18.4.2015

נבוקו - מאת ג'וזפה ורדי - בניצוחו של דניאל אורן

צילומים: יוסי צבקר
לפעמים שווה להיות בחזרה הגנראלית. עם סיום שיר הקינה והגעגועים למולדת של העבדים העבריים על גדות נהר פרת, פרץ הקהל במחיאות כפיים סוערות. תמונת המוני העבדים שחלקם עומדים במים וחלקם יושבים על גדול הנהר, בבימויו של סטפנו מצוניס די פרלפרה ובעיצובם של אלכסנדר היירו ופרננד רואיז היתה מרשימה ומרגשת. כתגובה למחיאות הכפיים הכריז דניאל אורן: "ניתן לכם ביס... וכולכם מוזמנים להצטרף". הוא החל לנצח שוב על השיר כשמדי פעם הוא פונה אל הקהל שבאולם ומנצח עליו. את השיר הזה כולם מכירים בעל פה. אתם יכולים לדמיין איך נשמע השיר הזה כשהקהל באולם מצטרף למקהלה. חוויה מיוחדת במינה.

עונת ה-30 של האופרה הישראלית ממשיכה להפתיע. שיר הקינה הוא בהחלט אחד משיאי האופרה, שהופקה בשיתוף פעולה בין האופרה הישראלית לאופרה של ליאז'. וכששני בתי אופרה משתפים פעולה, מגיעים רחוק. שירת המקהלה שתופסת תפקיד מאד מרכזי באופרה, מרשימה ומרגשת. הבימוי ששם לב לכל פרט, הסולנים, התלבושות שנראה שאין שתיים זהות על הבמה, התפאורה המרשימה, התאורה וכמובן התזמורת שנתנה תחת שרביטו של דניאל אורן את כל הנשמה, ועדיין השאירה מרחב מכבד מאד לסולנים ולמקהלה. 

"נבוקו"  מגוללת את סיפור חורבנה של ירושלים על ידי נבוכדנצר מלך בבל (נבוקו), ואת נסיונותיו של העם היהודי לעצור את הטרגדיה. היא  מתארת את חורבן בית המקדש על ידי חילותיו של נבוקו, מלך בבל, ועוקבת אחר בני ישראל בגלות בבל. ורדי, ביקש להלחין אופרה פוליטית שהדגישה את מצבה העגום של איטליה כמדינה מפוררת שקראה למרד נגד הכובש הזר, ולאיחוד המדינה תחת דגלו של מלך אחד. אין פלא ששירתה של מקהלת העבדים שבאופרה הפכה עד מהרה להמנון הבלתי רשמי של איטליה ועד היום נחשבת מוסיקה זו לאחד הקטעים המוסיקליים הפטריוטיים ביותר בהיסטוריה האיטלקית, ומן היפים ביותר ברפרטואר המקהלות באופרה בכלל.



צוות סולנים בינלאומי וישראלי יוביל את ההפקה: בתפקיד הראשי יופיעו הבריטון האיטלקי אלברטו גזאלה ששב אלינו אחרי ששר את אותו התפקיד בפסטיבל האופרה במצדה, הבריטון הרומני יונוץ פאסקו שהופיע בתפקידים רבים באופרה הישראלית ובתפקיד ז'רמון ב"לה טרוויאטה" במצדה והבריטון הרומני סבסטיאן קטנה בתפקיד הבכורה שלו באופרה הישראלית. את תפקיד אביגיל ישירו הסופרניות אנה פירוצי האיטלקייה, אליזבת מאטוש הפורטוגלית וטטיאנה מלניצ'נקו הרוסיה – שלושתן בתפקיד הבכורה שלהן באופרה הישראלית. את תפקיד זכריה ישירו הבס האיטלקי קרלו קולומברה, הבס הקוריאני אינסונג סים ואלכסיי טנוביצקי, את תפקיד פננה ישירו לסירוגין זמרות המצו סופרן רוקסנה קונסטנטינסקו הרומנייה יחד עם נעמה גולדמן הזכורה לכולם מתפקיד כרמן במצדה. בתפקיד ישמעאל יופיעו זמרי הטנור האיטלקיים פרנצ'סקו פיטארי ביחד עם דומיניקו מניני. קרלו סטריולי יופיע בתפקיד הכהן הגדול, אלה וסיליבצקי תופיע בתפקיד אנה וגיא מנהיים בתפקיד עבדאלו.


עוד לא ראיתם את ההצגה הזו? עדיין לא מאוחר. ההצגות נמשכות עד 25 באפריל 2015.

שלכם, יורם בר-סלע




נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-
בפייסבוק - facebook.com/Tarbut.and.the.City
גוגל פלוס plus.google.com/Tarbut.and.the.City

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן