28.7.2014

עיצוב תעשייתי במכון הטכנולוגי בחולון – תערוכת בוגרים

TWIST - תכשיטים מלמינציה של עץ וכסף | רוית צדיק
בשבוע שעבר, בצל הלחימה בעזה והתקפות הרקטות על גוש דן, הוזמנתי לפתיחת תערוכת הבוגרים במחלקה לעיצוב תעשייתי של המכון הטכנולוגי בחולון. האירוע נפתח בטקס חלוקת פרסים של הפקולטה לעיצוב המהווה גורם מרכזי בהכשרת מעצבים בישראל. מעצבים גראפיים, מעצבים תעשייתיים ומעצבי פנים. מנהלי המחלקות השונות הציגו בקצרה את הפעילות המחלקתית והעניקו את הפרסים לסטודנטים המצטיינים. 

דודי ראב"ד – ראש המסלול לעיצוב תעשייתי, הציג בתמציתיות את שתי הנקודות המייחדות את המסלול לעיצוב תעשייתי בחולון: קשר הדוק לתעשייה וחיבור לקהילה. בהנהגתו, מקיימת המחלקה ביקורים ומפגשים עם מפעלי תעשייה בארץ. בשנה שהסתיימה, קיימה המחלקה 14 פרוייקטים בשיתוף פעולה עם מפעלי תעשייה ישראליים. במקביל, מטפחת המחלקה את המעורבות בקהילה. 

בנוסף לתכני הלימוד וההתמקדות בפרוייקטים בעלי ערך חברתי/קהילתי, מחוייבות זו באה לידי ביטוי גם בפעילות מחוץ לאקדמיה. ב"שבוע העיצוב" בחולון מיקמו הסטודנטים "וירוסים עיצוביים" בתוך המוזיאון לעיצוב באופן שנתן לקהל הרחב (ולילדים בעיקר) זווית הסתכלות אחרת על עיצוב תעשייתי. במסגרת מיזם "עיצוב יוצא לרחוב" יצרה המחלקה מיני-תערוכות בתוך בתי עסק ברחוב הראשי של חולון. בשנתיים האחרונות מקיימת המחלקה מיזם בשם "אוטובוס הקסמים" המקיים סדנאות בבתי ספר תיכוניים להסברת המושג "עיצוב תעשייתי" ולהמחשתו באמצעות סדנאות פעילות.

"המחלקה שלנו מקבלת מעל 60 סטודנטים חדשים בכל שנה" אומר דודי וממשיך: "בהתאם, אנחנו מקיימים אג'נדה פלורליסטית, שמכירה בכך שלא כולם יכולים ורוצים להיות מעצבים תעשייתיים קלאסיים (עובדים עם התעשייה המסורתית). חלק מהם יהיו מה שנקרא makers, חלק ממוקדים בפיתוח ועיצוב לאוכלוסיות מיוחדות, חלק הופכים למעצבים יזמים וחלק פונה לכיוון המחקרי תיאורטי ואפילו לגבול של Design Art"

מבחר הפרוייקטים המוצגים בתערוכת הבוגרים, מהווים עדות ברורה לאסטרטגיה המובילה את המחלקה. ריהוט לילדים ומבוגרים, אמצעי תאורה, תכשיטים, חומרים חדשים, כלי נגינה, עזרי תקשורת לכבדי שמיעה ועוד. נאלצתי לבחור רק כמה מהם שמצאתי בהם עניין מיוחד, אבל כל התערוכה עשירה מאד ומרגשת. כך גם דרך התצוגה שבחרו בוגרי המחלקה. ישירה ומדוייקת. לצד המוצר נותנת "כבוד" גם לאופי האישי של כל אחד מהמעצבים.

one out of one - משקפיים בהתאמה אישית | נעם קולמן
נעם פיתח שימוש חדשני למכונות הדפסת תלת-מימד. זוגות המשקפיים שעיצב, משלבים בין ייצור תעשייתי איכותי וזול של עיקר המוצר, והתאמה אישית של החלקים הבאים במגע עם הגוף. במקרה המשקפיים, הידיות הנשענות על האוזן וגשר האף מתבססים על סריקה תלת-מימדית של המשתמש, התאמה אישית של מימדי החלקים, ובעזרתם גם מיקום מדוייק של מוקדי העדשות ביחס למיקום האישונים. התאמה אישית בייצור תעשייתי.



תיק "ידידותי" לנכים | יאיר צור
עגלת הנכים היא כלי מאד מורכב מבחינת הנדסת אנוש. היא צריכה להיות נוחה, קלה, מתקפלת, אסתטית... ולשאת את הציוד האישי של המשתמש בה. (דוגמא- כסא גלגלים רגיל) יאיר יצר תיק יעודי המאפשר גישה נוחה ומהירה לתכולתו. גם כשהטלפון מצלצל, הנכה יכול לשלוף בקלות את התיק ממקומו שמאחורי המשענת, להוציא במהירות את המכשיר ולענות לפני שהשיחה מתנתקת.


שומעת/לא שומעת | ליהי אדיר
ליהי אדיר, כבדת שמיעה, החליטה לשפר את התקשורת בין "כבדי שמיעה" ל"שומעים". בשיחות היא נאלצת להגיד המון פעמים מה?... מה?... לא שמעתי... לא הבנתי... והמדברים אליה נבוכים. ליהי תכננה מכשיר שעושה אנליזה לקול, ומסמן אם איכות הדיבור ועוצמתו התאימה לקליטת המסר. המכשיר המונח על האוזן או מוצמד לבגד, מסמן בכתום אם הקול נשמע טוב או באדום אם הדיבור חלש או "צפוף". המדבר מקבל תגובה מיידית ומתאים את הדיבור בהתאם.


Kitchen Tools סט סכיני שף | מטר רמז
מטר, שפית במקצועה, התבוננה בשפים מקצועיים ובנשים מבשלות בבית. מתוך ההתבוננות בשני המגזרים השונים, פיתחה גישה חדשנית לעיצוב סכיני מטבח. הסכינים של מטר מאפשרים קירבה של נקודת האחיזה ללהב, ניצול הרבה יותר יעיל של הכוח המושקע בחיתוך, דיוק בחיתוך והפחתת סכנת הפציעה.



פעמוני בזלת | רועי יהלומי
רועי יהלומי ואור חצרוני, המציאו יחד חומר קרמי חדש. החומר מתבסס על טחינה של אבני בזלת, הכנת חומר יציקה ושרפתו בטמפרטורה גבוהה. 
אור חצרוני יצר מהחומר כלי אפיה איכותיים. רועי יהלומי התמקד בצלילים ה"פעמוניים" שמשמיע החומר הקרמי החדש, בזכות מתכות וזכוכית שהוא מכיל. רועי המשיך את המחקר בבחינת הקשר בין צורת הכלי הנוצר, עוביו וזמן שהייתו בתנור, לבין הצלילים שהוא משמיע. ברוח מסקנותיו, יצר "גווארו" (כלי הקשה אפריקני) וסדרת פעמונים בעלי איכות צלילית מפתיעה.


שלכם, יורם בר-סלע





נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-
בפייסבוק - facebook.com/Tarbut.and.the.City
גוגל פלוס plus.google.com/Tarbut.and.the.City

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן