14.3.2015

שיקוי האהבה של דוניצטי בבימויו של עומרי ניצן

צילומים: יוסי צבקר
"השיקוי מרפא כל ליקוי,
מכוערת תהפוך ליפהפייה בלי דיחוי.
השיקוי יעמיד תשושים,
יזקוף נפולים, יחסל פצעונים.
אשאיר לכם את האוצר עכשיו,
בריאות ואהבות, אושר וזהב.
ועד שימציאו גלולה לכוח גברא
תצטרכו להסתפק בשיקוי של דולקמרה!"

כך בתרגומו השנון של ישראל אובל. לו נכתבה האופרה במאה ה-20, היו יוצריה יודעים שגם להגברת כח הגברא כבר המציאו גלולה. אבל בינתיים, גם לדולקמרה יש עוד על מה לחלום. 

שיקוי האהבה בבימויו של עמרי ניצן, הוא חגיגה תיאטרלית ים תיכונית שובת לב ועין, המשלבת שובבות בסגנון הקומדיה דל-ארטה, יחד עם רומנטיקה "רצינית". הבמה והתלבושות, בעיצובה של רות דר, מכוונים לארץ ישראל בימיה הראשונים. חקלאי עמק יזרעאל בבגדים בהירים, שדות חמניות ועצי תפוז על רקע שמיים כחולים, חבילות חציר, יחידת צנחנים שבראשה הסמל בלקורה ואפילו אברך רכוב על אופניים שנקלע אל לב העלילה. 

הפקה זו של האופרה הישראלית הועלתה לראשונה בשנת 1997, ולכבוד שנת ה-30 לאופרה הישראלית, עולה שוב בין התאריכים 11-23 במרץ 2015. בינתיים, הוצגה האופרה גם בפסטיבל סבונלינה בפינלנד ובדויטש אופרה בברלין.



העלילה - על קצה המזלג
נמורינו, צעיר כפרי ותמים, מאוהב באדינה הצעירה, היפהפיה ובעלת הנכסים. אדינה דוחה את אהבתו בתחילה, אבל שני אנשי מפתח המגיעים אל הכפר המבודד, גורמים לתפנית בעלילה: האחד, הסמל הרברבן בלקורה, שמגיע לכפר בראש מחלקת צנחנים ומבקש מיד את ידה של אדינה. השני, שרלטן בשם דולקמרה המוכר שיקוי פלאים שאמור לפתור כל בעיה (חוץ מחיזוק כח הגברא). זה גולש לבמה במכונית אמריקאית ורודה, שמונה צילינדרים ישנים ועם דולקמרה  אשתו המהווה תוספת גרוטסקית משלימה לדמות השרלטן. נמורינו התמים קונה ממנו את שיקוי האהבה הפלאי, מתוך אמונה שזה מה שיגרום לאדינה להתאהב בו. ה"שיקוי" הוא בעצם סתם יין זול, אך בהמשך העלילה גורם לכך שאדינה אכן מתאהבת בנמורינו... והסוף טוב.


שיקוי אהבה בעמק יזרעאל
עמרי ניצן, אומר על הקונספט: "בסיפור האופרה ניתן להבחין בשני רבדים מקבילים המניעים זה את זה, האחד רציני והשני קליל הרבה יותר. הראשון הוא סיפור אהבתם הכלואה של אדינה ונמורינו, והשני משופע בדמויות המושפעות מעולם הקומדיה דל'ארטה. מאבקו של נמורינו על השגת אדינה הוא סיוט עם רגעי ייאוש קיצוניים ביותר. תהליך השחרור של אדינה מחבלי העכבות הרגשיות שלה הוא סיפורה של נשמה כלואה בכלוב. התהליך אותו עוברים אדינה ונמורינו בכדי למצוא זה את זו ולהתפייס האחד עם השנייה וכל אחד עם עצמו הוא תהליך כואב הנמשך 24 שעות ללא שינה, מעין חלום ליל קיץ בו אין פיות המשחקות בגורלות, אלא הדמויות עצמן לומדות להינתק מן הכבלים הרגשיים שלהם ולהתחבר לעצמן. הן במוסיקה והן בליברית יש צירוף של המגוחך ושל הרגשי, של הרומנטי ושל הגרוטסקי. הדרך להרמוניה של הדמויות עוברת דרך חלום בלהות נוראי. למרות שיש הפי אנד ולא מעט רגעים קלילים במהלך העלילה, ניסינו להבין את סיפור אהבתם של נמורינו ואדינה כסיפור רציני שהיה יכול להסתיים גם בטרגדיה".


הסולנים בהפקה זו הם: זמרות הסופרן הישראליות הילה בג'יו ואלה וסילבסקי בתפקיד אדינה, הטנור הרומני סטפן פופ והטנור הרוסי אלכסיי דולגוב בתפקיד נמורינו, הבריטון האוקראיני אנדריי בונדרנקו והבריטון האיטלקי ריקרדו נובארו בתפקיד בלקורה, הבס בריטון האיטלקי ברונו דה סימונה וולדימיר בראון הישראלי בתפקיד דולקמרה, הישראלית אפרת אשכנזי וענת צ'רני בתפקיד ג'אנטה ויעל לויטה בתפקיד הססגוני של גברת דולקמרה ועוד ילדים שחקנים ורקדנים המציגים את אדינה ונמורינו כילדים קטנים וכבני נוער מאוהבים.

בהשתתפות תזמורת האופרה- התזמורת הסימפונית ראשון לציון ומקהלת האופרה הישראלית שנשמעת נפלא וממלאת בחן רב וברגש שטחים נרחבים של האופרה - בניצוחו של איתן שמייסר.

הזמנת כרטיסים בקופת האופרה: 03-692777, www.israel-opera.co.il

המוסיקה יפה והסיפור משעשע ושובה לב. אולי הזדמנות טובה, "ידידותית לצופה", להרגיל את הילדים לאופרה. 


שלכם, יורם בר-סלע



נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-
בפייסבוק - facebook.com/Tarbut.and.the.City
גוגל פלוס plus.google.com/Tarbut.and.the.City

תגובה 1:

  1. הפקה מדהימה! הילה בגיו מעולה מרגשת מאוד בשירתה בקולה הרך והמלטף ובמשחק בתפקיד אדינה וכך גם ברונו דה סימונה בתפקיד דולקמרה את סטפן פופ לא אהבתי הוא אינו מתאים כלל לתפקיד נומרינו התם משחקו מאולץ ושירתו מאומצת ולא מרגשת גם באריה לא הצליח להגיע לפסגת הרגש ופספס אנדריי בונדרנקו בתפקיד בלקורה נראה טוב ומשחק את החייל הקשוח ויחד עם זה מאוהב הוא שר טוב אך במנעד שאינו משתנה גם ענת צ'רני טובה בתפקיד משנה חברתה של אדינה בסך הכול האופרה מבוצעת טוב מאוד וההפקה נעימה מאוד ואינה מתחכמת התזמורת והמקהלה התעלו על עצמם בניצוחו הקולח והמקצועי של עומר וולבר בערב הפרמיירה

    השבמחק

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן