6.12.2014

סקיי השמיעי קול – ספר ראשון שמעז...

מכירים בסביבתכם החברתית ילד או ילדה שחוו פגיעה מינית? אני מאד מקווה שלא. נסו לדמיין ילד או ילדה שגדלו בבית בו אחד מבני המשפחה, הורה, או חבר משפחה קרוב מתעלל מינית. שאר בני המשפחה לא רואים או נאלצים לעצום את עיניהם. עומדים מן הצד ולא אומרים דבר. לילדים האלה אין פינה בטוחה בעולם. אין למי לפנות לעזרה. הם בודדים בעולם ודווקא אלה שאמורים להגן ולטפח אותם, הם הפוגעים בהם. רוב הפגיעות בילדות מתרחשות בבית או בבית אנשים מוכרים וקרובים. ממש מתחת לאף של כולנו.

”פגיעה מינית בילדים ובילדות איננה תופעה שולית" אומרות יוצרות הספר סקאיי השמיעי קול שנכתב כדי להקל על הנפגעים והמטפלים בהם. על פי נתוני איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בישראל, אחת מכל 5 בנות ואחד מכל 7 בנים נפגעים מהקרובים להם ביותר. ואל תטעו, ממצאים אלה דומים בכל שכבות האוכלוסייה ללא הבדלים של גיל, גזע, דת, מעמד סוציו-אקונומי או רמת הדתיות/שמרנות. נסו לחשוב כמה ילדים אתם מכירים? לפי הסטטיסטיקה המצמררת, כמה מהילדים המוכרים לכם הם נפגעי פגיעה מינית שהחשאיות עוטפת אותם במעטה של סודיות איומה?

סקיי השמיעי קול הוא ספר ילדים מאויר בנושא פגיעות מיניות בסביבה הקרובה לילד. על פי הנחייתה של לילי לב וייסברגר-פסיכותרפיסטית ומומחית לטיפול בילדים פגועים, נכתב הסיפור בריחוק מתאים כדי לאפשר למטפלים, לנפגעים  ולילדים הסובבים אותם, לעסוק בנושא ולקדם את הטיפול בפגיעה הפיזית והרגשית. 

הספר, מיועד למטפלים ולאנשי חינוך לגילאי הגן וכיתות ביה"ס היסודי. הילדה סקיי והחיות השונות-ידידיה, מאפשרות לילדים, אלה שנפגעו וגם אלה שלא, לדבר עם המבוגרים ולמנוע את הנזק הגדול ביותר - ההסתרה. כל עוד הנושא לא יהיה חלק מהמודעות של המבוגרים האחראים, הבעיה לא תטופל.  

הספר נועד להעלות מודעות לנזק מעצם הפגיעה ומשמירת הסוד והוא ילווה בחוברת עזר, שפותחה על ידי אנשי מקצוע. הספר והחוברת יהוו כלי עזר למבוגרים האחראים: הורים, גננות, מורים ומטפלים, להתמודדות עם ילדים שנפגעו ויספקו מידע שיאפשר להעניק לילדים את הסיוע לו הם זקוקים. "אפשר לעזור לילדים להרגיש בטוחים יותר בעולם. אם זה אפשרי, הרי שמחובתנו לעשות זאת". וזהו בדיוק החזון של הספר.



"מטרתנו ביצירת הספר היא לעזור ולהציל ולו ילד אחד או ילדה מהסבל והכאב היומיומי שהם נמצאים בו, הסבל מפגיעה מינית. ילדים שנמצאים במעגל השדים הזה אינם יכולים לדבר כי אין להם מילים וקשה להם למצוא מבוגרים שרוצים באמת להקשיב. אם לנו היה ספר כזה, אולי לא היינו מגיעות לטיפול במטען הרגשי הנוראי רק בגיל 50" אומרת טלי נאמן סבו, שיצרה את האיורים המרגשים המלווים את הסיפור. 

מימון ההפקה – בעזרת כולנו
50,000 ₪ יאפשרו ליוצרות להדפיס ספרים וחוברות הדרכה ולסבסד סדנאות למטפלים ואנשי חינוך. אם יגוייס סכום גבוה מזה, יוכלו המפיקות להגיע ליותר מבוגרים וילדים ואולי גם לתרגם אותו לשפות נוספות. גיוס התקציב מתבצע באתר HeadStart. כשליש מהתקציב הדרוש נתרם ע"י הגולשים בשבוע הראשון של הגיוס. כולכם מוזמנים ומתבקשים להיכנס לעמוד הפרוייקט ולתרום למען המטרה החברתית החשובה. הקליקו על הלינק הבא:

כל המציל נפש אחת מישראל, כאילו הציל עולם ומלואו

על היוצרות:

מאיה בולצמן - בת 60. פסיכודרמטיסטית, מנחת קבוצות ויועצת ארגונית.
מומחית בנושא מגדר בארגונים חברתיים. יוצרת ושחקנית ההצגה הסוד הגדול: "יצרתי וכתבתי את הספר מתוך תמונות מוכרות שלי מן הילדות. תמונות המורכבות מ"ילדות רגילה" של משחקים, בובות ופרפרים, יחד עם תמונות של הורה פוגע, כאב, חושך ופחד. תמונות שגרמו לי לשכחה שנמשכה הרבה שנים- עד שיכולתי להיזכר, לדבר, לטפל ולהחזיר לעצמי את המילים ואת האמון הבסיסי בבני אדם הקרובים לי ביותר-אמון שאמור היה להיבנות אצלי מילדות. אני רוצה מאוד שכל ילד וילדה שחיים עכשיו תמונות כאלה יוכלו לצאת ולברר את סודם. שהמבוגרים יוכלו להקשיב להם ושהספר הזה יהווה תמרור אזהרה לאלה וגם לאלה. אני רוצה שילדים יחיו את ילדותם וילבלבו, כמו שמגיע לכל ילד".

טלי נאמן סבו - בת 59. ציירת, מאיירת, מעצבת גראפית ומנחת קבוצות בשילוב אמנויות
"יותר מ-50 שנה לקח לי להיזכר בפגיעה המינית שעברתי בילדותי. צורת ההתמודדות וההישרדות שלי היו שכחה וניתוק רגשי, מחיר ההדחקה היה כבד. הייתי ילדה טובה ותלמידה טובה אבל מתחת למסיכה הזאת לא ידעתי מה אני מרגישה ומי אני. לא יכולתי לתת אמון באנשים הכי קרובים לי. בשבילי הספר הזה הוא קול קורא למבוגרים: תראו את הילדים! הקשיבו להם, על מנת שלא יצטרכו לחפש רסיסי נשמה אבודים בבגרותם. ביחד עם סקיי גם אני משמיעה את קולי".


לילי לב וייסברגר - פסיכותרפיסטית
עובדת עם ילדים, נוער ומבוגרים. מלמדת בתכניות להכשרת מנחי קבוצות באוניברסיטת חיפה ובתל חי. "במשך שנים רבות עבדתי במרפאות ציבוריות שם נחשפתי לילדים שסבלו מפגיעות מיניות. כששמעתי ברעיון של כתיבת הספר, עלו מול עיניי כל אותן הילדות והנערות איתן היה לי קשר טיפולי והרגשתי איך כולן היו  נפש שהיא סקיי. בעיניי, דווקא הספר הזה יכול להצליח לעזור לילדים ליזום ולשנות מציאות כואבת והרסנית בחייהם ולכוון בכך את המבוגרים שאחראים על שלומם".

מחזיק אצבעות לגיוס התקציב הדרוש ולתרומה האישית והחברתית של הספר.

שלכם, יורם בר-סלע





נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן