17.5.2015

כלת הצאר של רימסקי קורסקוב - בביצוע האופרה החדשה ממוסקה

מוסקבה על הגובה. מופע האופרה כלת הצאר הגיע ארצה בשלמותו. הסולנים, המקהלה והתזמורת. כמו במופעי הנסיך איגור של האופרה בולשוי, גם כלת הצאר היא הפקה נפלאה שבה הוקדשה תשומת לב לכל פרט. המוסיקה נפלאה, נראה שזה כבר די מובן מאליו באופרה. הסולנים מצויינים הן בשירה והן במשחק. קולם הדרמטי מגיע בקלות (כך זה נראה לפחות) ממש עד השורות האחרונות ביציע. אבל הפעם, חוברים אליה עיצוב הבמה המקורי של ולדימיר מקסימוב שמעשיר את השימוש בחלל הבמה ומשאיר המון מקום לדמיון. בית כלא? עיר גדולה? ארמון הצאר? כלוב צפוף ומאיים? הכל כיד דמיונכם. התאורה שמשלימה את התפאורה ומאפשרת שימוש מעניין מאד בעומק הבמה, כשההתרחשויות שברקע נראות בצלליות על רקע מסך מואר, והזמרים שבחזית הבמה מוארים בבהירות שמדגישה אותם כנגד ההתרחשויות שברקע. התלבושות בעיצובה של מריה דנילובה, עשירות ומגוונות, כשכל פרט בהן עשוי עד הסוף. הבימוי של יורי אלכסנדרוב עשיר מאד. לאורך כל האופרה יש התרחשויות שונות בכל אזורי הבמה, המוסיפות לעניין ולאווירה, ואינן מתחרות בהתרחשות המרכזית. והתזמורת, מחונכת ומדוייקת, תחת שרביטו של פליקס קורובוב. מלאת חיים מצד אחד, ורגישה מאד לשירה על הבמה. פשוט הפקה שלמה ומושלמת.


אהבה סוחפת, ריגושים, שיקויים, רמאויות, קנאה חסרת מעצורים ותשוקה בוערת. רימסקי קורסקוב הלחין את "כלת הצאר" בסוף המאה ה-19 לליברית של איליה טיומאנב  על פי  דרמה מאת לב אלכסנדרוביץ`. זוהי אופרה רוסית סוחפת שמביאה לבמה את הצד האפל בחברה הרוסית ובמרכזה סיפור על אהבת אמת שלעולם לא תוכל להתממש.  האופרה מזכירה בהרבה מובנים טרגדיה שקספירית נוקבת כאשר לקראת סופה שרה הגיבורה אריית שיגעון לפי מיטב המסורת של האופרות האיטלקיות במאה ה-19.

העלילה מספרת על גריזנוי, משומרי הראש של הצאר איוואן האיום, המאוהב במרפה, בתו הצעירה של הסוחר סורוקין, המיועדת להינשא לליקוב. נשמע מסובך? זו רק ההתחלה. בצר לו  מבקש גריזנוי מרופאו האישי של הצאר שיקוי אהבה בעזרתו יוכל (אולי) לכבוש את ליבה של מרפה. אהובתו של גריזנוי שומעת על כך ומחליטה להילחם על האיש שהיא אוהבת. היא מחליפה את שיקוי האהבה ברעל ההורג כל תשוקה פיזית. בעוד מרפה מתכננת את החתונה מחליט הצאר כי הוא רוצה במרפה לרעייתו שלו. מרפה נופלת למשכב והשמועות מספרות כי אשם בכך אהובה ליקוב. הצאר מצווה להוציאו להורג, וגריזנוי מבצע את פקודתו. אהובתו מודה כי היא זו שהחליפה בין שיקוי האהבה לשיקוי המורעל. גריזנוי דוקר אותה למוות ומרפה בהזיותיה מדמה כי גריזנוי הוא אהובה ליקוב.

צילומים: יוסי צבקר

בית "האופרה החדשה" ממוסקבה הוא אחד מבתי האופרה החשובים ברוסיה כיום. סולני האופרה החדשה ממוסקבה הם מיטב הזמרים הרוסיים של ימינו המופיעים דרך קבע בכל בתי האופרה המרכזיים ברוסיה כולל הבולשוי והמרינסקי וכן בבתי אופרה רבים ברחבי העולם.

כדאי מאד לראות ולשמוע. בכל זאת, לא בכל יום מגיעה ארצה הפקה שלמה ברמה הזו.

תאריכי מופעים:
יום ו' 8.520:00 | מוצ"ש 9.5 20:00 | יום ב' 11.5 20:00 |יום ג' 12.520:00| יום ד' 13.5 20:00 | יום ה' 14.5 20:00 | יום ו'15.5 13:00 | מוצ"ש 16.5 21:00 | יום ב' 18.5 20:00 | יום ג' 19.5 20:00

הזמנת כרטיסים: 03-692777, www.israel-opera.co.il

שלכם, יורם בר-סלע


נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-
בפייסבוק - facebook.com/Tarbut.and.the.City
גוגל פלוס plus.google.com/Tarbut.and.the.City

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן