את הסרט בכיכובם של מרלון ברנדו, אל פצ'ינו, ג'יימס קאן, דיאן קיטון, רוברט דובאל ועוד.



עשר שנים בחייה של משפחת פשע ניו יורקית והמהפך שעובר על בן המשפחה מייקל קורליאונה בדרכו להפוך למאפיונר חסר עקבות. הסנדק נחשב לאחד הסרטים המשפיעים ביותר בתולדות הקולנוע ובודאי על ז'אנר סרטי הפשע.
הסרט עבר שימור דיגיטלי על ידי מכון הקולנוע האמריקאי בשנת 1990. הסנדק, אחד משוברי הקופות הגדולים בכל הזמנים עמד בראש רשימת שוברי הקופות בשנת 1972. הסרט זכה בשלושה פרסי אוסקר, לסרט הטוב ביותר, לשחקן מרלון ברנדו,  ולתסריט המעובד הטוב ביותר. כמו כן היה מועמד לשבעה פרסים נוספים בהם אלפצ'ינו, קאן ודובאל בתפקיד משנה.
כמו כן זכה הסרט בחמישה פרסי גלובוס הזהב, לסרט, לשחקן, לבמאי, לתסרט ולמוסיקה. זוכה פרס אנתוני אסקווית למוסיקה, פרס הקולנוע הבריטי, זוכה פרס הגרמי  ועוד.


עלילת הסרט
בשנות  הארבעים דון ויטו קורליאונה הוא הסנדק של ראש משפחת הפשע המאורגן. מייקל בנו הצעיר הצטרף למרינס להלחם במלחמת העולם השנייה בניגוד לרצון אביו וחוזר הביתה כגיבור מלחמה. מייקל מתנגד להצטרף לעסקי המשפחה ומופיע לחתונתה של אחותו קוני עם חברתו קיי, המגלה בפעם הראשונה במה עוסקת המשפחה.

כמה חודשים אחר כך ניצל דון קורליאונה מהתנקשות בחייו. לאחר שהציל אותו מניסיון ההתנקשות מבקש מייקל מאחיו ומיועצי המשפחה לנקום את נקמתו. הוא הורג שוטר וסוחר סמים ובורח לסיציליה, מקום מוצאה של המשפחה. הוא מתאהב בבת המקום שנרצחת על ידי אויבי המשפחה בניסיון להתנקש במייקל.

מייקל חוזר לארצות הברית ומשכנע את קיי להינשא לו. אביו מחלים מן ההתנגשות ומנסה  לגשר בין אויביו כשהוא מבין שדון אחר מנסה להשתלט על עסקי המסחר בסמים. מייקל הופך לדון החדש. הוא מוביל את המשפחה לעידן חדש של שגשוג ויוצא למסע נקם נגד כל אלו שניסו להתנכל למשפחת קורליאונה.

על הפסקול 
הפסקול המפורסם של הסרט הולחן על ידי המלחין האיטלקי נינו רוטה. אביו של קופולה, המלחין קרמיין קופולה חיבר מוסיקה נוספת לסרט.
כשקופולה החליט להפוך את הספר לסרט אחת ההחלטות הראשונות שלו היו שאת המוסיקה ילחין נינו רוטה. רוטה זכה להצלחה ולהכרה בשנות ה- 50 וה- 60 כשכתב מוסיקה לסרטיהם של גדולי הבמאים האיטלקיים, פליני, ויסקונטי ועוד. הוא הלחין את המוסיקה לסרטים "ברדלס", "לה דולצ'ה ויטה", "שמונה וחצי" הליצנים, אמרקורד ועוד רבים אחרים. המוסיקה שהלחין רוטה לסרטים אלה היא פופולארית ואהובה עד היום ומבוצעת על ידי מוסיקאים רבים. רוטה הכניס לפסקול סגנון נאפוליטני, ג'אזי ומלודיות סיציליאניות מרגשות. בולטת במיוחד מוסיקת הנושא והשימוש בחצוצרה, שמאז הפכה למוסיקת קולנוע אייקונית.

פסקול הסנדק זכה בפרס הג'רמי למוסקה שנכתבה במיוחד לסרט. ובשנת 1972 אלבום המוסיקה עמד 21 שבועות בראש רשימת התקליטים הנמכרים ביותר באותה שנה. פסקול הסרט לא היה מועמד לאוסקר כיון שרוטה השתמש בנושא דומה לנושא המוסיקלי בו השתמש בסרט "פורטונלה" משנת 1958. הוא זכה באוסקר על הפסקול ל"סנדק 2" למרות שהשתמש באותו נושא מן הסרט הקודם.

המוסיקה של רוטה שבה לחיים בפסקול אלגנטי וקודר כאחד. בסרט משולב השיר "יש לי לב אחד" בביצוע הזמר אל מרטינו העובר בשירה מאנגלית לאיטלקית. המכון האמריקאי לקולנוע בחר בפסקול כאחד מחמשת הפסקולים הטובים ביותר בכל הזמנים. כל מי שצפה בסרט התאהב במוסיקה המדהימה של נינו רוטה. בנושאים היפיפיים ובשורשים האיטלקיים המופיעים במוסיקה.



המלחין: נינו רוטה
נינו רוטה נולד למשפחת מוסיקאים במילאנו בשנת 1911. סיים את לימודיו בקונסרבטוריון סנטה צ'יצליה ברומא. הוא היה ילד פלא הן כמלחין והן כמנצח. כבר בגיל 12 בצעו אוריטוריה פרי עטו. משנת 1950 ועד למותו בשנת 1979 כיהן כמורה בקונסרבטוריון של בארי. הוא כתב מוסיקה לכ- 150 סרטים איטלקיים ובינלאומיים. ממוצע של שלושה סרטים בשנה במשך 46 שנים. בשנת 1954 כתב מוסיקה לארבעה עשר סרטים בשנה אחת.
רוטה כתב מוסיקה לכל סרטיו של פליני – מ"השייח הלבן" בשנת 1952 ועד "חזרת התזמורת" בשנת 1979 שנת מותו של רוטה.

רוטה עבד גם עם מריו מוניצ'לי, ויסוקנטי, זפירלי, ובמאים איטלקיים  אחרים. הוא הלחין כמה אופרות, חמישה בלטים ועשרות יצירות תזמורתיות ווקליות נוספות. כמו כן, הוא כתב מוסיקה לתיאטרון להצגות של ויסוקנטי, זפירלי ואדוארדו דה פיליפו.

המנצח: ג'סטין פריר
מנצח ומלחין. אחד הקולות המוסיקליים הבולטים היום בחוף המערבי בארצות הברית. החל לנגן בחצוצרה והופיע בהרכבים שונים של כלי נשיפה, תזמורת צעידה ועוד. בגיל 11 הלחין את יצירתו הראשונה לכלי נשיפה. בגיל 16 ניצח לראשונה על תזמורת. למד תואר ראשון ושני באוניברסיטת לוס אנג'לס. ועבד עם מלחין הקולנוע האגדי ג'רי גולדשמידט.
פריר הלחין מוסיקה למספר סרטים עצמאיים. מנצח בקביעות על תזמורות שונות ברחבי העולם, וניצח על תזמורות רבות בהקרנות מלוות בתזמורת. בין הסרטים שהוקרנו בניצוחו היו "שר הטבעות", "טיטניק", "גלדיאטור" ו"הסנדק".

CineConcerts
החברה המובילה של מופעים המשלבים מוסיקה חיה עם מדיה ויזואלית. החברה הוקמה  על ידי פרייר והמפיק ברייד ביובן. מיליוני אנשים ברחבי העולם צפו בהפקות של CINECONCERT הממשיכה להעשיר את חווית הצפייה בסרטים ובאירועי ספורט.

אם כבר ראיתם את הסנדק, אתם יכולים לדמיין איזו חוויה מיוחדת צפויה לצופים. ואם לא ראיתם אותו, זו הזדמנות להשלים את "ההשכלה הקולנועית" בגירסה המלוטשת והליווי התזמורתי החי.

שלכם, יורם בר-סלע


נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-
בפייסבוק - facebook.com/Tarbut.and.the.City
גוגל פלוס plus.google.com/Tarbut.and.the.City

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן