24.5.2014

אשקלון – העיר שליד הצומת

לאורך השנים, עברתי אינספור פעמים בצומת אשקלון. כילד למשפחה מטיילת, עברתי שם בדרך לטיולים רבים בנגב הצפון מערבי. שנים רבות לאחר מכן, בדרך לטירונות ברפיח ולבסיסים בסיני. בבגרותי עברתי שם בדרך למפעלי תעשיה שונים שאיתם עבדתי, ובשנים האחרונות, כרוכב אופניים חובב, עברתי בצומת בדרך לרכיבות בבתרונות בארי, פארק אשכול בחבל הבשור ועוד. פעמים רבות חציתי את הצומת הזו, ואף פעם לא ביקרתי בעיר אשקלון עצמה.


בשבוע שעבר הוזמנתי ע"י רשת מלונות לאונרדו, להשתתף באירועי השקת המלון החדש של הרשת באשקלון. מלון 4 כוכבים הנמצא כ-5 דקות הליכה מהחוף. המלון כולל 131 חדרים בעלי מרפסות המשקיפות לים לצד בריכה חיצונית גדולה, מועדון ילדים מושקע (מאד) עם פעילויות ומשחקים ומתחם ספא מקצועי הכולל 8 חדרי טיפולים, עם ג'קוזי – אמבט מלחים, סאונה, מכון כושר, טרקלין עסקים, אולמות אירועים, בית כנסת... ואפילו חדר גיהוץ. אבל מתוך סקרנותי לטבע ותרבות, החלטתי לנצל את הביקור ולגלות מה עוד יש לאשקלון להציע. 

חוף ים אשקלון
אורך רצועת החוף הוא כ-12 ק"מ, והיא כוללת אזורים של חוף טבעי, חופים מסודרים המוגנים בשוברי גלים, ומרינה בינלאומית המתאימה לעגינת 600 ספינות. באזור הדרומי, הפארק הלאומי אשקלון המשלב בין אתר עתיקות מרשים, חוף ים פראי ושבילי טיול לאורך המצוק שמעל לחוף. לאורך החוף הצפוני ישנם שבילי טיול להולכי רגל ורוכבי אופניים. לאורכם נקודות תצפית מקסימות ואזורי משחקים לילדים. חופי הים באשקלון פתוחים לציבור ללא תשלום.



גן לאומי אשקלון
בילדותי אמנם זכיתי לטייל בפארק אשקלון, אבל לא זכרתי שזהו הגן הלאומי הראשון שהוכרז בישראל בשנת 1965 ו הוא נקרא ע"ש יגאל ידין. הגן שוכן בדרום מישור החוף, על רכס הכורכר המערבי וכולל שטחי חולות וחוף ים. 4000  שנה של תרבות אנושית מתועדת בחפירות ארכיאולוגיות שחשפו את חומת העיר העתיקה, אתרי פולחן ופסלים.

לאורך ההיסטוריה נחשבה אשקלון כעיר מסחר משגשגת וחשובה הנמצאת על דרך הים (בדרך מעזה ליפו). לשיא פריחתה הגיעה העיר בתקופה הרומית.
מתצפית על החומה, ניתן להשקיף על נופי הגן הלאומי, על שטחי הדיונות שמדרום לגן ועל העיר המודרנית שגגות הרעפים של בתיה מגיעים כמעט עד לחומה העתיקה. בין האטרקציות הארכיאולוגיות בגן: השער המקושת של העיר הכנענית, שנבנה בשנת 1800 לפנה"ס בערך. הבזיליקה הרומית ועמודי השיש שלה. שרידי הכנסייה סנטה מריה וירידיס שנבנתה בתקופה הביזנטית במאה ה-5 לסה"נ. באתר התגלו כ-60 בארות מסוגים שונים, שסיפקו לעיר העתיקה מים לחקלאות ומחייה.

גן לאומי אשקלון הינו פנינת טבע עשירה בחי וצומח ייחודיים ומגוון בתי גידול, החל מרצועת חוף הים, שטחי החולות, ומתחם תל אשקלון המאפשרים למגוון רחב של חי וצומח להתפתח ולהישמר בסביבה האורבנית. וכמעט מכל פינה של הגן, נשקף הים הכחול.




תרבות מודרנית ליד אתרי עתיקות
איתמר שמעוני – ראש העיר אשקלון, החליט להעלות את העיר שנשכחה על מפת התיירות הישראלית. הוא יוזם מפעלי חינוך ותרבות, ולצידם, מטפח את אתרי התיירות בעיר.

אתר ברנע - עיר היין, כנסיות מן התקופה הביזנטית
באתר הנמצא בצפון מזרח אשקלון, המשתרע על שטח של עשרות דונמים, נתגלו ממצאים ותגליות ארכיאולוגיות חשובות מתקופת הברונזה הקדומה ומהתקופה הביזאנטית - מלפני 4,000 שנה. בין הממצאים המדהימים שחשפו החוקרים מהתקופה הביזנטית, התגלה מרכז לתעשיית יינות אשקלון המפורסמים, שנחשבו לשם דבר באותה תקופה, שרידים של יקב, גתות ומחסנים שאליהם הובאו הענבים מכל האזור לתעשיית היין ובית היוצר לכדים "קנקני אשקלון" - מפעל לצריבת כדים בהם היו מייצאים יין לארצות העולם. 

הגן הארכיאולוגי באפרידר
שני ארונות קבורה מפוארים (סרקופאגים) מן התקופה הרומית הנחשבים בין ארונות הקבורה המפוארים ביותר שהתגלו בארץ. עשויים משיש בהיר ומעוטרים בתבליטים מרהיבים. על ארון אחד מופיע תבליט של האדס, אל השאול, חוטף את פרספונה, בתה של דמטר, אלת האדמה והפריון. בחלק האחורי שני אריות שומרים על כד קבורה לאפר.
על גבי מכסה הסרקופאג מגולפים שני בני זוג. בחזית ובשני צידיו של הארון השני, מופיעה סצנת מלחמה, אולי מלחמת היוונים בטרויאנים: בחזיתו האחורית נראים שני אריות תוקפים שני שוורים. 

הקברים הרומיים
בקצה המזרחי של מתחם המרינה השתמרו שני קברים רומיים מפוארים. אחד מהם, "הקבר המצויר" נבנה במאה ה-3 לספירה והוא כולל חדר תת-קרקעי מקומר ובו ארבע קשתות קבורה. החלל הפנימי מעוטר בפרסקאות המתארים נוף פסטורלי של נחל ומעיינות מים, כשלידן יושבות שתי נימפות. לצדן עגור ושור הכורעים לשתות ממי הנחל. בנחל שוחים דגים וברקע - צמחיית מים. בתקרת הקבר, בין שריגי גפן, מופיעה דמות אלת האדמה דמטר.
בקיר המזרחי ישנה תמונה פסטורלית של נערים עובדים בכרם. ליד "הקבר המצויר" התגלה קבר רומי נוסף, לתוכו הועבר בשלמותו קבר שלישי שהועתק מאתר בניה סמוך.  

בשלב זה אתר הקברים הרומיים אינו פתוח למבקרים.

עיר היין-אחוזת המיל השלישי
באתר הארכיאולוגי – עיר היין -  הנמצא  בצפון אשקלון, מזרחית לגני ברנע, נתגלתה "אבן המייל השלישי" של ה"ויאה-מאריס" (דרך הים) מהתקופה הביזנטית. במקום התקיימה אחוזה חקלאית משגשגת. עם גתות, בתי בד, מחסנים ושרידי מבנה מגורים.

קבר שיח' עוואד
על המצוק שמעל לחוף, מצפון למרינה, עומד מבנה ממלוכי מהמאה ה-13. קבר השיח' שוכן בחדר בעל כיפה הנשענת על ארבעה חצאי כיפות הקבועים בפינות האולם, וארבע קשתות הבנויות מעל לקירות.



רצפת פסיפס
רצפת כנסייה אחרת, שייכת לסיטרה הצפונית של כנסייה ביזנטית שנבנתה בשנים 493-499 לסה"נ. מצויה מצפון לאשקלון ההיסטורית המצוינת ב"מפת מידבא". 

שתי כנסיות מן התקופה הביזנטית
בשכונת ברנע, ברחוב צבי סגל התגלו שרידי אתר ארכיאולוגי - כנסייה ביזנטית מן המאה ה-4 לסה"נ. החפירה הארכיאולוגית נערכה ב- 1956 והיא חשפה בכנסיה שרידי עמודים  מן האולם המרכזי, וזו היא אולי "הכנסייה של שלושת הקדושים המצריים".

בקיצור, לאחר שנים של מעבר בצומת אשקלון, גיליתי שיש לאשקלון המון מה להציע. בין אם אתם מתעניינים בעתיקות, או אוהבים לבלות על חוף הים, או מחפשים מקום לחופשה רגועה  עם הילדים, מלון לאונרדו אשקלון יכול להוות בסיס נעים לבילוי מהנה. ואם אתם יוצאים לרכיבות אופניים באזור הנגב הצפוני, גם לזה יש לכם תחנת יציאה נוחה ויפה. 

שלכם, יורם בר-סלע


נשמח לשמוע את דעתך על הנושא, ניתן להשאיר תגובה, ממש פה למטה בבלוג או ברשתות החברתיות.

לקבלת עדכון על כל פוסט חדש שעולה - צרפו את "תרבות אנד דה סיטי" לחברים שלכם-
בפייסבוק - facebook.com/Tarbut.and.the.City
גוגל פלוס plus.google.com/Tarbut.and.the.City

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מוזמנים להשאיר את תגובתכם, כאן