26.9.2014

מטמון זהב נדיר מהר-הבית - מוצג במוזיאון ישראל

מטמון זהב נדיר שנתגלה לאחרונה לרגלי הר-הבית ובו מדליון יחיד במינו עם דגם מנורת המקדש, מוצג בבגלריה הביזנטית במוזיאון ישראל. מטמון הזהב הנדיר נחשף לאחרונה במבנה ציבורי מן התקופה הביזנטית, סמוך לכותל הדרומי של הר-הבית, בחפירות של המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית, בראשותה של ד"ר אילת מזר, ובשיתוף עם אמבסדור קולג', אדמונד, אוקלהומה, שבארה"ב.

הארכיאולוגים מעריכים שבמקור, המטמון נארז בשני תיקי בד שלא שרדו, והכיל מטבעות וחלקי תכשיטים עשויים כסף וזהב, וכן מדליון זהב מעוטר בסמלים יהודיים, שהינו הגדול ביותר שנתגלה אי פעם. במרכז המדליון מרוקעת מנורת שבעת הקנים. ראשי קניה המעוגלים נתמכים במוט פשוט והיא ניצבת על שלוש רגליים. משמאלה שופר, ומימינה דגם לא מזוהה: אולי זה אגד של לולב והדסים כמקובל בתיאורי התקופה, ואולי ספר תורה שעיצובו יחיד במינו. גודלו יוצא הדופן של המדליון מעורר סימן שאלה בקשר לשימושו: יש חוקרים הסבורים שהוא נועד לעטר ספר תורה או רהיט ואחרים טוענים ששימש כתכשיט לענידה בטקסים. כך או כך, צירוף הסמלים שעליו, כמו על ממצאים רבים מתקופה זו, מבטא את רעיון הכמיהה היהודית לתקומת המקדש שנחרב בידי הרומאים בשנת 70 לספירה, ואת התקווה לגאולת עם ישראל בארצו.




באחד מתיקי המטמון נארזו 36 מטבעות זהב, מעוטרים מצדם האחד בדיוקנאות הקיסרים הביזנטיים, בשמותיהם ובתואריהם, ומצדם השני בצלבים או בדמויות אלים. המטבע המאוחר ביותר הוא משנת 602, המעיד כי המטמון הוסתר בראשית המאה ה-7 לספירה, כנראה בזמן הכיבוש הפרסי של שנת 614.

לא ברור לשם מה נאסף המטמון, והאם הטמנתו בקרבת הר הבית מקרית, או קשורה למטרה לשמה נאסף, אולם ללא ספק מדובר באחת התגליות המעניינות והמרגשות של השנים האחרונות.

הממצאים החשובים מוצגים בגלריה הביזנטית של מוזיאון ישראל, המגוללת את סיפורן של שלוש הדתות המונותאיסטיות הגדולות: יהדות, נצרות ואסלאם בתקופה הביזנטית בארץ ישראל. התצוגה התאפשרה תודות לנדיבותם של הזוג דניאל מינץ ומרדית ברקמן מניו-יורק, שמימנו גם את החפירה בה נמצא המטמון. אוצר התערוכה: דוד מבורך - אוצר בכיר לארכיאולוגיה של התקופות ההלניסטית, הרומית והביזנטית.


שלכם, יורם בר-סלע



נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-
בפייסבוק - facebook.com/Tarbut.and.the.City
גוגל פלוס plus.google.com/Tarbut.and.the.City

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן